جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیین آغاز سال تحصیلی در مدرسه علمیه حضرت زینب یزد

استاد حوزه گفت: مجلس روضه، عزم را در جهت رسیدن به اهداف و شبیه شدن به ائمه اطهار(ع) تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه  از یزد، خانم فاطمه رشیدنیا در نشستی با عنوان «ماه محرم، ماه عزم های بزرگ» در جمع طلاب وعموم بانوان مدرسه علمیه حضرت زینب(س)یزد با استناد به آیاتی از قرآن کریم، به خسارت های جبران ناپذیر اشاره و اظهار کرد: ما از عمل نکردن به دانسته های خود، بیش از جهل خود خسارت می بینیم؛ همانند بت پرستان در زمان حضرت ابراهیم(ع) که با علم به فساد، از عقیده خود دست بر نمی داشتند.

وی به اهمیت مجالس روضه امام حسین(ع) در تقویت اراده اشاره کرد وگفت: مجلس روضه، عزم را در جهت رسیدن به اهداف و شبیه شدن به ائمه اطهار(ع) تقویت می کند چرا که در روضه ما به حضور امام(ع) می رسیم و با ایشان زندگی می کنیم به همین دلیل است که سفارش شده هر روز بر سیدالشهدا(ع) گریه کنید.

استاد حوزه در ادامه راهکارهایی را برای سنجش عزم، ارائه و بیان کرد: پاسخ هر فرد به سوالات «به چه میزان حاضر هستید برای خدا مایه بگذارید؟»، «به چه میزان برای ارزش ها ارزش قائل هستید؟»، «هدف چه قدر برای شما مهم است؟» و «چقدر حاضر هستید از خود مایه بگذارید؟» برای سنجش عزم و اراده لازم و مؤثر است.

وی در بیان دلیل اراده های سست، ضعف معرفت و ضعف عمل را دو مشکل اساسی اراده  دانست و افزود: برای رفع سستی در عمل باید اهل عزم شد و برای رسیدن به این منظور، روضه یکی از بهترین راه هاست؛ در محرم که ماه روضه وعزاداری است  باید اهل تصمیم های بزرگ شد.

رشیدنیا  درتکمیل این بحث، به شرح و توضیح آیاتی از قران کریم و روایات معصومین(ع) در اهمیت عزم واراده پرداخت و گفت: باید از دانایی به توانایی، از ادعای محبت  و علم  به سوی عمل هجرت کرد.

وی در تبیین عقل نظری وعملی، عقل نظری را شامل باید ها و نبایدها، ذهنیت ها و تثبیت ها دانست و عقل عملی را  شامل ایمان، تصمیم و عزم دانست و گفت: توسل، روضه و الگوهای دینی  از جمله عناصر اراده ساز هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha