پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خدیجه افشاری پور
این تصویر مربوط به قبل از کرونا است

حوزه/ روایت خواندنی بانوی مبلغه و معلم یزدی گوشه ای از صحنه های زیبا و دیده نشده داستان پرحاشیه کروناست که تابستان داغ یزد بهانه ای برای تعطیلات او نشد و با تلاش مضاعف از اولین روزهای تعطیلات کرونایی توانست روحیه دانش آموزان را تا شروع سال تحصیلی بانشاط و آماده نگه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد،  رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه ۱۱ شهریور در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی‌وچهارمین اجلاس آموزش و پرورش، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسان‌های مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم گفتند: سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامه جامع عملیاتی، زمینه‌ساز پرورش چنین افرادی شود.

معظم له توصیه هایی را در زمینه آموزش های زمان کرونا و در نظر گرفتن مناطق کم برخوردار برای آموزش های مجازی و توسعه فعالیت آموزشی صدا و سیما بیان کردند که نشان دهنده دغدغه ایشان نسبت به وضعیت آموزشی سال تحصیلی پیش رو را نشان می دهد.

به دلیل شیوع کرونا، تعطیلات دانش آموزان از مرز شش ماه گذشت ولی معلمان که کار جهادی را به تعطیلات ترجیح دادند کم نیستند و حتی در زمان خانه نشینی دانش آموزان وقت خود را بیش از زمان حضور موظفی در مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند.

به سراغ یکی از بانوان حوزوی جهادگر و مبلغه رفتیم که سال ها علاوه بر حضور در عرصه تبلیغ و تعمیق باورهای دینی جامعه بانوان استان یزد، به عنوان معلم تربیت نسل آینده را با برنامه های ابتکاری در یک مدرسه پسرانه برعهده دارد.

خانم خدیجه افشاری پور از نسل سوم انقلاب است که به پرورش و آموزش نسل جدید عشق می ورزد.

او اهمیت تبلیغ دینی را بعد از اخذ دیپلم دریافت و به صورت خودجوش و داوطلب پا به عرصه جهاد تبلیغ دینی و قرآنی نهاد.

این بانوی طلبه توانست با مطالعه کتب دینی ابتدا از محله خود کار تبلیغ را با حضور در مجالس زنان آغاز کند. پس از مدت کوتاهی وارد حوزه علمیه خواهران شد و توانست در کار تبلیغ تلاش مضاعف نماید و در سال ۱۳۸۰ در مقطع سطح دو فارغ التحصیل شود.

او با علم بیشتر در زمینه آموزه های دینی توانست در گفتمان های بسیاری به همت سازمان تبلیغات اسلامی حضور یاید.

به عنوان یک خبرنگار او را در گفتمان های زیادی که از سوی تبلیغات اسلامی در چند سال گذشته برگزار شده است می دیدم و در این ایام کرونایی وقتی او را در کانال یک مدرسه به عنوان معلم مشاهده کردم برای انجام گفتگوی اختصاصی با وی تشویق شدم، زیرا تا این زمان نمی دانستم که او یک معلم هم هست.

در ادامه ماجرای ورود خانم افشاری  پور به آموزش و پرورش را به گفتگو می نشینیم که با درون مایه عشق به پرورش و آموزش نسل آینده باعث شده شاگردانش را با اجرای برنامه های جذاب و ابتکاری، در مسیر دین قرار دهد و در این دوران کرونایی هم ارتباط خانه و مدرسه را با بهره مندی از فضای مجازی به دوران شیرین و جذابی تبدیل نماید که حتی در تعطیلات تابستان هم شاگردانش دست از سرش بر نمی دارند.

برنامه های جذاب این خانم معلم و مبلغه حوزوی برای دانش آموزان پسر مقطع سوم دبستان آنقدر جذاب است که توانسته با مدیریت و هدایت شور و هیجان دوران کودکی پسر بچه ها در ایام خانه نشینی کرونا، آنان را به آشپزی، کار در خانه، نماز خواندن، برنامه های مذهبی، ورزشی، انجام کارهای هنری و تقویت آموزش بیش از گذشته، جشن های مذهبی خانگی در اعیاد مختلف، مناسبت های دیگر مذهبی به خصوص در ایام محرم به برگزاری روضه های خانگی و نقاشی محرم تشویق کند و ارتباط اعضای خانواده و همدلی والدین با دانش آموزان را حتی بیش از گذشته تقویت نماید.

وقتی از او خواستم کلیپ های ارسالی شاگردانش را برایم ارسال کند با تعداد زیادی از ویدئوهای فعالیت های دانش آموزان در خانه مواجه شدم که بی شک اگر به دست یک مستند ساز برسد به راحتی می تواند با سناریوی کرونا یک مستند چند ساعته تدوین کند.

حوزه نیوز: خانم افشاری پور ضمن تشکر، ابتدا از خودتان برایمان بگویید

بنده خدیجه افشاری پور هستم، به عنوان یکی از مبلغات و دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران یزد که در سال ۱۳۸۰ در مقطع سطح دو فارغ التحصیل شدم. دوازده سال است در مقطع ابتدایی به شغل شریف معلمی هم مشغول هستم.

حوزه نیوز: الان در ایام تابستان مشغول چه کاری هستید؟

بنده الان مشغول آماده سازی محتوای آموزشی هستم به امید اینکه قبل از شروع سال تحصیلی بتوانم این محتوا را در قالب سی دی در اختیار دانش آموزان مناطق محروم که دسترسی به اینترنت یاگوشی راندارند قراردهم و برای تهیه این سی دی ها نیاز به همراهی دوستان دارم.

ویدئوی زیر نمونه ای از این طرح است که در حال آماده سازی است.

حوزه نیوز: در مورد بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با رؤسای آموزش و پرورش چه دیدگاهی دارید؟

باتوجه به فرمایش مقام معظم رهبری نه تنها باید تحولی در آموزش و پرورش بلکه در صدا و سیما هم ایجاد شود، چرا که بسیاری از برنامه های تلویزیون ارتباط ناصحیح را آموزش می دهد.  باید طوری عمل کنند که رفتار و خصوصیات مدنظر اسلام نه تنها در بچه ها، بلکه در والدین را نیز پرورش دهد.

با اجرای سند تحول بنیادین که به شش الگوی مهم اشاره دارد باید تغییر اساسی در نوع پذیرش معلمان و نوع تدریس و برخورد آنان صورت گیرد.

معلمی که خودش اعتقادی به پوشش و حجاب و مباحث اخلاقی ندارد چه طور می تواند این مطالب را به بچه ها ی مردم آموزش دهد؟ چه بسا که بسیاری از معلمان شاید مطالبی را که خودشان اهلش نباشند آموزش هم ندهند.

این سؤال را مطرح می کنم، چرا باید ریاضی بر تربیت مقدم باشد؟! باید پاسخ داد به همان اندازه که ریاضی مهم است تربیت هم چه بسا بیشتر اهمیت دارد. هرچیز جای خود نکوست.

اگرآموزش ها با قرآن آمیخته شود و به خدا مرتبط گردد، آموزش ما عالی خواهد بود و جامعه ای پاک خواهیم داشت. چراکه حضرت امام خمینی(ره) فرمودند امید من به شما دبستانی هاست. این جمله پر از معناست، بنابراین وظیفه معلمین امروز از اولیاء الهی هم سنگین تر است.

حوزه نیوز: کار تبلیغ را از چه زمانی آغاز کردید؟

چون تجربه تبلیغ را به صورت خودجوش داشتم؛ فضای حوزه خیلی به من کمک کرد. از همان سال ورود به حوزه با نیت تبلیغ و پاسخگویی به شبهات دینی جامعه به فعالیت تبلیغی پرداختم.

حوزه نیوز: قبل از ورود به حوزه در زمینه تبلیغ چه فعالیتی داشتید؟

آموزش قرآن و داستان های قرآنی برای کودکان و حتی بزرگسالان؛ سوادآموزی رایگان به بانوان و بازمانده از تحصیل در جاهای مختلف همراه با بیان مطالب قرآنی را با حمایت مؤسسات و یا به صورت شخصی برگزار می کردم و در دوران طلبگی و تحصیل هم کماکان ادامه یافت و بر تجربیات و محتوای تبلیغ افزوده می شد.

حوزه نیوز: از چه سالی وارد آموزش و پرورش شدید؟ در حالی که خیلی بانوان طلبه آرزوی ورود به آموزش و پرورش را دارند.

در سال ۱۳۸۸ ابتدا یک مؤسسه قرآنی از من دعوت کرد تا به عنوان مربی پیش دبستانی مشغول به کار شوم. چهار سال در آن مؤسسه معلم بودم و همزمان تبلیغ را هم انجام می دادم و تمام دوره های، کودکیاری و آموزش در مقطع پیش دبستانی را گذراندم.

یک روز در سال ۱۳۸۹برای سخنرانی(بحث خانواده) در یک مناسبت مذهبی به یک دبستان دخترانه قرآنی که تازه افتتاح شده بود، دعوت شدم. بیان من و ارتباط کلامی با مخاطبان که والدین دختران دانش آموز بودند در همان جلسه مدیر مدرسه را تحت تأثیر قرار داد و وقتی از تجربه ام برای کلاس داری قرآن مطلع شد از من خواست تا خودم را برای اول مهر و معلم کلاس اول دبستان آماده کنم.

چون عشق به معلمی داشتم به سرعت با پرداخت هزینه های تدریس خصوصی در تابستان، کلاس های مهارت معلمی اول دبستان را با رتبه بالا زیر نظر یک مؤسسه آموزشی گذراندم که هر فرد علاقه مند است می تواند به راحتی این آموزش ها را یادبگیرد و ابتدا معلمی را از مدارس غیردولتی شروع کند.

حوزه نیوز: از اولین روز معلمی خود در دبستان بگویید

مکان کلاس قبل از فرارسیدن مهر مشخص شد و با ذوق و شوقی که داشتم با هزینه شخصی کلاس را تزئین کردم و وسایل کمک آموزشی که تا آن زمان در بازار موجود بود، خریداری کردم و منتظر حضور ۲۴ دانش آموز دختر قد و نیم قد شدم.

حوزه نیوز: در زمینه تبلیغ دین برای شاگردانتان چه فعالیتی داشتید؟

 در بین تدریس از همان کلاس اول که مسئولیت ۲۴ شاگرد را قبول کردم؛ حفظ قرآن را هم با دانش آموزان کار می کردم تا پایه سوم که با من بودند چهار جزء قرآن را هم حفظ کرده بودند.

حوزه نیوز: تا کی در این مدرسه قرآنی معلم بودید؟

تدریس را با عشق و صبر و حوصله انجام می دادم و سعی می کردم دانش آموز درس را به خوبی یاد بگیرد.کار به جایی رسید که با توجه به درخواست والدین برای ادامه تدریس کلاس دوم و سپس سوم دبستان برای همان دانش آموزان در سال های بعد مواجه شدم. با در خواست مدیر، باز در تابستان دوره های آموزشی دوم و سوم دبستان را گذراندم و معلم پایه دوم همان شاگردان شدم و در سال بعد هم پایه سوم را با همان شاگردان ادامه دادم.

حوزه نیوز: چگونه انگیزه حفظ قرآن را در بچه ها ایجاد کردید؟

شیوه من فقط تکرار و تمرین متنوع بود آن هم هر صبح قبل از شروع تدریسم برای بچه ها با تشویق های مستمر و پذیرایی روزانه، حفظ قرآن را تمرین می کردیم.

مسابقات زیادی هم برای حفظ قرآن برگزار می کردم و روحیه بچه ها برای تداوم حفظ مضاعف می شد.

حوزه نیوز: همچنان معلمی را با همان بچه ها ادامه دادید؟

چون بچه ها خیلی به من وابسته شده بودند از کلاس چهارم، به معلم دیگری سپردم، ولی بچه ها همچنان در فضای مدرسه در ساعات زنگ تفریح به سراغ من می آمدند و حتی والدین هم برای تداوم حفظ قرآن دخترانشان مراجعه می کردند و یا در ساعات غیر کلاسی هم تلفنی آموزش می دادم. گاهی هم ساعتی که دانش آموزان کلاس خودم  ورزش داشتند به کلاس آن هارفته البته با هماهنگی معلمشان توصیه های اخلاقی وروان خوانی قرآن را داشتم.

حوزه نیوز: چه خاطره ای از آن دوران دارید؟

تا چهار سال در همان مدرسه قرآنی حضور داشتم و اولین دوره شاگردانم که کلاس اول دبستان را با من شروع کرده بودند و سه سال معلم آنان بودم فارغ التحصیل شدند در حالی که چهار جزء قرآن را حفظ کرده بودند.

خاطره خوبی که از این جشن فارغ التحصیلی دارم، حجاب دختران بود که با آموزش هایی که به آنان داده بودم. دختران با چادر در جشن حضور یافتند و من را به شغلم متعهدتر کرد و انگیزه بیشتری برای تداوم معلمی در مقطع دبستان پیدا کردم.

بعد از جشن فارغ التحصیلی هم بعضی شاگردانم هنوز ارتباطشان را حفظ کردند و خبر می دادند که در مدارس نمونه یا تیزهوشان و یا مدارس قرآنی پذیرش شدند و مسیرآموزش قرآن را هم ادامه می دهند.

حوزه نیوز: آیا فعالیت های فرهنگی شما در کلاس و در دیگر معلمان هم  تأثیرگذار بود؟

بنده علاوه بر تدریس پایه، فعالیت های پرورشی کل مدرسه را نیز انجام می دادم، علاوه برآن هر جای مدرسه نیاز به تعمیرداشت اقدام می کردم، چون مدرسه قدیمی بود و نیاز به نوسازی داشت و چند دهه مدرسه دیگری در آن جا دایر بود و سپس به یک مدرسه قرآنی واگذار شده بود. بدون هیچ چشم داشت و توقعی کار می کردم مثل تهیه تابلوهای یونولیت برای امور پرورشی و رنگ آمیزی کلاس ها و در و دیوار کلاس و حتی بیرون کشیدن صندلی هایی را که بیست سال در انبار مدرسه خاک خورده بود، رنگ زدم و در اختیار بچه های کلاس های دیگر قراردادم.حتی یک هفته برای تمیز کردن و رنگ آمیزی آبدارخانه آنجا وقت گذاشتم.

آن مدرسه چهارده ستون داشت و با دعوت از یکی از آشنایان که خط خوبی داشت نام چهارده معصوم(علیهم السلام) روی این ستون ها نوشته شد و فضای معنوی به مدرسه داد که مورد استقبال دانش آموزان و مسئولان مدرسه و دیگر معلمان قرار گرفت.

حوزه نیوز: هنوز هم در همان مدرسه فعالید؟

با توجه به فعالیت هایی که داشتم شاید از دیگر معلمان مدرسه هم از سوی والدین و یا مسئولان انتظارات و توقعات بیشتری مطرح می شد که با مخالفت هایی از سوی برخی معلمان مواجه شدم.

در سال ۱۳۹۵ استعفا دادم و  وارد یک مدرسه پسرانه شدم، ولی برای جشن فارغ التحصیلی همان دخترانی که سه سال در یک کلاس با هم بودیم، دعوت شدم و نتیجه زحماتم را با آن حجاب زیبایی که در جشن فارغ التحصیلی داشتند، دیدم.

حوزه نیوز: چرا باید چنین تفکراتی در آموزش  و پرورش در برابر فعالیت های فرهنگی معلمان وجود داشته باشد؟

ای کاش کسانی که درصدر مراکز علمی و آموزشی هستند چنین ظرفیت هایی را جذب کنند نه باعث رنجش و طرد آن ها شوند. شاید نظارت بر فعالیت های معلمان از سوی مسئولان بالاتر کمرنگ باشد، چون الان مدارس مختلفی اعم از دولتی، هیئت امنایی، غیر دولتی و ...وجود دارد که والدین را برای انتخاب مدرسه مناسب سردرگم می کند.

حوزه نیوز: چند فرزند دارید؟ چگونه فرزند داری را با تدریس هماهنگ می کنید؟

وقتی از آن مدرسه دخترانه به مدرسه پسرانه آمدم معلمی را پاره وقت و به صورت ساعتی ادامه دادم، در حالی که سومین فرزندم در سال۱۳۹۶به دنیا آمد.

می توانستم از مرخصی زایمان و بیمه بیکاری به راحتی استفاده کنم، اما اینگونه نشد و چون عاشق شغلم بودم با اجازه همسرم و با کمک ایشان که درنگهداری فرزندم کمک می کرد، در هفته سه روز به مدرسه می رفتم و تدریس مهارت های زندگی را از پایه اول تا ششم برای دانش آموزان عهده دار شدم، چون نتیجه آن را قبلا دیده بودم و اعتقاد داشتم.

حوزه نیوز: تدریس را در چه مقطعی ادامه دادید؟

بعد از یک سال از به دنیا آمدن فرزندم در سال تحصیلی ۱۳۹۷ -  ۱۳۹۶ به مدرسه ای دیگر برای تدریس پایه سوم منتقل شدم. خدا را شاکر هستم که در این مدرسه با مدیریت اسلامی روبرو شدم که دلسوزانه برای بچه های مردم کارمی کند و راه را برای فعالیت بنده بازگذاشت.

حوزه نیوز: چه فعالیت های فرهنگی در این مدرسه دارید؟

در این مدرسه سه سال است معلم هستم و ضمن تدریس پایه سوم، یک طرحی به نام«کرامت» از طرف آموزش و پرورش در قالب جزوه ای رنگ آمیزی با عناوین اخلاقی در اختیار معلمان قرار داده بودند و من توانستم جزوه جدیدتر با محتوای بیشتری به عنوان «به سوی نور» تهیه کنم و  این جزوه را برای آموزش شش پایه به صورت جداگانه در اختیار معلمان قراردادم تا قبل از شروع کلاس ها به مدت ۵ دقیقه انجام دهیم.

حوزه نیوز: محتوای این جزوه چیست؟

مباحث امام شناسی(هرپایه با دوامام آشنا می شوند) تا پایان پایه ششم با دوازده امام آشنا می شوند. مباحث اصول دین، احکام، داستان، تفسیر کوتاه برای معلمان، خداشناسی و مباحث اخلاقی طرح کرامت را شامل می شود و با این کار فرهنگی توانستم در زمینه تبلیغ دین هم گام بردارم.

حوزه نیوز: شاید ایام کرونایی برای معلمان خاطرات تلخ و شیرینی به همراه داشته است؛ از فعالیت تدریس خودتان در این ایام بفرمایید:

اسفندماه سال ۹۸ با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس مثل همه آموزگاران عزیز دیگر تدریس را از طریق دنیای مجازی برای دانش آموزانم اجرا کردم و این پیگیری در ایام نوروز که خانه نشینی برای دانش آموزان سخت بود، ادامه یافت.

در ایام نوروز علاوه بر درس بچه ها در زمینه های تربیتی نیز فعالیت می کردم و چون جدای از معلمی مبلّغه هم هستم و معلمی نیزنوعی تبلیغ اسهت پس احساس می کردم وظیفه من سنگین تراست.

لذابچه هارا با دعوت به نمازجماعت در منزل تشویق به خواندن نماز کردم که دانش آموزان ویدئوها و عکس هایشان را برایم ارسال می کردند و مورد استقبال والدین قرار گرفت.

از آنان می خواستم فایل صوتی ازخلاصه کتاب های غیر درسی برای استفاده دوستانشان در کانال کلاس ارسال کنند. آموزش کارهای هنری و ساخت کاردستی و نقاشی و دلنوشته هم از دیگر فعالیت های کلاس در فضای مجازی بود.

در هفته یک بار را با تک تک دانش آموزانم تماس تلفنی داشتم و گاهی فایل صوتی خود را برایشان ارسال می کردم و مرتب درحال تقویت روحیه آن ها بودم تا از درس و مدرسه غافل نشوند.

سعی می کردم اوقات فراغت آن ها را پرکنم تا با درخانه ماندن احساس بدی نداشته باشند و به فکر ساختن آینده خود باشند.

حوزه نیوز: بچه ها درباره کرونا چگونه فکر می کنند؟

برای پسربچه ها خصوصا تعطیلی مدرسه و حتی خانه نشینی خیلی سخت است. بچه هایی که اوقات بعد از مدرسه را در پارک، کوچه و یا باشگاه می گذراندند در ایام ابتدایی شیوع کرونا خیلی سخت تر بود و خانواده ها نمی دانستند باید چه کار کنند.

به آن ها گوشزد می کردم که کرونا شاید ظاهری تلخ داشته باشد، اما هزاران خیر در آن نهفته است مثل فکر کردن به کارهای قبل از کرونا، دانستن قدر همدیگر بیش از گذشته، نزدیک شدن و ارتباط باخدا بیشتر از قبل، دلتنگی نسبت به دوستان و مدرسه، فرصتی برای کسب مهارت های زندگی، وقت بیشتر صرف کردن برای درس و...

حوزه نیوز: الان چه احساسی دارید؟

ازاین بابت به خودم می بالم و خوشحالم که خداوند این وظیفه را برعهده من گذاشته است.

طبق فرمایش حضرت امام خمینی(ره) معلم یک امانتی گرانبها دارد و آن انسان است.

حوزه نیوز: هزینه اینترنت در این مدت زیاد بود؟ آموزش و پرورش برای پرداخت هزینه ها کمک کرد؟

 زحمت معلم در این شرایط چندین برابر می شود، همین طور مصرف اینترنت، اما به هرحال وظیفه انسانی است که باید انجام می شد و شاید در سال تحصیلی آینده هم ادامه یابد که از هم اکنون باید این آمادگی را با تجربیات سال تحصیلی قبل در خود ایجاد کنیم تا دانش آموزان از درس و فعالیت های پرورش عقب نمانند. البته مؤسس مدرسه ما قول دادند تا بخشی از هزینه اینترنت را پرداخت کنند.

حوزه نیوز: چه مسابقاتی به صورت شخصی برای شاگردانتان برگزار کردید؟

در این مدت برای تشویق دانش آموزانم به کتابخوانی به آن ها قول جایزه نقدی دادم، البته به تمام آنها ضمن هدیه نقدی کتابی نیز هدیه دادم.

در این مدت ابراز لطف خانواده ها و دانش آموزانم را در قالب کلیپ یا فایل صوتی داشتم و از همه آنهاسپاس گزارم.

حوزه نیوز: از دیگر فعالیت های تبلیغی خود در مدرسه بگویید.

بنده ضمن تدریس به مشاوره مذهبی دریکی از مراکز مشاوره مشغول به فعالیت هستم و همچنین منبر و سخنرانی و مداحی را نیز با افتخار دنبال می کنم، در ضمن با بسیج و اوقاف و سازمان تبلیغات همکاری لازم را در حد توانم دارم و باید بگویم به آنچه که خداوند به من توفیق خدمت داده افتخارمی کنم.

در طول سال تحصیلی در هفته یک روز را فقط یک زنگ تفریح با همکارانم کلاس در محضر قرآن و نهج البلاغه را اجراء می کنم و در خدمت همکاران هستم و در جلسه یکی از همکاران آیاتی را قرائت کرده و بنده تفسیرش را گفته و یا از سخنان امام علی در نهج البلاغه می گویم.

در طول یازده سال خدمتم در شغل معلمی انس با قرآن را در بچه ها زنده نگه داشتم و خدا را از این بابت شاکرم.

این تصویر مربوط به قبل از ایام کروناست

حوزه نیوز: بهترین خاطره ای که دارید؟

یکی از خاطرات شیرین بنده این است که کلاس سوم را که تدریس می کردم و دانش آموزانم دختر بودند ماه رمضان فقط یکی از دختران به سن تکلیف می رسید و قرار بود روزه بگیرد.

به خاطر همان یک دانش آموز و ایجاد انگیزه و میل و رغبت برای روزه و عبادت، یک شب را در مدرسه سفره قرآن پهن کردم و تمام دختران سومی را با مادرشان که سه کلاس می شدند دعوت کردم و یک افطار هم میهمان بنده بودند البته مدیریت گفتند یا همه مدرسه را دعوت کنید یا بی خیال شوید و بنده با همراهی همسرم این توفیق را پیدا کرده و برای تمام مدرسه افطاری همراه با جایزه تهیه کردم و در آن افطاری رسیدن به سن تکلیف دانش آموز را جشن گرفتیم و این یک خاطره ای زیبا برای خانواده ها و مخصوصا برای خودم ماندگار شد و از آن پس همان مدرسه هر سال برای روزه اولی هاجشن می گیرد و این به رسم زیبای آن مدرسه تبدیل شد.

یکی دیگر از خاطرات بنده این است که هر دوشنبه صبحگاه انتظار را به یاد حضرت مهدی(عج) وهمچنین حلقه های انتظار را در این روز برگزار می کردم به این شکل که هفت نفر را به عنوان سرگروه انتخاب می کردم و به آنها اطلاعاتی در این زمینه می دادم و سرگروه ها به اعضای خود می رساندند و فعالیت گسترده فقط در یک زنگ تفریح با کلی شوق و ذوق و مسابقه و جشن و جایزه و دلنوشته و سرود و حلقه های انتظار پررنگ تفریح دوشنبه ها برگزار می شد و تاکنون ادامه داشته و خواهد داشت ان شاء الله.

این تصویر مربوط به قبل از ایام کروناست

یکی دیگر از خاطراتم با دختران ابتدایی این است که برای انس با قرآن گاهی در منزلم سفره قرآن پهن می کردم و دخترانم با مادرانشان دعوت می شدند و بر سر این سفره هرکدام هر سوره ای را که دوست داشتند می خواندند و بعد ازخواندن قرآن دکلمه و مولودی یا مداحی بنا بر موقعیت های مذهبی توسط خود بچه ها اجرا می شد و بعد هم یک پذیرایی و جایزه بود تا اینکه به پیشنهاد مادران، این جلسات در خانه ها دور می زد. هر هفته منزل یکی از خودشان بنا بر تمایلشان برگزار می شد.

گاهی اوقات در منزل سفره های ختم قرآن پهن می کردیم، البته زمانی که دانش آموزانم دختر بودند و با مادرانشان به منزل بنده می آمدند و سوره های کوچک جزء سی رامی خواندند.

 گاهی اوقات که درماه رمضان این کار صورت می گرفت بسته بندی های مواد غذایی برای انفاق به نیازمندان را با کمک یکدیگر آماده می کردیم و به دست مستحقین می رساندیم.

پذیرایی ساده ای هم سرسفره می گذاشتم. البته بعد از گذشت ده جلسه که درمنزل خودم برگزارمی شد خانواده ها پیشنهاد دادند که این جلسات را درمنزل آن ها نیز برگزار کنیم و مجلس دور بزند که انگیزه ای شد برای قرائت قرآن دختران و گاهی اوقات خانواده ها علاوه بر پذیرایی، هدیه و جایزه هم به تعداد بچه ها خریداری می کردند.

یک روز یکی از دخترانم گفت دوست دارم در خانه ما هم مراسم برگزار شود، اما حیاط خانه ما زیبا نیست. باهماهنگی خانواده اش، معلم نقاشی را بردم و با کمک خودم و فرزندانم دیوار منزلشان را با تصاویری از گل نرگس و چهره نمادین حضرت مهدی(عج) تزیین کردیم و چند شب بعد همه را دعوت کردند که آن شب یکی از بهترین شبهای زندگی من بود، چرا که لبخند شادی را در چهره دانش آموزم نشاندم.

اما باز هم با بی مهری رو برو شدم و مدیریت گفتند که تجمع به هیچ عنوان درست نیست و شما حق این کار را ندارید و این جلسات به این شکل پایان یافت. در صورتی که هضم این مطلب برایم دشوار بود. (این قضیه ربطی به دوران کرونا نداشته) البته این احتمال می رفت که شاید توقع در والدین کلاس های دیگر هم ایجاد شده باشد و باز با مخالفت دیگر معلمان روبرو شده باشد.

*مشاوره مجازی هم برای خانواده ها دارید؟

با توجه به ایام کرونا و خانه نشینی خانواده ها احساس کردم که نیاز به مشاوره بیش از گذشته است بنابراین یک کانال آموزشی راه اندازی کردم و هر روز مطالب متنوع مشاوره ای و انگیزشی منتشر می کنم و از خانواده ها خواستم هر کس مشکلی دارد می تواند وقت مشاوره بگیرد.

حوزه نیوز: الان که مدرسه تعطیل شده چرا هنوز کانال کلاس شما در فضای مجازی فعال است؟

بچه ها ارتباطشان را قطع نکردند و شاید در این ایام تعطیلی کرونایی نیاز به سرگرمی و فعالیت های هنری دارند چون اکثر فعالیت های هنری تابستانی در یزد به صورت مجازی برگزار می شود. مناسبت های مختلف مذهبی و ملی را یادآوری می کنم و بچه ها درباره موضوع صوت می فرستند.

پدر و مادرها نیز راضی هستند و ابراز لطف و تشکر دارند و با اینکه مدرسه تعطیل است، ولی بچه ها مارا ول نمی کنند. البته مطمئنم سایر معلمان هم در استان و کشور هرچه در توانشان باشد انجام می دهند و بستگی به دانش آموزان هم دارد که دنبال یادگیری می باشند و در دوران دبستان وظیفه معلم است که روحیه یادگیری را در دانش آموزان نهادینه کند.

من حتی با دانش آموزانی که سالها قبل معلمشان بودم ارتباط دارم گاهی زنگ می زنم یا آنها زنگ می زنند و از احوالشون و درسشان برایم می گویند. بچه ها که مدام ابراز دلتنگی دارند و با تمام برنامه های کانالم همراهند.

حوزه نیوز: امسال مسابقات فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش برگزار شد یا نه؟

هر مدرسه با توجه به تبلیغاتی که داشت و یا همکاری معلمان و دانش آموزان در ایام کرونا برگزار شد و بچه های کلاس من امسال توی مسائل پرورشی  مدرسه رتبه آوردند.

محمدحسین عباسی و شهاب رضایی در مسابقه پویش مهدویت رتبه آوردند و جایزه گرفتند.

محمدیونس ورقه هم در مسابقات قرآنی ماه رمضان به نام مائده الهی برنده شد و جایزه گرفت.

به بچه هاقول دادم به خاطر تشویقشان در مدرسه، اردوی شبانه سه چهار نفره برگزار کنیم البته درچند مرحله و با تعداد محدود به خاطر پیشگیری از کرونا، ولی به خاطر قرمز بودن شرایط کرونا این اردو را مجازی برگزار کردم و کلی بچه ها لذت بردند.

البته دانش آموزان هنرمند کم نداریم مثلا محمدطاها رحیمی با پدرش در کار موسیقی مشغولند و من چند کار را از طاها خواستم در مدح ائمه(ع) بخواند و ارسال شد به صدا و سیما و در تلویزیون یزد به عنوان فعالیت دانش آموزان در ایام کرونایی پخش شد.

زنگ زدم به محمدطاها و تبریک گفتم و از او خواستم که یکی ازدعاهای ماه رمضان را به دلخواه خودش بخواند و او هم فرازهایی از جوشن کبیر را خواند و من ارسال کردم و در مسابقات رتبه آورد و این انگیزه ای شد برای ادامه فعالیتهای قرآنی او. گاهی برایم می خواند و می فرستد و خانواده او هم خیلی تقدیر و تشکر کردند.

حوزه نیوز: برای بچه های ضعیف در درس چه برنامه ای داشتید؟

حتی بچه هایی که از نظر درسی ضعیف بودند با خانواده ها صحبت می کردم که اگه بخواهمم در کارنامه امتیاز خوب یا خیلی خوب را بدهم می توانم، اما فرزند شما ضعیف است و باید تقویت شود. حتی با چندنفر از بچه ها به صورت رایگان برای تقویتشان کلاس حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کردم.

حوزه نیوز: سخن پایانی

خانواده هاخیلی از اینکه بچه ها جذب نماز شدند و احتر ام به پدر و مادر را بیش از قبل رعایت می کنند، خوشحال و راضی هستند و مرتب بابنده تماس می گیرند و تشکر می کنند و می گویند به خاطر آموزش و پیگیری و تشویق شماست که ما شاهد این گونه رفتارها هستیم.

این تصویر مربوط به قبل از کرونا است

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha