شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
الکاظمی

حوزه/ شیخ هاشم ابوخمسین گفت : نیروهای مقاومت اسلامی عراق خودشان برای اخراج نیروهای آمریکایی اقدام کردند و موشک های پی درپی تقریبا هرشب به پایگاه "التاجی" و پایگاه فرودگاه بغداد شلیک می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با گذشت چند ماه از تصویب مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و بعد از رسیدن مصطفی الکاظمی به پست نخست وزیری عراق، هنوز هیچ گام عملی در اجرای این مصوبه برداشته نشده است و این در حالی است که در عملکرد سیاسی الکاظمی گرایش به محور غربی آمریکایی و دوری از محور مقاومت اسلامی مشاهده می شود.چندی پیش «هشام داوود» مشاور نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده بود که مصوبه اخراج نظامیان اشغالگر، از لحاظ قانونی الزام‌آور نیست زیرا همه طیف‌های سیاسی عراق در پارلمان روی آن اجماع نکرده‌اند! همچنین در ادعایی عجیب، مرجعیت را حامی بقای اشغالگران در عراق خوانده بود.این اظهارات مشاور «مصطفی الکاظمی» با واکنش شدید احزاب و شخصیت‌های سیاسی عراق از جمله شماری از نمایندگان عراقی همراه شد.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با "شیخ هاشم ابوخمسین" روحانی عراقی به گفت و گو پرداخته است.

حوزه: در حال حاضر پیش بینی های نیروهای مقاومت اسلامی عراق در خصوص عملکرد مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تا چه حدی محقق شده است؟

تعویق توافق نامه عراق و چین و دوری از ایران  

 در حقیقت  پیش بینی های  نیروهای مقاومت اسلامی عراق در خصوص نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی محقق شده است. آنها قبل از رسیدن مصطفی الکاظمی به پست نخست وزیری پیش بینی می کردند؛ که او خائن بوده و اهل حمایت از وطن نیست و انتظار داشتند با حضور او  روابط  عراق با آمریکا ، فرانسه و انگلیس قوی تر شود و یا  توافق نامه اقتصادی چین و عراق به تعویق بیفتد و یا  روابط اقتصادی و امنیتی و برادری دو کشور برادر ایران و عراق ضعیف شود، که ضعیف هم شد و تمام این پیش بینی ها محقق شدند.

از اول کتائب حزب الله اعلام کرده بود؛ که این نخست وزیر امانتدار و حافظ منافع عراق و مورد اطمینان مردم عراق نیست  و یک نخست وزیر شوم خواهد بود و تمام این پیش بینی ها را قبل از رسیدن او به نخست وزیری اعلام کردند.

الکاظمی در ترور مهمان عزیز ما شهید سردار سلیمانی متهم است

مخصوصا ابوعلی العسکری دبیر کل کتائب حزب الله و شیخ قیس خزعلی رسما و به طور مکتوب و در تلوزیون و در فضای مجازی از طریق توئیتر اعلام کردند؛ که این نخست وزیر مورد اعتماد ما نیست. خصوصا در مورد حفظ امنیت مهمان عزیز ما "سردار شهید حاج قاسم سلیمانی" که وی آن زمان مدیر کل اطلاعات عراق بود و هیچ وقت ممکن نیست هواپیما و تشکیلات هواپیمایی هدف قرار بگیرند، مگر با اطلاع مسوول اطلاعات، بنابراین الکاظمی آن زمان هم مورد اتهام رسمی کتاب حزب الله و عصائب اهل الحق قرار گرفت؛ چرا که معتقد بودند وی  در این جنایت دخالت داشته و یا اسرار تماس  ها و تحرکات سردار سلیمانی  و ابو مهدی المهندس را فاش کرده و به نوعی با آمریکایی ها در این خصوص هماهنگ بوده است.

تقریبا طبق مقررات ماه ۶ سال آینده انتخابات عراق برگزار می شود و بعد از انتخابات ۳ تا ۴ ماه زمان هست تا در این پست باقی بماند و  تقریبا یک سال دیگر در حکومت عراق  وی حضور دارد.

الکاظمی با رای و انتخابات روی کار نیامد  او یک شخصیت شناخته شده نیست و نه حزبی دارد و نه مجاهدتی و نه دارای موسسه یا سازمان  فرهنگی هست و اصلا نمی توان او را  با احزب و نیروهای مقاومت اسلامی مقایسه کرد. درباره او ادعا شده که خبرنگار بوده در حالی که در رشته خبرنگاری تحصیلاتی ندارد و رشته مدیریت و اقتصاد خوانده و تنها با هماهنگی سفارت آمریکا به پست های حساس در عراق رسیده است  و با تهدید و فشار خیانت رئیس جمهور به نخست وزیری رسید.

 حوزه: آیا تاکنون اقدام عملی برای اجرایی شدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق شده است؟

متاسفانه هنوز هیچ گام عملی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق برداشته نشده است. فقط در ابتدای تصویب این مصوبه  صحبت هایی انجام شد و همانطور که در جریان سفر الکاظمی به آمریکا اظهاراتی در رسانه ها مطرح شد؛ که آن هم  به خاطر نزدیک شدن انتخابات آمریکا است . این درحالی است که اخیرا  وزیر دفاع عراق و مشاور نخست وزیر طی اظهاراتی اعلام کرد؛ که ما  نمی خواهیم در حال حاضر نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند و مدعی شد و دروغ بزرگی گفت که این موضوع خواسته مرجعیت و نیروهای مرجعیت شیعه عراق و  نیروهای مردمی و مقامات سیاسی و نظامی عراق است. مرجعیت با اقدامات الکاظمی در خصوص تعلل در اخراج نیروهای آمریکایی از عراق مخالف است و در رسانه های عراق نماینده شخصی نخست وزیر هم  ادعای وی را تکذیب و محکوم کرد و بارها از سوی شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در نماز جمعه خواسته و موضع مرجعیت در این خصوص اعلام شده است.

نیروهای مقاومت عراق برای اخراج آمریکایی ها آتش به اختیارند

اما نیروهای مقاومت اسلامی عراق خودشان برای اخراج نیروهای آمریکایی اقدام کردند و با موشک های پی درپی که تقریبا  هرشب به پایگاه التاجی و پایگاه فرودگاه بغداد شلیک می کنند و مخالفت خود را با حضور نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کردند و این موشک ها باعث شده تا  آمریکایی ها عقب نشینی کنند.

حوزه: در آستانه اربعین حسینی که دولت عراق اعلام نموده هیچ آمادگی برای پذیرش مهمان خارجی به دلیل گسترش ویروس کرونا در عراق ندارند وضعیت سلامتی و بهداشتی عراق را در این خصوص چگونه ارزیابی می کنید؟

واقعا  از جهت بهداشتی و پزشکی آمادگی وجود ندارد و امکانات بسیارضعیف است و بر اساس اخبار رسیده هیچ امکاناتی برای جلوگیری از گسترش این ویروس نیست و  اوضاع مردم عراق در این زمینه خیلی خطرناک است.

البته مردم عراق در ایام دهه اول محرم و روز عاشورا این ایام را عزداری نموده و احیا کردند و حدود ۳ تا۴ میلیون نفر جمعیت در روز عاشورا در کربلا حضور داشت که امکان  فاصله گذاری اجتماعی میسر نبود و انشاء الله خداوند مردم عراق را حفظ نماید.

اما در خصوص مراسم بزرگ اربعین حسینی خود مردم عراق در برخی از مناطق راهپیمایی خود را  آغاز کردند؛ اما با وجود اوج گیری ویروس کرونا و افزایش مبتلایان و فوتی ها در اثر این بیماری اوضاع عراق برای پذیرش مهمان خارجی مناسب نیست و بسیار خطرناک است و بیمارستان ها آلوده هستند و خود مردم عراق نیز از مراجعه به مراکز درمانی می ترسند.

حوزه: همکاری عراق با برخی کشورهای اروپایی و سفر اخیر رئیس جمهور فرانسه به عراق را در تجهیز عراق به زیر ساخت های اقتصادی؛ همچون برق،گاز و سایر امکانات مورد نیاز این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

حقیقت این است که در  طول این ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته مشاهده کردیم، اثر مثبتی در اثر روابط عراق و کشورهای غربی بر روی وضعیت جامعه عراقی ندیدیم و نمی توانیم  به غربی ها اعتماد کنیم. هر زمان که عراق دست نیاز به  سمت آنها دراز کرد، آنها  پاسخی ندادند و خیانت کردند. در عمل مردم عراق خیری از فرانسه، انگلیس و آمریکا ندیدند و نشانه ای از پیشرفت و کمک فرانسه را در سطح جامعه، بیمارستان ها، مدارس و مراکز  ندیدیم. سفر اخیر رئیس جمهور فرانسه به عراق در حد تبلیغات رسانه ای بود و فکر نمی کنیم در بعد  اقتصادی، امنیت و آینده اقتصادی عراق موثر باشد، آن ها نمی خواهند عراق قوی، مستقل و پیشرفته شود.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha