چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام علی خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با گرامیداشت اول ماه صفر، سالگرد ورود اهل‌بیت به شام، گفت: کاروان اسرا حماسه کربلا را با حماسه شام تکمیل کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، امروز در نشستی با مسئولان فرهنگی استان، با گرامیداشت اول ماه صفر، سالروز ورود اهل‌بیت علیهم السلام  به شام و ایام اسارت اهل‌بیت(ع)، به تبیین حماسه سازی کاروان اسرای کربلا پرداخت.

وی با بیان اینکه بارزترین تجلی تقابل جبهه حق و باطل، واقعه کربلا است، افزود: نبردی که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به‌عنوان سرسلسله جبهه حق آغاز کرده بود، به قدری برای استمرار حیات حقیقی انسان و جامعه بشری اهمیت داشت که حتی اگر اهل‌بیت آن امام را هم به اسارت به شام نمی‌بُردند، خود آن بزرگواران به مرکز حکومت باطل می‌رفتند و حماسه کربلا را با حماسه شام تکمیل می‌کردند.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: روز عاشورا و زمین کربلا، به وسعت همه تاریخ است، چراکه اتفاقی که به روز دهم محرم سال ۶۱ هجری و به سرزمین کربلا، معنا و تشخص داد، یک اتفاق همه‌گیر و همیشگی در آفاق عالَم است.

وی افزود: این اتفاق مبارزه حق و باطل بوده و نه‌تنها این نبرد ظهور و بروز آفاقی دارد، بلکه ابتدائا انفسی است و بعد در بُعد آفاق شکل می‌یابد.

حجت‌الاسلام خادمی گفت: کسانی که در عرصه آفاق در یکی از دو جبهه حق یا باطل، قرار می‌گیرند، در حقیقت قبلاً در جبهه انفسی، در یکی از این دو جبهه قرار یافته‌اند و سرّ این‌که در زیارات حضرت سیدالشهدا (ع) دائماً اعلام موضع رسمی داریم و می‌گوییم «إنی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» ریشه در همین جبهه‌بندی انفسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: جریان باطل، علاوه بر استفاده از جنگ سخت یا جنگ نظامی متعارف و نیمه سخت یا جنگ اقتصادی و تحریمی، از انواع و اقسام جنگ نرم ازجمله تحریف‌گری و تغییر حقایق و تعابیر نوین آن مثل جنگ روایت‌ها، جنگ شناختی، جنگ باورها، جنگ اراده‌ها نیز بهره می‌برد.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: به همین جهت، جریان حق نیز از ورود به تمام این عرصه‌ها ناگزیر و ناگریز است و حماسه شام یعنی ورود جریان حق در عرصه جنگ‌هایی تاریخی ولی با تعابیری نوین.

وی تصریح کرد: در این نوع جنگ، فتح و پیروزی فقط بر روی زمین معنا پیدا نمی‌کند بلکه گام اول پیروزی، به تغییر ادراک و فتح دل‌ها وابسته است به همین جهت، عرصه جنگ اراده‌ها را شاید بتوان اصلی‌ترین عرصه تقابل حق و باطل قلمداد کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: بر همین اساس رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که «جنگ‌های امروز دنیا درواقع جنگ اراده‌ها است» و «جغرافیای سیاسی دنیا را، اراده و ایمان انسان‌ها در آینده تعیین خواهد کرد.»

وی افزود: جنگ امروز، جنگ ارده‌هاست، اراده نیز متکی بر شناخت‌ها است و شناخت‌ها نیز متکی بر روایت‌ها و قرائت‌ها است.

حجت‌الاسلام خادمی گفت: بنابراین جنگ نرم در سه لایه جنگ جنگ روایت‌ها، جنگ شناختی، جنگ اراده‌ها بروز و ظهور دارد؛ به‌گونه‌ای که در محافل استراتژیک امروز دنیا، این گزاره مطرح است که «در جنگ‌های فردا، برنده کسی نیست که بمب دارد بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد».

وی اظهار کرد: در جنگ روایت‌ها، دشمن حقیقت را چنان باورپذیرانه و اقناعی تحریف می‌کند و تغییر می‌دهد که کمتر کسی به این فکر می‌کند که واقعاً حقیقت چیست و اکثریت جامعه همان روایت، قرائت و برداشت القایی دشمن را واقعیت می‌پندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha