جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: در دنیای امروز سلامت روان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشری است و ارائه یک الگوی موفق باعث ارتقای سلامت روان افراد جامعه می‌شود؛ به همین دلیل در چارچوب جهان‌بینی اسلامی، حضرت زینب (س) یک الگوی موفق معرفی می‌شود که در شرایط بحرانی و حوادث سنگین بهترین نگرش و تفسیر را ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست مجازی ویژه مناسبت سالگرد میلاد باسعادت حضرت زینب (س) که با شرکت طلاب حوزه علمیه استان برگزار شد، با گرامیداشت پنجم ربیع‌الثانی، سالروز میلاد حضرت زینب (س)، به تبیین صبر این بانوی بزرگوار و توانمندی او در مدیریت روحی و حفظ سلامت روانی پرداخت.

وی افزود: بر مبنای نظریه‌های روانشناسانه، توانمندی انسان در مدیریت روحی و حفظ سلامت روان عمدتاً ریشه در سه نگرش و انگاره نگرش انسان به خود، نگرش انسان به عالم هستی و نگرش انسان به آینده دارد.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: انسان کاملی مثل حضرت عقیله بنی‌هاشم (س) حائز بیشترین و حقیقی‌ترین نصاب از این مؤلفه‌های سه‌گانه است.

وی افزود: تفسیر عالمانه عاشورا در فراز ذیل را می‌توان از جمله ارزنده‌ترین تبیین‌های حضرت زینب (س) دانست که در چارچوب جهان‌بینی اسلامی یکی از شگفتی‌ها در قدرت درونی، استحکام شخصیتی و بهداشت روانی و سلامت روحی به شمار می‌آید؛ آنجا که حضرت، یزید را شکست‌خورده واقعی به حساب آورد و خود و اهل‌بیت را علیرغم شکست ظاهری، پیروز واقعی میدان معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام خادمی افزود: علاوه بر اینکه خطبه حضرت زینب (س) با اهل کوفه، بارقه‌ای است از هستی‌شناسی مثبت و فهم متعالی ایشان از حکمت الهی، باید گفت از شاهکارهای معرفتی جهان‌بینی توحیدی، استدلال و تبیین‌گری حضرت زینب (س) در مجلس ابن زیاد است.

وی اضافه کرد: ایشان علیرغم اینکه سوگوار شهادت برادران، فرزندان و خویشان خود بودند و از طرفی، بیشترین رنج و محنت را متحمل شده بودند و به ظاهر با سیمای یک اسیر و بازنده در جنگ، وارد مجلس ابن زیاد شدند، با وجود این تفسیر ایشان از حوادث کربلا بسیار اعجاب‌انگیز است. زمانی که ابن زیاد با حالتی تمسخرآمیز، حضرت را مورد خطاب قرار داد: کار خدا را نسبت به برادر و اهل‌بیتت چگونه دیدی؟ حضرت زینب فرمودند: «ما رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً، هَؤُلَاءِ قَوْمٌ کتَبَ اللَّهُ عَلَیهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا إِلی مَضاجِعِهِمْ.»

وی افزود: حضرت زینب (ع) علیرغم همه مصائب و غم‌ها در مجلس یزید آینده را برای خود و اهل‌بیت روشن می‌بیند و دشمنان خود را خوار و زبون می‌انگارد آنجا که می‌فرماید: «فَکدْ کیدَک وَ اسْعَ سَعْیک وَ نَاصِبْ جُهْدَک فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِکرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا وَ لَا تُدْرِک أَمَدَنَا وَ لَا تَرْحَضُ عَنْک عَارَهَا وَ هَلْ رَأْیک إِلَّا فَنَدٌ وَ أَیامُک إِلَّا عَدَدٌ وَ جَمْعُک إِلَّا بَدَدٌ یوْمَ ینَادِی الْمُنَادِی أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَی الظَّالِمِینَ فَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الَّذِی خَتَمَ لِأَوَّلِنَا بِالسَّعَادَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ وَ لِآخِرِنَا بِالشَّهَادَةِ وَ الرَّحْمَةِ»؛ یعنی ای یزید هر کید و مکری که داری بکن، هر کوششی که می‌خواهی انجام بده، هر جهدی که داری به کار بگیر، به خدا سوگند هرگز نمی‌توانی نام و یاد ما را محو کنی، پیام ما را نمی‌توانی از بین ببری، به نهایت ما نمی‌توانی دست یابی، هرگز ننگ این ستم را از خود نمی‌توانی بزدایی، روزهای قدرت تو اندک و جمعیت تو رو به پراکندگی است، در روزی که منادی حق ندا کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد. سپاس خدای را که اول ما را به سعادت و مغفرت ثبت کرد و آخر ما را به شهادت و رحمت فایز گرداند.

حجت‌الاسلام خادمی اظهار کرد: با این منطق قوی، واقعاً باید بازنگری کرد که اسیر واقعی در حماسه شام کیست؟ زینب (س) اسیر بود یا یزید؟

وی افزود: در دنیای امروز سلامت روان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشری است؛ ازاین‌رو ارائه یک الگوی موفق، باعث ارتقای سلامت روان افراد جامعه می‌شود و به همین دلیل در چارچوب جهان‌بینی اسلامی، حضرت زینب (س) یک الگوی موفق معرفی می‌شود که در شرایط بحرانی و حوادث سنگین، بهترین نگرش و تفسیر را ارائه می‌کند.

حجت‌الاسلام خادمی گفت: این امر می‌تواند در حوادث و پیشامدهای زندگی چراغ راه مؤمنان باشد و افراد با تبعیت از ایشان و نوع تفسیر صحیحشان، خود را از آسیب‌های روانی ناشی از حوادث صیانت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha