پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علی خادمی

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به خدمات اجتماعی روحانیون و حوزویان در مواجهه با بلایا، گفت: از گذشته تاکنون یکی از اقدامات علما و روحانیان خدمات اجتماعی به مردم و تلاش برای رسیدگی به نیازمندان در شرایط سخت بوده و هست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری « حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست مجازی با روحانیان مبلغ که به مناسبت ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد، به تبیین سابقه و اهمیت ارائه خدمات اجتماعی به مردم و رسیدگی به نیازمندان از سوی عالمان و روحانیان پرداخت.

وی افزود: از گذشته تاکنون یکی از اقدامات علما و روحانیان خدمات اجتماعی به مردم و تلاش برای رسیدگی به نیازمندان در شرایط سخت بوده و هست.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: خدمات علما از گذشته تاکنون در زمینهٔ اجتماعی و آبادانی‌های عام‌المنفعه مانند تأسیس مدرسه، مسجد، بیمارستان، پل و... تا حضور میدانی در کارزار مصائب و گرفتاری‌های مردم کم نبوده است.

وی اضافه کرد: به‌عنوان نمونه اقدامات مرحوم آیت‌الله سید رضا فیروزآبادی در اواخر قرن سیزدهم که خشک‌سالی شدید، قحطی را به دنبال داشت، ایشان در بحبوحه قحطی از فیروزآباد مقدار زیادی گندم آرد کرد و به تهران آورد و به یک دکان نان تافتون‌پزی داد. روزی ده من بادام را در یک آجیل‌فروشی بو می‌دادند. نان و بادام را همراه پسر بزرگشان حاج سید محمد و یکی از اقوامش به نام دایی حسین به مدرسه آقا محمود واقع در کوچه حاجی‌ها و مدرسه سپه‌سالار کوچک می‌بردند، در آنجا عده‌ای از فقرا را اسکان داده بودند به هرکدام یک قرص نان و مقداری مغز بادام می‌دادند. او تا پایان قحطی این کار را ادامه داد. ایشان همچنین یک بیمارستان با پیشنهاد شهید مدرس و همکاری برخی دیگر در تهران ساختند که به بیمارستان فیروزآبادی نام‌گذاری شد.

حجت‌الاسلام خادمی گفت: در زلزله شهریور ۱۳۵۷ طبس که بیش از ۲۰ هزار تلفات داشت، علما و روحانیون در امدادرسانی به مردم نقش مؤثری داشتند، مراجع وقت برای رسیدگی به مردم و آسیب‌دیدگان گروه‌های امدادی اعزام کردند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری  نیز در زلزله طبس برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان نقش پررنگی داشتند، افزود: حجت‌الاسلام شیخ حسین عمادی در بخشی از کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشرشده است، در شرح این حادثه می‌گوید: وقتی زلزله طبس پیش آمد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و جمعی از دوستان روحانی و غیرروحانی برای کمک به مردم آن سامان شتافتند. از جمله بنده هم رفتم و در آنجا به‌صورت یک تشکیلات که رهبری آن را هم آیت‌الله خامنه‌ای بر عهده داشتند خدمت کردیم و مردم را از زیر آوار بیرون آوردیم. آنان که کشته‌شده بودند، دفن می‌کردیم و مجروحان را جهت معالجه اعزام می‌کردیم... در این جمع مرحوم شهید هاشمی نژاد، واعظ طبسی و جمعی از دوستان مبارز، شرکت و به‌حق خدمات شایانی کردند.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: همچنین در جریان سیل ویرانگر سال ۱۳۵۷ در سیستان و بلوچستان، نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان در سیستان در تبعید به سر می‌بردند، در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان، خاطره ماندگاری در اذهان مردم منطقه به یادگار گذاشت.

وی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی نقش حوزه علمیه و روحانیت در همه رده‌ها، در همه گرفتاری‌ها و بلایای طبیعی و غیرطبیعی بسیار پررنگ بوده است، از جنگ تحمیلی و دفاع از میهن در سال‌های اولیه انقلاب که روحانیت بیشترین درصد شهدا را نسبت به سایر اصناف تقدیم کرد تا حضور جهادی در حوادث مختلف مثل زلزله‌ها، سیل در سال‌های اخیر و سایر قضایا که داوطلبانه به یاری مردم و گرفتاران شتافته‌اند. در زلزله‌های بزرگ منجیل و رودبار و زلزله بم و اخیراً کرمانشاه نیز شاهد عنایات علما و مراجع و امدادرسانی جهادی روحانیت و طلاب در کنار سایر اقشار بودیم.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه کرد: اکنون نیز که ویروس کرونا در جامعه منتشرشده و افرادی زیاد مبتلابه بیماری شده‌اند، علما و مراجع عظام علاوه بر تأکید نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی و تبعیت از سخنان پزشکان حاذق و متعهد، مردم را به دعا و استغفار در درگاه پروردگار متعال و توسل به اهل‌بیت (ع)، تشویق کرده و هرکدام صرف مقداری از خمس را برای کمک به روند مبارزه با بیماری فراگیر ویروس کرونا و بهبود بیماران اجازه دادند.

وی تصریح کرد: در این شرایط بسیاری از طلاب و روحانیون به‌صورت جهادی با رسیدگی به نیازمندان و ضدعفونی کردن شهرها، یا با حضور در بیمارستان‌ها و پرستاری و خدمت‌رسانی به بیماران و همچنین دفن اموات کرونایی و... نقش مهمی را ایفا می‌کنند که همه این‌ها در واقع خدمات اجتماعی روحانیون و حوزویان در مواجهه با بلایا است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha