جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدر همتی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتی با تقدیر از حمایت های استاد رشاد در راه اندازی رشته های تخصصی فقه نظام ساز، گفت: گره زدن فقاهت با علوم انسانی روشی است برآمده از اندیشه امام خمینی(ره) یعنی توجه به اصل مقتضیات زمان و مکان در فرایند اجتهاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام)، در مراسم افتتاحیه کرسی درس رشته فقه التربیه که ظهر امروز در محل این موسسه برگزار شد، با بیان این که بنیان تمدن نوین اسلامی بر پایه توحید است، گفت: وحدت در عالم هستی بر اساس توحید است. همچنین وحدت در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر پایه وحدت در معرفت، قابل تحقق است.

وی افزود: اساس و بنیان معرفتی حضرت امام خمینی(ره) بر اساس حرکت از نظر به عمل و گره حکمت نظری و عملی اتفاق افتاد. در همین راستا رهبر کبیر انقلاب فرمودند: حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمام فقه در تمام زوایای زندگی بشر است یعنی فقاهت و اجتهاد با فرهنگ، سیاست و اقتصاد و سبک زندگی مردم گره خورده است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) تهران اظهار داشت: اینک در گام دوم انقلاب اسلامی، رسیدن به تمدن نوین اسلامی، بی شک از رهگذر نظام سازی اجتماعی رخ خواهد داد. گره زدن فقاهت با علوم انسانی روشی است برآمده از اندیشه امام خمینی(ره) یعنی توجه به اصل مقتضیات زمان و مکان در فرایند اجتهاد.

وی افزود: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) مبنای فکری و اندیشه خود را بر این اساس قرار داده است که میان فقه و علوم انسانی این گره را ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین همتی با اشاره به افق آینده موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام)، ابراز داشت: آنچه پیش بینی شده است طراحی ۴۰ رشته در زیر مجموعه چارچوب های فقه و علوم انسانی است. سابق بر این ابتدا رشته فقه السیاسه راه اندازی شد و سپس رشته فقه و حقوق مالکیت فکری تاسیس گردید و امروز سومین کرسی درس یکی دیگر از رشته های فقه و علوم انسانی یعنی رشته فقه التربیه را افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به کیفیت پذیرش دانش پژوهان این رشته، تصریح کرد: تعداد ۱۰۶ نفر از برادران و ۴۰ نفر از خواهران برای تحصیل در این رشته ثبت نام کرده بودند که در فرایند طی شده و با توجه به شرایط پذیرش در این رشته، در حال حاضر ۲۲ نفر حائز شرایط اولیه این رشته قرار دارند و در ادامه فرایند پذیرش نهایی به ۱۵ الی ۱۷ نفر خواهیم رسید بخاطر این که افق علمی موسسه تربیت مجتهد متخصص است لذا باید کسانی وارد این رشته ها بشوند که از استعداد و فرصت لازم بهرمند باشند.

حجت الاسلام والمسلمین همتی در پایان با تقدیر از حمایت های استاد رشاد در راه اندازی رشته های تخصصی فقه نظام ساز، خاطرنشان کرد: فرایند طی شده تحت اشراف و نظریات اندیشمند معاصر آیت الله رشاد می باشد که با حمایت های شان در حوزه نظر و عمل و با طرح تئوری فقه و علوم انسانی، این جریان فکری را در حوزه های علمیه راه اندازی کرد. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha