جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ مرحوم آیت الله ممدوحی در زمره عالمان مهذب و فقیهان وارسته ای بود که در شرایط و موقعیت های مختلف، بی تعارف و بدون محافظه کاری از انقلاب و حضرت آقا دفاع می کرد و در سخنان و موضع گیری های خویش، همواره بر لزوم تقویت روحیه انقلابی در میان ملت به خصوص نسل جوان تأکید داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ آیت الله ممدوحی، پس از چند مرحله نسبتاً طولانی بیماری، در شب شهادت حضرت رقیه(س) و در هفته دفاع مقدس آن هم در سن هشتاد و یک سالگی دار فانی را وداع گفت و به این ترتیب، یکی دیگر از علمای مهذب و انقلابی در غوغای این روزهای کرونا، روح ملکوتی اش به سوی حق شتافت.

برای ما خبرنگاران و اهالی رسانه البته این عالم فقید، چهره ناشناخته یا کمتر شناخته شده ای نبود، چه آن که انبوه مصاحبه های صورت گرفته با ایشان نشان می دهد آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، جزو چهره های حوزوی شناخته شده در عرصه رسانه است که انصافاً با خبرنگاران نیز ارتباط خوبی داشت.

چند سال پیش و در زمانی که ایشان درگیر با بیماری سرطان بود، به همراه جمعی از دوستان بسیجی و فعالان رسانه ای در منزل ایشان فرصت مصاحبتی کوتاه اما بسیار پربار یافتیم و از فرمایشات ایشان بهره مند شدیم، هر چند که به جهت بیماری، چندان امکان صحبت طولانی وجود نداشت اما همین دقایق کوتاه نیز برای آن جمع از جمله نگارنده این سطور، بسیار ذی قیمت و مفید بود.

یکی از نکات کلیدی درباره شخصیت و سیره آن عالم بزرگوار که اتفاقاً در همان جلسه نیز برایم مشهود و قابل توجه بود، این بود که آیت الله ممدوحی در زمره عالمان و فقیهانی است که بدون تعارف و محافظه کاری از انقلاب و حضرت آقا دفاع می کند و البته این دفاع مبتنی بر عقلانیت انقلابی و بر اساس تکلیف دینی است.

این مبارز انقلابی و شاگرد حضرت امام(ره) به گواه دوستان و یاران و نزدیکانش و حتی به اذعان دشمنان انقلاب و مخالفان ایشان، همواره در خط ولایت ثابت قدم ماند و این ثبات و پایمردی ایشان حقیقتاً به الگویی ماندگار از روش و سیره سیاسی و فرهنگی یک عالم دینی و انقلابی برای عموم حوزویان تبدیل شده که به خصوص انتظار می رود نسل جدید حوزه از این نوع رفتار، درس و الگو بگیرد.

چیزی در حدود ۱۵ سال در مناسبت های مختلف و بهانه های گوناگون، توفیق مصاحبه تلفنی و معدود مواردی به صورت حضوری با این عالم فقید داشتم و هر چند که ایشان معمولاً به شکلی کوتاه پاسخگو بود، اما در هر شرایطی حتی در زمان بیماری سرطان نیز حتی الامکان خود را مقید به پاسخگویی به سوال شفاهی خبرنگاران می دانست و نکته حائز اهمیت دیگر این که در تحلیل و تبیین مسایل روز همواره بر لزوم تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری و تلاش برای حفظ انقلاب و ارزش های اسلامی تأکید می کرد و انبوه مصاحبه های صورت گرفته با ایشان در رسانه های مختلف به خصوص خبرگزاری حوزه گواه این مدعاست.

مرحوم آیت الله ممدوحی در عین حال همیشه بر ضرورت توجه به مشکلات مردم و طلبه ها و اهتمام مسئولان بر حل آن ها تأکید داشت.

همین دی ماه سال گذشته، وقتی پس از شهادت حاج قاسم با ایشان برای مصاحبه تماس گرفتم، ضمن تأثر شدید از این حادثه بر این نکته تصریح کرد که دشمن بداند ما ده ها فرمانده همچون حاج قاسم و بلکه قوی تر از ایشان داریم که تمام و کمال، گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب هستند و این ملت در دامان خود حاج قاسم هایی را تربیت خواهد کرد که همچون گذشته، خواب را از چشم دشمنان می رباید.

ایشان همچنین احترام خاصی برای شهدا، خانواده های معظم آن ها و نیز رزمندگان و نیروهای مسلح کشورمان قائل بود.

از سویی اعتقاد راسخی به تقویت روحیه و باور انقلابی در بین ملت به خصوص نسل جوان داشت و همواره تأکید می کرد که برای پاسداری از انقلاب و حفظ نظام باید حساب ویژه ای بر روی جوانان مؤمن و انقلابی و آحاد بسیجیان کرد.

به تعبیر آیت الله العظمی نوری همدانی که بر پیکر ایشان نماز خواندند، ایشان همواره در صف مقدم خدمت به حوزه و انقلاب قرار داشت و مصداق بارز این عبارت معروف است که" عاش سعیدا و مات سعیدا"

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هادی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    0 0
    خدا رحمت کنه همه علمای مهذب و مردمی رو جایشان واقعاً خالی است.