شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ جلسه شورای مسئولین استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: هر حرکتی اگر مبتنی بر رویکرد کلان و عمیق نباشد دستاوردهای زیادی نخواهد داشت و باید دانست که ما در آسیب شناسی موضوعات فرهنگی ضعف کارهای علمی و کارشناسی داریم و این ضعف هم به حوزه و دانشگاه برمی گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از زاهدان، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، امروز در جلسه قرارگاه فرهنگی استان سیستان و بلوچستان که در سالن اجتماعات دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان برگزار شد به تشریح اولویت های مهم دستگاه های فرهنگی کشور پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه طبق دستورات دینی ما هرکسی که در جهت هدایت مردم حرکت میکند باید ابتدا به تربیت نفس خویش بپردازد گفت: همه ما لحظه ای نباید از خود غافل باشیم و مدام نسبت به پاکسازی درون از غفلت ها و کوتاهی ها بکوشیم.

وی افزود: نغلطیدن در دام ها و لغزشگاه ها شرط اول در طی این مسیر نورانی است؛ در چهره ما باید صفا و اخلاق و معنویت پیدا باشدکه اگر این مهم نباشد سایرکارهای ما مانند آب در هاون کوبیدن است و بیراهه رفتن است.

مدیرحوزه های علمیه در ادامه سخنان خود در تبیین برخی نکات مهم که همه نهادهای فرهنگی باید مدنظر خود داشته باشند، خاطرنشان ساخت:  نکته اول در قرارگاه های فرهنگی داشتن یک رویکرد کلان و راهبردی و آینده نگر است، همه ما در برنامه های خود از جمله مسایل فرهنگی نیازمند یک تفکر راهبردی و کلان هستیم تا کار ما مثمر ثمر واقع شود.

امام جمعه قم گفت: هر حرکتی اگر مبتنی بر رویکرد کلان و عمیق نباشد دستاوردهای زیادی نخواهد داشت و باید دانست که ما در آسیب شناسی موضوعات فرهنگی ضعف کارهای علمی و کارشناسی داریم و این ضعف هم به حوزه و دانشگاه برمی گردد.

آیت الله اعرافی نقش دانشگاه های استان سیستان و بلوچستان را مهم و اثرگذار دانست و خاطرنشان ساخت: دانشگاه های این استان باید مسائل مهم اجتماعی را بررسی کرده و برای هرکدام از این آسیب ها صدها پایان نامه کاربردی و گره گشا داشته باشد و راه حل ارائه دهد که البته حوزه هم همین نقش را باید داشته باشد.

عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما باید موقعیت کارهایمان و نیازها را دقیق بشناسیم، نیازسنجی و موقعیت شناسی امر مهمی است و نهادهای حوزوی و دانشگاهی باید متناسب با آن موقعیت و نیاز باشد و به آن سمت حرکت کند.

مدیرحوزه های علمیه شناخت عمیق و دقیق از دنیای غرب را مسئله مهمی دانست که قرارگاه های فرهنگی باید به آن توجه کند و افزود: شناخت عمیق از غرب و تطورات تمدن غربی مهم است، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دنیا در مسیر تمدن غرب قرار گرفته است و در روزگاری که دنیای اسلام در خواب غفلت بود آنها همه منافذ را به تصرف خود درآوردند به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم که تحولات عمیقی رخ داد.

وی توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران در یک کارزار مهم و سخت فرهنگی و معرفتی قراردارد را مهم توصیف و تاکید کرد: اگر به ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و تاثیرات شگرف آن در عرصه بین الملل توجه کنیم سختی هایی که امروز ملت ایران با آن مواجه است آسان می شود چرا که انقلاب اسلامی ایران در یک کارزار سخت فرهنگی و معرفتی قرار دارد.

وی توجه به اسناد بالادستی کشور همانند نقشه جامع فرهنگی کشور،سندتحول آموزش و پرورش، سند عفاف و حجاب را یکی از نکاتی دانست که قرارگاه های فرهنگی کشور باید به آن توجه کند و گفت: جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی گرچه در نظارت ضعف جدی دارد اما در دهه های گذشته اسناد خوبی تولید کرده است که دستگاه های فرهنگی باید به این اسناد توجه کنند.

وی کادرسازی قوی را از دیگر اولویت های قرارگاه های فرهنگی کشور دانست و ابراز داشت: کادر سازی واقعا مهم است، کادری که از علم و دانش قوی برخوردار باشند.

وی در تبیین نکته بعدی گفت: همانند دفاع مقدس کار را باید به مردم بسپاریم چرا که اساس کار فرهنگی باید حرکت های مردمی باشد چرا که اگر کاری مردمی نباشد اثر چندانی ندارد و در این میان نسل جوان جایگاه ویژه ای دارد و آنان باید پیشقدم باشند.

آیت الله اعرافی با اشاره به مباحث شیعه و سنی گفت: مباحث مذاهب اسلامی و شیعه و سنی باید به درستی و ظرافت خاص خودش تعریف شود و در این میان می توان به مباحث مهمی همچون نبی مکرم اسلام و خاندان پاکش، انقلاب اسلامی، محور مقاومت و تمدن نوین اسلامی در جهت وحدت مذاهب اسلامی تکیه کرد.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: عالم دینی و روحانیت ذاتش هدایت و گره گشایی است و این نکته دائما باید در حوزه باشد، حتما اساتید و طلاب خواهر و برادر و بزرگان حوزه باید روز به روز بعد گره گشایی و اجتماعی بودن خودشان را تقویت کنند چرا که حوزه نهاد علم و هدایت است نه نهاد عبادی فقط.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha