یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آزاده نیکپور

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) یزد گفت: تقویت خداباوری و تفکر توحیدی مهم ترین انگیزه پذیرش و حلّ مشکلات است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، خانم آزاده نیکپور، در نشست مجازی با عنوان‌ «نقش کرونا در تقویت یا تضعیف روابط خانوادگی» اظهار داشت: با شناخت واقعی از دنیا، بسیاری از کنش ها و واکنش ها، فعل و انفعالات از جمله سلامتی و بیماری، زندگی و مرگ، خرابی و آبادانی در کنار یکدیگر طبیعی و قابل پذیرش خواهد بود.

وی غفلت از تدبیر حوادث را عامل غیر منتظره دانستن حوادث عنوان  کرد و ادامه داد: رُخ دادن یک حادثه، قبل از تدبیرِ ما، منجر به بی تابی و ناآرامی می شود، در حالیکه تدبیر قبل از وقوع، حفظ آرامش را آسان تر می کند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: اگر در مورد کرونا، فرهنگ جامعه از نظر بهداشت، حفظ سلامت و غیره تقویت شده بود قطعاً مهار آن نیز بهتر و سریع تر انجام می گرفت.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) یزد، فرهنگ سازی را در مواقع عادی نیز، مهم و ضروری برشمرد و تاکید کرد: در صورتیکه قبل از وقوع حادثه ای، فرهنگ سازی مناسب صورت نگرفته باشد، کنترل آن حادثه و فرهنگ سازی آن به طور همزمان، بسیار مشکل است.

 نیکپور با تبیین اینکه هر بلایی، یک علت ماورایی و جنبه ی تنبّه و آگاهی دارد، افزود: در مواقع بروز و ظهور مشکلات و حوادث با وجود همه علت‌های ممکن، باید با تدابیر لازم در خانه و اجتماع، آن ها را تسهیل بخشید.

وی با اشاره به اینکه سکون و آرامش زایی، از خصوصیات زن است، در وهله اول باور کردن حوادث به عنوان یک امر طبیعی و کم کردن تنش های منزل را از هنرهای زنانه ذکر کرد.

کارشناس مذهبی بهره برداری از فرصت های تنش زا و ایجاد تعادل و توازن در زندگی را، دوّمین اقدام موثر برای کنار آمدن با مشکلات مطرح کردد و طلاب را به تقویت نیروی حیاتی بدن با انجام فعالیت های تنفسی در فضای آزاد، تنوع و توازن در تهیه طعام، آفتاب درمانی، تنظیم خواب، مراقبت از بدن و ... برای حفظ تعادل جسمانی کرد.

این مقام مسئول،  تلاش برای درک لذّت با هم بودن را از دیگر اقدامات مؤثر برای پذیرش حوادث ناخوشایند برشمرد و تقویت عاطفه خانوادگی با تشکیل جلسات اعضای خانواده، نگاه محبت آمیز به یکدیگر و درک روابط صحیح را در این زمینه پیشنهاد داد.

وی تقویت خداباوری و تفکر توحیدی را به عنوان مهم ترین انگیزه پذیرش و حلّ مشکلات دانست و افزود: مدارا و دوری از غرور بین اعضای خانواده باید مسبوق به اقتدار و توان روحی بالا باشد نه از روی ضعف و ناتوانی و تنها با تفکر توحیدی می توان به این مرحله رسید.

نیکپور در پایان با توجه دادن به اینکه تقدیر را نمی توان تغییر داد، گفت: با بی تابی و عدم صبوری، حوادث در کام ما تلخ تر خواهد شد ولی با استقامت در رفع مشکلات، به نتیجه ی مطلوبی می رسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha