جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اقتصاد تطبیقی

حوزه/ کتاب «مقدمه‌ای بر اقتصاد تطبیقی» جدیدترین کتاب منتشر شده از استاد شهید مرتضی مطهری توسط انتشارات صدرا می باشد که در مهر ماه ۱۳۹۹ منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه کتاب «مقدمه‌ای بر اقتصاد تطبیقی» جدیدترین کتاب منتشر شده از استاد شهید مرتضی مطهری توسط انتشارات صدرا می باشد که در مهر ماه ۱۳۹۹ منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر مباحثی است که طی ۲۷ جلسه توسط استاد شهید آیت‌الله مطهری و تعدادی از اقتصاددانان در فاصله زمانی شهریور  ۱۳۵۷ تا هشتم اردیبهشت ۱۳۵۸ شمسی ایراد شده است.

در این جلسات متن کتاب «تاریخ عقاید اقتصادی» تألیف دو اقتصاددان فرانسوی، توسط یکی از حاضران گزارش شده و سپس استاد مطهری نظر خود را درباره مباحث طرح شده با توجه به اصول و مبانی اسلامی ارائه می‌دادند. در جلد اول این کتاب که شامل ۱۴ جلسه بحث و گفتگوست، مکتب فیزیوکراسی و مکتب کلاسیک (تا پایان بررسی نظریه مالتوس) مورد بحث و بررسی واقع شده است.

دو بخش کتاب:

در بخش اول این کتاب مکتب فیزیوکراسی در اقتصاد مورد بحث واقع شده و ضمن آن موضوعات مهمی مانند نظام طبیعی، نحوه مالکیت زمین، فلسفه زکات، تفاوت صنعت و طبیعت، حق انحصاری، مالکیت ابزار تولید در عصر جدید، مسئله سرقفلی، حق اکتشاف و اختراع، حق تألیف، کنترل قیمتها و مالیات مطرح شده و استاد مطهری اظهارنظر کرده و نکات بدیعی بیان کرده‌اند.

همچنین در بخش دوم، مکتب کلاسیک مورد بحث واقع شده و نظریات آدام اسمیت، ژان‌باتیست سِی و مالتوس بررسی شده و ضمن آن موضوعاتی مانند فلسفه حرمت ربا، اقتصاد آزاد، هنر تولید کردن، کاهش عواطف با پیشرفت تمدن امروزی، نقش طبیعت در تنظیم جمعیت مطرح شده و استاد شهید نظرات قابل توجهی ابراز داشته‌اند.

مطالعه این کتاب خواننده را با بخشی از مبانی فلسفی، اجتماعی و فقهی اقتصاد اسلامی آشنا می‌کند.

در صفحه ۲۴۴ این کتاب در پاسخ به این سؤال که «چرا کالایی که وارد کردن آن ارزانتر تمام‌ می‌شود لزوما نباید وارد شود؟»، آمده است:

در مسئله وارد کردن کالا از خارج، فرض کنیم که از خارج وارد کردن ارزانتر تمام شود و در داخل گرانتر تولید شود. فرضاً از این جهت صرف کند ولی از یک جهات دیگر صرف نمی‌کند و آن جنبه‌های انسانی قضیه است؛ یعنی فقط به دلیل ارزان بودن نباید ملتی را از هنر تولید کردن محروم کرد. به قول طلبه‌ها بعضی چیزها، هم مطلوب بالذات است و هم مطلوب بالغیر.

تولید کردن یکی از این جهت مطلوب است که باید این ماده تولید شود چون مورد احتیاج است. دیگر از این نظر مطلوب است که اصلاً باید این ملت مشغول این کار باشد تا هنر تولیدش بالا برود و از زیان بیکار ماندن یا به کارهای پست و حقیر عادت کردن نجات پیدا کند. (اقتصادِ متکی به خود بر همین اساس است.)

مثلاً اگر ما همواره حساب کنیم که اگر ما فلان چیز را بخواهیم تولید کنیم ارزانترش هست، ما پول نفت داریم ارزانترش را از فلان جا می‌آوریم، آنوقت ملت ما از نظر انسانی چه ملتی از آب درمی‌آید؟ یک مردمِ بیکارِ متکی به غیرِ مفت‌خوار. پس اگر از نظر اقتصادی، بالفعل صرف نمی‌کند، بالقوه صرف می‌کند در همین که خود ملت وادار به این کار شود و خودش این کالا را تولید کند.

علاقه مندان برای خرید کتاب «اقتصاد تطبیقی» استاد مطهری همراه با تخفیف می توانند به https://b۲n.ir/۵۸۰۸۸۱ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha