جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی

حوزه/امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: مسئولان  طرح هایی را برای فرزندآوری که موجب تشویق می شوند در جامعه و شورای فرهنگ عمومی اعلام کنند و سیاست گذاری های آن را روشن نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی، در خطبه‌های نمازجمعه امروز بخش مرکزی یزد که این هفته در محمدآباد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و الزام به استفاده از ماسک برگزار شد، اظهار داشت: همانگونه که فرد ممکن است در معرض بیماری قرار بگیرد اجتماعات ما نیز ممکن است در معرض بیماری قرار بگیرند و لذا در قرآن مجید گاهی به صورت فردی و گاهی به صورت جمعی به تقوا سفارش می شود.

*بیماری های اجتماعی مشکل تر از بیماری های فردی است

امام جمعه بخش مرکزی یزد تصریح کرد: اگر یک اجتماع در مسیر خداباوری قرار بگیرد و جمعی اهل تقوا باشند خداوند متعال برکات آسمان ها و زمین را بر آن ها نازل خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تأکید کرد: لازم به توجه است که بیماری‌های اجتماعی بسیار مشکل‌تر و خطرناک‌تر از بیماری‌های فردی هستند، بیماری‌های فردی یک نفر و یا یک خانواده را مبتلا و مصیبت زده می‌کند اما بیماری اجتماعی ممکن است جمع زیادی و یا اجتماعات فراوانی را به خود دچار کند.

وی افزود: بیماری‌ها و مشکلات اجتماعی علاوه بر جنبه انتقال به جوامع دیگر ممکن است سال‌ها که هیچ بلکه قرن‌ها استمرار پیدا کند و نکته دوم این است که تشخیص بیماری فردی بسیار راحت تر از بیماری اجتماعی است، چون فرد در صورت بیماری احساس می‌کند درد، نقص و یا مشکلی دارد اما در بیماری اجتماعی گاهی اجتماع متوجه نمی‌شود و زرق و برق‌های جامعه اجازه نمی‌دهد که افراد متخصص بتوانند اعلام درد و نیاز کنند و یا نقص را بشناسند و در رفع آن بکوشند.

*تشخیص بیماری دنیازدگی و تجملگرایی قابل تشخیص نیست

امام جمعه بخش مرکزی یزد ابراز کرد: اگر اجتماعی به صورت جمعی دچار بیماری بشود درمان این جامعه بسیار سخت است چرا که بخشی از جامعه احساس می کنند رنج را و درد را و بخش دیگر احساس نمی کند به عنوان نمونه بیماری دنیا زدگی و تجمل گرایی در جامعه که بخشی از جامعه آن را بیماری می شناسد اما بخش دیگر آن را بیماری نمی شناسد.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی ادامه داد: تشخیص بیماری‌های فردی بسیار راحت تر است و به هر حال هر دردی درمانی دارد چراکه در اینجا مغز واحد فرمان می دهد اما متأسفانه در اجتماع باید یک فرد و یک مغز حاکم باشد و امروز با توجه به فضای مسمومی که وجود دارد برخی شرایط اجازه نمی دهند مغز یک فرد حاکم باشد یعنی مغز اصلی اجتماع که همان امامت و و لایت باشد به تمام معنا فعال شود و هر کسی یک فرمانی می‌دهد.

* مغز و اندیشه واحد در موضوعات اجتماعی همان ولی فقیه است

وی بیان کرد: مغز و اندیشه واحد در موضوعات اجتماعی همان ولی فقیه است که باید منویاتش برای ما نصب العین باشد و مغز واحد همان دستورات دینی است و باید اجازه داد تا بزرگان دینی جامعه هر آنچه را که بیان می‌کنند ما به عنوان درمان دردهای اجتماعی یا پیشگیری از دردها و نواقص اجتماعی مورد توجه قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی افزود: همانگونه که شخص تا قبول نکند که مریض است درمانش ممکن نیست، اجتماع هم تا باور نکند که بیماری در وجودش رخنه کرده است یا او را در برگرفته، درمانش ممکن نیست و لذا تشخیص اینکه جامعه بیمار است و این موضوع را باور کند بسیار دارای اهمیت است.

*برای حل مشکلات اجتماعی به ولایت فقیه رجوع کنیم

وی افزود:  چون در برخی موضوعات اجتماعی به ظاهر دردی را احساس نمی‌کند بلکه به جای درد گاهی مسکن ها و آرامش بخش ها از سوی دشمن تزریق می‌شود ولذا تشخیص بسیار سخت است و درمان آن نیز سخت و باید سعی کنیم تا آنجا که ممکن است جامعه بیمار نشود و در صورت بیماری برای حل موضوعات ولایت و امامت را در رأس توجهات قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به مشکلات مردم در بخش مرکزی گفت: مردم نسبت به کمبود کپسولگاز مایع با مشکلاتی روبه رو هستند آن هم در پی اجرای ناقص طرح ثبت نام الکترونیک گاز مایع در استان است که این موضوع نیاز به مدیریت دارد و مردم هم راست می گویند که کشور ما از این لحاظ غنی است و مدیریتی جدی تر و پویا تر حل مشکل خواهد کرد.

*نیروهای نظامی به کمک نیروی انتظامی در حل مسئله قاچاق انسان در استان یزد بشتابند

امام جمعه بخش مرکزی یزد هشدار داد: مدت هاست خودروهای قاچاق انسان و اتباع خارجی در جاده های استان، بخش مرکزی و مهریز در حال ترددوخطرآفرین هستند از لحاظ امنیتی و فرهنگی هر چند نیروی انتظامی به شکل روزانه و منظم در این موضوع ورود پیدا کرده است اما کافی نیست و دیگران هم باید نیروی انتظامی را یاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی خواستار شد: همت بلند تر و والاتر دستگاه قضایی، استانداری و نیروی انتظامی را می طلبد گرچه از اقدامات هر سه نهاد تا کنون تقدیر و تشکر می شود اما به هر حال هنوز این درد به طور کامل درمان نشده است و دستورالعمل ها و اقدامات دیگری نیز برای حل این موضوع نیازمند توجه است.

*ارز نیمایی ناعادلانه توزیع می شود/پارچه چادر مشکل فقدان ارز نیمایی است

وی اظهار داشت: شنیده می شود که به  برخی از کالاهای غیر ضروری و حتی گاهی مضر مثل دخانیات ارز نیمایی دریافت می کنند و اما برای کالاهایی که برای جامعه بانوان ضروریست مثل چادر مشکی و حجاب بانوان به آن ارز نیمایی اختصاص داده نمی شود و این موارد را هم بایدمسئولین استانی و کشوری و هم نمایندگان مجلس مورد توجه قرار دهند.
امام جمعه بخش مرکزی یزد هشدار داد: گرانی ها و عدم مدیریت است و ستاد تنظیم بازار قیمتی را اعلام می کند اما ضمانتی برای اجرا وجود ندارد و برخی افراد در بازار بر اساس صلاحدید خودشان اعلام نرخ می کنند .پس نظارت کجاست؟ اگر ستاد تنظیم بازار در این زمینه قیمتی را اعلام کرد چرا نباید ضمانت اجرا داشته باشد.اینجا نظارت نیست، مدیریت نیست؟ چه مشکلی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:  استان یزد شیب تند سالمندی جمعیت را طی می کند و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه تأکید و توصیه داشته اند که ما خواهش می کنیم از مسئولین تقنینی و اجرایی که در ارتباط با این شیب تندی که الان استان یزد در آن قرار دارد برنامه ریزی کنند و این موضوع را کنترل کنند.

*شورای فرهنگ عمومی استان یزد طرح های تشویقی فرزند آوری اعلام نماید

وی خواستار شد: مسئولان  طرح هایی را برای فرزندآوری که موجب تشویق می شوند در جامعه و شورای فرهنگ عمومی اعلام کنند و سیاست گذاری های آن را روشن نمایند که این طرح ها چه میزان اجرا شده و آینده چه برنامه ای دارند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد ابراز نگرانی کرد: از آینده مکتب اهل بیت علیه السلام داریم احساس خطر می کنیم دراینجا باید ازدواج آسان در جامعه شکل بگیرد و فرزند آوری با هزینه های کم برای درمان و هزینه های کم برای تحصیلات فرزندان و امثال این ها باید مد نظر برنامه ریزی مسئولان قرار گیرد.

*گردشگران با پوشش نامناسب وارد محیط گردشگری استان نشوند

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی با اشاره به بخش گردشگری در ایام کرونا گفت: در زمینه برنامه‌های فرهنگی و گردشگری شهر گرچه اقداماتی از سوی میراث فرهنگی انجام می‌شود  اما در برخی موارد نیز اقدامات کافی نمی باشد و لذا آنقدر باید برنامه ریزی‌ها مسنجم و قوانین بازدارنده و قوی باشد که افراد و صاحبان مشاغل و هتل‌ها و فعالان این گروه بدانند، نباید افرادی با پوشش و رفتار نامناسب وارد محیط گردشگری شوند و بدون رعایت  فاصله اجتماعی، بهداشتی و شرعی در محیط‌ها حضور یابند.

*ایجاد محیط ورزش بانوان یزدی جدید گرفته شود

وی در خصوص یکی از مشکلات بانوان یزدی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم دیگر فرهنگی و اجتماعی توجه به بحث ورزش بانوان و پیگیری طرح‌های اختصاصی ورزشی برای  بانوان است که از ضروریات محسوب می‌شود و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مرتبط باید در این زمینه اقدامات مناسبی انجام و زمینه امکانات و فضاهای اختصاصی برای ورزش بانوان را فراهم سازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha