پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مراسم نذری روستای دشت رز

حوزه/ با وجود گذشت حدود یک هزار و ۴۰۰ سال از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش نه تنها از عمق این حادثه کاسته نشده بلکه هر چه بیشتر می‌گذرد، این قلمرو گسترده‌تر شده و آئین‌ها با شکوه بیشتری برگزار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یاسوج، با وجود گذشت حدود یک هزار و ۴۰۰ سال از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش نه تنها از عمق این حادثه کاسته نشده بلکه هر چه بیشتر می‌گذرد، این قلمرو گسترده‌تر شده و آئین‌ها با شکوه بیشتری برگزار می‌شوند.

این آئین‌ها نسبت به فرهنگ هر منطقه، استان یا قوم متفاوت بوده و از زمان گذشته تاکنون همواره در قالب هیئت‌های مذهبی، راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی و تکایا برگزار شده است؛ البته امروزه روضه و مداحی بیشتر از تعزیه خوانی برگزار می‌شود.

آئین‌های محرم و صفر، ریشه در فرهنگ هر استان و قوم داشته و مواردی مانند تزئین علم، گهواره علی‌اصغر(ع) و ... نشانه علاقه و حس زیبایی‌شناسی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

مراسم نذری روستای دشت رز بویراحمد، دمام زنی حسینیه حضرت قاسم(ع) گچساران، مویه خوانی و آیین شام غریبانه کهگیلویه، آیین تعزیه خوانی سنتی لنده و آیین تعزیه خوانی سنتی سوق را می توان از آئین هایی در استان کهگیلویه و بویراحمد نام برد که در فهرست آثار معنوی ملی نیز به ثبت رسیده است.

امروزه مراسم سینه‌زنی در این استان شبیه به استان‌های جنوبی مانند خوزستان بوده که بیشتر افراد کمر همدیگر را گرفته و دایره‌ای می‌چرخند.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha