پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام احمد قادری

حوزه/ مسئول خیریه شهید محمد رضا شفیعی با بیان این که کمک به نیازمندان و ترویج روحیه تعاون هدف اصلی خیریه شهید محمد رضا شفیعی است، گفت: در ماه های اخیر و با فرمان رهبری موسسه در زمینه کمک های مومنانه اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  در حدیثی از پیامبر اسلام (ص) آمده است:  هر کسی یک نیاز مؤمنی را روا سازد، خداوند حاجت های فراوان او را روا سازد که کمترین آن بهشت باشد»این حدیث و توصیه های و سفارش های بسیاری از اهل بیت(ع) در زمینه کمک و یاری رساندن به مومنان بیان شده است که نشان دهنده ای اهمیت کمک رسانی به مردم و نیازمندان در هر جامعه ای است.
در ماه های اخیر و با شیوع بیماری کرونا بسیاری از مشاغل با مشکلاتی زیادی روبرو شده اند که در پی آن شاهد بیکاری بسیاری از مردم بودیم به همین علت و با توصیه های رهبر معظم انقلاب موجی از کمک های مومنانه در سراسر کشور به راه افتاد.


خیریه شهید محمد رضا شفیعی نیز در این مسیر کمک های بسیاری را به هم نوعان و همشهریان عزیز انجام داده است که در گفتگوی خبرنگار خبرگزاری حوزه، با حجت الاسلام احمد قادری، مسئول خیریه شهیدشفیعی و تشریح فعالیت های این خیریه به آن اشاره شده است.

لطفا از سابقه فعالیت این خیریه برای ما توضیحاتی بفرمائید؟

خیریه شهیدمحمّدرضاشفیعی با بیش از یک دهه سابقه، نزدیک به یک سال است که فعالیت های خود را به صورت منسجم تر، از طریق دو پیام رسان ایتا و واتساپ، اطلاع رسانی می نماید.
این خیریه، از همان ابتداء کار، با هدف ترویج فعالیت های فرهنگی _تبلیغی و اجتماعی، مسیر خود را آغاز نمود و تا کنون، در حد وُسع خویش، به حمایت از نیازمندان و مستضعفانِ شناخته شده و آبرومند پرداخته است.

 بفرمائید منابع مالی و اعتباری این خیریه، چگونه تامین می شود؟


به طور طبیعی، یکی از مهمترین نیازهای های فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، تامین منابع مالی است، ما هم در این موضوع، از دیگران مستثنی نیستیم. موجودی صندوق خیریه شهید شفیعی، با صدقات و حمایت های مردمی و جهادیِ تعدادی از خیرین و نیکوکاران مرتبط با خیریه، تامین می گردد.

در خصوص چگونگی شناسایی خانواده های نیازمند، توضیحاتی می دهید؟


این کار، ضمن اینکه کار دشوار و سختی هست، اما لازم و ضروری است. خانواده های تحت پوشش این خیریه، عمدتا افرادی هستند که با تحقیق و دقت نظر، در سفرهای تبلیغی به مناطق وروستاهای محروم و با تحقیق و تفحّص از مسئولان و معتمدین منطقه، شناسایی شده اند و به تعبیر گویاتر، نیازمند واقعی به شمار میروند.

آیا محدوده فعالیت شما در خیریه شهید شفیعی، محدود به استان قم می باشد یا در استان های دیگر نیز فعالت دارید؟


خانواده های تحت پوشش خیریه،  مومنین نیازمند و آبرومندی هستند که معمولا از رو زدن به افراد و کمک گرفتن از دیگران، اِبا دارند و از عزّت نفس زیادی برخوردار هستند.
 این عزیزان در مناطق مختلفی از استان های خراسان رضوی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و قم ساکن هستند که با هماهنگی رابطین و نمایندگان معتمد محلی، خدمات رسانی به این خانواده های نیازمند را به عهده دارند.

انگیزه شما از نامگذاری خیریه به نام شهید بزرگوار، محمد رضا شفیعی چه بوده؟ آیا نسبت فامیلی دارید؟


در حقیقت به علت علاقه ای که خدای متعال از این شهید عزیز در ما ایجاد کرد، نام خیریه را به اسم این شهید سعید، نامگذاری کردیم. در خصوص نسبت فامیلی هم باید بگویم که گرچه که رابطه ی نسبی و سببی با شهید شفیعی نداریم، اما ایشان را مثل برادر، به خودمان نزدیک می بینیم و بر اساس آیه شریفه ی وَ لَا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَٰکِنْ لَا تَشْعُرُونَ، اعتقاد به نظارت روح پاک او بر اعمال و رفتارمان داریم.

لطفا بفرمائید که انگیزه اصلی و هدف شما از راه اندازی این خیریه چه بوده است؟

این کار، صرفا به صورت آتش به اختیار بوده و با توجه به تاکیدات اخیر حضرت امام خامنه ای مبنی بر کمک  مومنانه و نهضت تعاون و احسان، این اقدامات در مسیر حمایت از مستضعفان و محرومان آبرومند، وارد مرحله ای تازه شد. در خصوص انگیزه بنده و همسر پُر تلاشم، سرکار خانم اعظم ربانی باید بگویم، مراجعاتی که نیازمندان واقعی در سفر های تبلیغی، به ما داشتند، نگاه ما را بیشتر به سمت حمایت از آنها معطوف داشت. لذا با برنامه ریزی های صورت گرفته و هماهنگی های لازم، به جِدّ، پیگیر امورات خیریه شدیم

لطفا خیلی کوتاه، شهید محمد رضا شفیعی را معرفی می کنید؟


 شهید محمد رضا شفیعی یکی از خاص‌ترین شهدای دفاع مقدس است. او در دوران اسارت به دست نیروهای بعثی به شهادت رسید و وقتی پس از سال‌ها پیکرش به میهن بازگشت موجی عظیم را در کشور به وجود آورد.
ایشان در جریان عملیات کربلای ۴ به اسارت دشمن درآمد. او با بدنی مجروح اسیر می‌شود و به‌ خاطر شدت جراحات او را در بیمارستان بستری می‌کنند. پس از چند روز درحالی‌که هنوز بدن محمدرضا از جراحت زخمی بود، او را به اردوگاه می‌برند. وضعیت جسمانی شهید شفیعی مناسب نبود و نیاز به عمل جراحی داشت ولی عراقی‌ها توجهی به سلامتی‌اش نداشتند. چند روزی که در اردوگاه بود درد زیادی کشید و در آخر از عوارض جراحت در غربت و تنهایی به شهادت رسید.
در مدت ۱۱ روز از زمان اسارت تا شهادتش محمدرضا دست عراقی‌ها بود و بسیار شکنجه شد و درد کشید.
صلیب سرخ که از شهادت محمدرضا آگاه می‌شود، مسئولان بعثی را موظف می‌کند برای او قبری در شهر کاظمین در نظر بگیرند. پس از ۱۶ سال پیکر این رزمنده قمی تفحص می‌شود و به کشور می‌آید. اما نکته عجیب اینجا بود که پس از گذشت ۱۶ سال پیکر شهید شفیعی صحیح و سالم از خاک بیرون آمده بود. محمدرضا در تاریخ ۱۴دی ماه ۱۳۶۵ شهید شد و در تاریخ ۴مرداد ماه ۱۳۸۱پیکرش به کشور بازگشت و در گلزار شهدای علی بن جعفر قم، آرام گرفت.

نکته حائز اهمیت اینکه صدام ملعون دستور داده بود که این جنازه نباید به این شکل به ایران برود. پیکر پاک محمد رضا را سه ماه در آفتاب گذاشتند تا شناسایی نشود، ولی جسد سالم مانده بود. حتی روی جسد پودر مخصوص تخریب جسد ریختند که خاصیتش این بود که استخوان‌های جسد هم از بین می‌رفت ولی باز هم جسد سالم مانده بود. وقتی گروه تفحص جنازه محمدرضا را دریافت می‌کردند، سرهنگ عراقی که در آنجا حضور داشته گریه می‌کرده و گفته: ما چه افرادی را کشتیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رزاقی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام لطفا راه دسترسی به این خیریه را بگید شماره تلفن یا آدرس؟!