پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جلسه

حوزه/ بیست وسومین جلسه شورای هماهنگی نهادهای حوزوی کردستان با حضور اعضا در سالن جلسات مرکز خدمات حوزه علمیه این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، بیست و سومین جلسه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی کردستان امروز با حضور اعضای این شورا در مرکز خدمات حوزه علمیه این استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام علی حسینی فر، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: جلسات این شورا برای هم افزایی بیشتر بین نهادهای حوزوی برگزار می شود و این می تواند خیلی مثمرثمر و نتیجه بخش باشد.

حجت الاسلام حسینی فر در ادامه سخنان خود بیان داشت: در روزهای گذشته حجت الاسلام والمسلمین ربانی، مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور به مراکز خدمات حوزه های علمیه در استان ها ابلاغیه ای ارسال کردند که کمیته جدیدی با موضوع و محوریت ازدواج طلاب با حضور نماینده ولی فقیه در استان تشکیل شود.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه استان کردستان گفت: کار کمیته ازدواج بر این اساس است که زمینه ها و بسترهای تشویق جوانان به ازدواج به صورت علمی و کاربردی مهیا گردید و ضمنا این کمیته موظف است که در بحث مشاوره به زوج های جوان برای جلوگیری از هر گونه ناهنجاری در زندگی به مانند طلاق ورود پیدا کند.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام حاجی زاده، معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: موضوع ازدواج به ۲ دوره منجر می‌گردد، دوره قبل از عقد و دوران بعد از عقد، در دوران قبل از عقد بحث مشاوره از اهمیت بالایی برخوردار است و مشاوره نه تنها باید به طلاب ارائه شود، بلکه باید به خانواده طلاب نیز مشاوره ازدواج داده شود.

حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: در امر ازدواج باید به روی سه مسئله اساسی اتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان به این مسائل اشاره کرد و گفت: اولین مسئله اصل ازدواج می باشد که سنتی نبوی است، دومین اصل؛ زندگی سالم و مستمر در زندگی طلاب است که باید خانواده طلاب هم در این مسئله تاثیرگذار باشند و مسئله سوم مسائل مالی و اقتصادی است.

حجت الاسلام حاجی زاده تاکید کرد: باید طلاب نسبت به فرصت ‌های شغلی آشنایی داشته باشند، همانند استخدامی ‌آموزش و پرورش و... و اساتید نیز ضمن تاکید مسائل اخلاقی و دروس حوزوی، باید مهارت های زندگی را به طلاب آموزش دهند.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه مبهم بودن آینده شغلی طلاب می تواند اثرات منفی داشته باشد، گفت: شغل طلبه باید در شأن لباس روحانیت و جامعه اسلامی باشد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام رستمی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان نیز در سخنانی بیان کرد: باید جلسات مشاوره ازدواج برای بانوان در مدارس علمیه تشکیل شود تا بانوان طلبه به راحتی مشکلات و ناگفته‌های خود را بازگو کنند و این جلسات باعث می شود که از آسیب‌ های احتمالی جلوگیری شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کردستان در ادامه افزود: حضور طلاب در جلسات مشاوره بسیار مثمرثمر است، چرا که هم خودشان به صورت عملیاتی یاد می گیرند و در زندگی اجرا می‌کنند و هم می توانند این آموخته ها را به دیگران انتقال دهند.

حجت الاسلام رستمی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: تفریحات سالم برای طلاب و خانواده‌های آنها می ‌تواند در مسیر زندگی خیلی تأثیرگذار باشد مخصوصاً اگر این سفرها از طرف ارگانها و نهادها با هزینه کم باشد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام هادی صالحی بیان کرد: خوشبختانه در بحث مشاوره مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، در قروه اقدام به ایجاد مرکز مشاوره اسلامی کرده است و به طلاب خواهر در این مرکز مشاوره های مختلف ارائه می شود.

معاون حوزه علمیه خواهران استان کردستان با اشاره به استقبال خود طلاب خواهر اهل تسنن از این مرکز مشاوره، گفت: مشاورانی که از ستاد اعزام می شوند حکم مسّکن را دارند و اگر این مراکز در سطح استان تقویت شوند خیلی مؤثر و مثمرثمر خواهند بود.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در حال حاضر مسئولین دانشگاه در این مراکز حضور یافته و مذاکرات اولیه برای حضور مشاوران در خوابگاه دانشجویی انجام شده است.

علی اصغر دریایی، دبیر این جلسه نیز در سخنانی گفت: تنها راه برون رفت از بحران فعلی در مسئله ازدواج، برگشت به سنت های دین و تعالیم قرآن در زمینه است.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه کردستان بیان کرد: ریشه اصلی این مشکل برمی‌گردد به تفکر و فرهنگ جامعه کنونی که باید کارشناسی و آسیب شناسی صورت گیرد و برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

دریایی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ تا ۱۴ میلیون جوان مجرد در کشور در آستانه ازدواج قرار دارند که به دلیل مشکلات کنونی در جامعه و موانع پیش رو، ازدواج برای این قشر یک مسئله و مشکل مهم محسوب می شود

نماینده دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه در استان کردستان اظهار داشت: باید برای برداشتن این مشکلات بر سر راه ازدواج جوانان از پتانسیل های رسانه های جمعی نهایت استفاده را ببریم.

این استاد حوزوی در پایان سخنان خود تصریح کرد: اقداماتی که در این باره از طریق رسانه ها می توان انجام داد همانند فرهنگ سازی برای کاهش هزینه های ازدواج، آشنا ساختن خانواده ها به خطرات سخت‌گیری در امر ازدواج، تلاش برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان، تشویق زوج های جوان در بحث فرزندآوری، ترغیب خیرین برای کمک به ازدواج جوانان و... است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha