سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری، نماینده طلاب استان هرمزگان

حوزه/ مشکل امروز حوزه و طلبه های ما نداشتن و یا فراموش نمودن هویت طلبگی است که اگر این شناسه مهم به حوزه ها و طلاب برگردد، بسیاری از مشکلات و آسیب های روحانیت حل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری، نماینده طلاب و فضلای استان هرمزگان طی گفت و گویی به سؤالات ما پاسخ داده است که مشروح این گپ و گفت تقدیم می شود.

* در طول این دو سال چه فعالیت هایی برای طلاب حوزه انتخابیه خود داشته و چه برنامه هایی برای ادامه مسیر دارید؟

تقویت صندوق قرض الحسنه نزد صندوق دفتر تبلیغات از جمله برنامه های ما بوده که با این کار، برخی از مشکلات طلاب و فضلا از طریق این صندوق حل و فصل شده است.

همچنین معرفی و پیگیری طلاب مستعد و شایسته برای کارهای مدیریتی، فرهنگی و تدریس در حوزه و دانشگاه، مدیریت استانی حوزه های علمیه برادران (که با پیگیری نمایندگان مجمع، مدیریت استانی حوزه های علمیه استان از طلاب این حوزه انتخابیه بود)، نهاد رهبری، نمایندگی سپاه، نیروی انتظامی و ... از دیگر کارها بوده است.

سرکشی و رسیدگی به طلاب محروم و فراهم کردن کمک های پراکنده به صورت موردی، برگزاری جلسات عمومی با مسئولین استانی در قم و ... نیز از دیگر فعالیت ها بوده است.

   

* با توجه به شناخت از مشکلات امروز طلاب، اگر بجای مدیر حوزه های علمیه بودید چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

مشکل امروز حوزه و طلبه های ما نداشتن و یا فراموش نمودن هویت طلبگی است که اگر این شناسه مهم به حوزه ها و طلاب برگردد، بسیاری از مشکلات و آسیب های روحانیت حل خواهد شد و مدیر حوزه های علمیه و مسئولان مربوطه باید برای تحقق این مهم برنامه ریزی نمایند.

   

* اگر جنابعالی بجای رئیس مجمع نمایندگان طلاب بودید، چه برنامه هایی را در اولویت انجام قرار می دادید؟

«همدلی و همفکری هر چه بیشتر نمایندگان طلاب»، «استفاده از ظرفیت تخصصی نمایندگان در موقعیت های مختلف و حتی در قالب تفاهم نامه با سایر نهادها که نماینده مجمع در آن نهاد از طرف مجمع نمایندگان مشغول به خدمت تخصصی خود باشد و در کنار آن، نیروسازی برای آن مجموعه هم داشته باشد»، «تأکید بر کار تشکیلاتی و جهادی»، «شناساندن جایگاه واقعی نماینده به ادارات استان مربوطه اش به این صورت که از طرف جامعه مدرسین، هیأتی را به آن استان برده و در حضور استاندار و امام جمعه و سایر مدیران ارشد، نماینده خود را به استان معرفی نموده و مصوب می کردم که در همه جلسات اداری مجوز شرکت داشته باشد و یک ردیف بودجه ای برای تأمین معیشت طلاب از استان جذب نماید»، «راه اندازی تشکیلات مستقل و خودکفا برای مجمع نمایندگان طلاب و گسترش آن به سایر استان ها» و ... از جمله کارهایی است که رئیس محترم مجمع نمایندگان طلاب می تواند برای تحقق آن برنامه ریزی و تلاش نماید.

   

* خطر نفوذ در حوزه و انقلاب زدایی از حوزه را در چه می بینید؟ شاخصه های حوزه انقلابی کدام است؟

بنده معتقدم همانطور که علم نور است، در عین حال می تواند حجاب اکبر باشد؛ بنابراین خطر یک عالم از خطر چندین غیرعالم بیشتر است؛ پس در کنار تحصیل علم، تقوا بویژه تقوای سیاسی لازم است و یکی از مصادیق تقوای سیاسی همین انقلابی گری است که می تواند حافظ شخص، حوزه و انقلاب باشد و به نظر بنده مهمترین شاخصه انقلابی گری، تعادل است؛ به این معنا که نه افراط داشته باشیم؛ نه تفریط و در عین حال آتش به اختیار بودن به همان تفسیری که خود مقام معظم رهبری از این واژه دارند.

   

* یکی از وظایف نمایندگان طلاب، مسئله «تبیین» است؛ نمایندگان چه کارهایی را باید در این راستا انجام دهند؟

وظیفه نماینده طلاب و به عبارت دیگر، هدف از قبول این مسئولیت، رسیدگی به زمینه های پیشرفت و ترقی طلاب و حوزه است که با افق دید باز، هم ارائه برنامه کند و هم موانع را از سر راه بردارد که گاهی در قالب تصویب آیین نامه های کارآمد و قابل قبول و گاهی هم با پیگیری های مکرر بتواند به این هدف برسد. یک نماینده باید بتواند حداکثر انتظارات آموزشی- پژوهشی و معیشتی طلاب را برآورده نماید.

   

* رهبر انقلاب سال ۹۹ را به سال جهش تولید نامگذاری کردند؛ حوزه و روحانیت در تحقق این شعار چه نقشی دارند؟

به هر حال همانطور که خاستگاه انقلاب، حوزه بوده، امروز طبیعتا تنها کسی که بیشتر دلش برای این نظام و انقلاب می سوزد، حوزویان و همین طلاب انقلابی هستند و طبیعتا ما در شرایطی قرار داریم که جامعه ما در یک بحران اقتصادی بوده و نیاز است حوزه با توجه به شعاری که رهبری معظم نسبت به آن اهتمام داشتند، ورود جدی داشته باشد.

به نظر بنده آنچه که با هویت طلبگی در راستای تحقق شعار سال همخوانی دارد، تولیدات علمی – رسانه ای است که در بین حوزویان ظرفیت های خوبی وجود دارد؛ ولی متاسفانه ما نسبت به آن بی تفاوت هستیم و امیدواریم بتوانیم با همدلی و همفکری بیشتر گامی در جهت ترقی و تحول بیشتر حوزه های علمیه برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha