پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی

حوزه/عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تقریب، تخریب اندیشه نیست، تبدیل چالش‌ها به فرصت است، گفت: هفته وحدت به عنوان یکی از مهمترین ابتکارات حضرت امام راحل، فرصتی زیبا، معنادار و پر ظرفیت برای عزیمت و حرکت به سمت وحدت اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در آستانه هفته وحدت در سخنانی خاطرنشان کرد: هفته وحدت می‌تواند  ظرفیت‌های تاریخی، معنایی و اجتماعی  مربوط به پیامبر اسلام (ص) را به سمت وحدت فعال کند و به  کانونی برای تقویت و گسترش دامنه آن بدل شود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این هفته این است که  مسلمانان را در موقعیتی فکری و اجتماعی قرار می دهد تا با تمرکز بر پیامبر اسلام (ص)، مشکلات پیش روی وحدت و راه حل های منجر به ایجاد و تعمیق آن را در جامعه بزرگ اسلامی محل توجه و بازنگری قرار بدهند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: درس بزرگی که می توانیم از هفته وحدت یاد بگیریم تبدیل چالش ناشی از "اختلاف دیدگاهی" به فرصت ناشی از "اراده واحد اجتماعی" برای  "همگرایی اجتماعی" است؛ چه آن که با تشکیل هفته وحدت،  اختلاف در قرائت نسبت به تولد پیامبر (ص) در قالب فرصتی مهم و اساسی و معنادار و ماندگار برای وحدت  ظاهر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: عمق این درس را می توان با این بیان توضیح داد که می توان با "مکانیسم های اجتماعی ایجاد یکپارچگی"  حتی تفاوت‌ها را به سمت وحدت اجتماعی هدایت کرد.  در این صورت،  اختلاف فکری و دیدگاهی نه تنها منشأ تفرقه اجتماعی نخواهد بود ، بلکه به فرصتی بزرگ برای ایجاد وحدت و انسجام نیز بدل خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: هنگامی که با  ایجاد سازوکارهای انسجام بخش اجتماعی میتوان حتی از اختلافات، مسیرهای مثبت و وحدت بخش برای امت ایجاد کرد، طبیعتاً با این منطق و تعریف از وحدت  در می یابیم که مکانیزم های اجتماعی به صورت سخاوتمندانه تر و گسترده تر و پویاتری می توانند مشترکات اسلامی را به نفع یکپارچگی اجتماعی و همگرایی و اخلاق اجتماعی میان امت فعال نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: بر اساس این نگاه، اندیشه ای که می گوید وحدت اسلامی یعنی معامله بر سر اندیشه های مذهبی خواه از سوی این  مذهب یا آن مذهب  و می انگارد که تقریب یعنی تخریب و تضعیف اندیشه های مذهبی کاملا نادرست است.

وی تصریح کرد: درس دیگری که از هفته وحدت می توان گرفت این است که ظرفیت پیامبر اسلام و قرآنی که آورده است برای وحدت، اساسی ترین و بزرگترین ظرفیت در اختیار امت است که می‌تواند از آن به نفع هویت، وحدت و حرکت خود به صورت گسترده و فزاینده استفاده کند.
 

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی ادامه داد: این از آن جهت است که بازگشت همه هویت  و اسلام همه مذاهب، به پیامبر اسلام است، افزون بر اینکه مشترکات سنی و شیعه نسبت به پیامبر اسلام در سطحی وسیع و عمیق شکل گرفته است.

این استاد حوزه، گفت: از آنجا که همه  می‌دانیم که برای پیامبر اسلام امت خود بسیار مهم بود، بر این اساس ضروری است که همه اتباع مذاهب اسلامی با تکیه بر اشتراکات خود پیرامون پیامبر و احساس ویژه ای که نسبت به شخصیت پیامبر عالیقدر اسلام دارند صفوف خود را در چارچوب  دین مرتبط و منسجم کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha