جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ عبدالله صالح

حوزه/ عالم مجاهد بحرینی گفت: ما مسلمانان در این همه گیری و چالش که امروز سراسر دنیا را فرا گرفته، باید پیشتاز و در خط مقدم کشورهایی باشیم که می توانند در برابر آن پیشگیری کنند و این مسئله از طریق آمادگی هر چه بیشتر و برنامه ریزی و اجرای طرح ها برای مقابله با این همه گیری قابل تحقق است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله صالح، از علمای مجاهد بحرین در وبینار منطقه ای غرب آسیا گفت: سنت آزمایش نزد پروردگار عزوجل، یک سنت طبیعی است و این یک راه و روشی برای ارزیابی انسان ها از سوی خداوند متعال است و راه و روشی برای تعالی بشریت می باشد و اگر این رنج نبود، بشریت نمی توانست به تعالی برسد و از مکان خود حرکت کند و به کلبه های سنگی خود و آن امکاناتی که داشت قناعت می کرد.

وی ادامه داد: اما آزمایش هایی که در مکان های مختلف برای انسان صورت می گیرد باعث می شود که انسان بیشتر بیندیشد و کارهای بیشتری انجام دهد تا به سمت پیشرفت و تعالی و حل مشکلات گام بردارد و هرگاه که انسان با مشکلات و چالش ها روبرو شود، ما شاهد ظهور تلاش های انسان برای مقابله با آن هستیم. این ها مسائلی واضح، بدیهی و مشخص برای همگان است، اما سنت خداوند متعال بر آن است که این آزمایش ها برای همه انسان ها باشد هرچند که خواستار این آزمایش ها نباشند. امروز ما با همه گیری کرونا مواجه هستیم.

این عالم مجاهد بحرین اظهار کرد: در هر صورت این آزمایش، چالش و انگیزه جدید برای بشریت است تا بتوانند بر کوتاهی ها و ضعف هایی که دارند فائق بیایند و از واقعیتی که در آن هستند عبور کنند تا دستاوردهای جدیدی را در محافل مختلف بدست آورند.

وی افزود: به طور مختصر عرض کنم زمینه ها و بسترهایی که امروز در جهان اسلام داریم، برای مقابله با بلایا و مشکلات و آزمایش های بزرگ کافی نیست. لذا وقتی با این چنین بلایایی روبرو می شویم، ده ها، صدها و هزاران نفر به خاطر این مشکل یا چالش کشته می شوند. حال این مشکل، کرونا باشد یا غیر از آن. بنابراین، باید برای ضرورت ایجاد زمینه و بستر مناسب که بتوان با این بحران ها مقابله کرد و سربلند باشیم، همفکری کنیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم عده ای هستند که نمی خواهند به طور کل، انسان های جهان و به طور خاص جهان اسلام بتواند از واقعیتی که با آن روبرو است به سلامت عبور کند؛ چرا که آن ها به دنبال سیطره بر این کشورها هستند و از آن ها برای اهداف و طرح های خود بهره برداری کنند چه در زمینه های اقتصادی، چه نظامی و چه امنیتی و... .

حجت الاسلام والمسلمین صالح تأکید کرد: بنابراین، این زمینه ها و بسترهایی که آماده نشده چالش بزرگی در مقابل مسلمانان است که باید از آن عبور کنند و همه جهانیان نیز باید این مسئله را پشت سر بگذارند. به خصوص پس از اینکه برای همگان مشخص شد که وضعیت غربی ها بهتر از سایر کشورهای جهان نیست و این همه گیری، همه را رسوا کرد و برای همگان آشکار شد که زیرساخت ها و اقدامات برای عبور از این چنین بحران هایی مهیا نیست، هر چند که تفاوت هایی میان کشورهای پیشرفته صنعتی، غربی و کشورهای اسلامی وجود داشته باشد.

وی افزود: مسئله مهم برای ما این است کشورهایی که در آن زندگی می کنیم چه در جهان اسلام و چه غیر از آن باید از این فرصت به عنوان یک چالش و آمادگی جدید برای آغاز حرکت و عبور از این موانع استفاده کنیم. ما نیازمند یک مسئله مهم هستیم که اسلام نیز اهمیت ویژه ای به آن می دهد و آن مسئله پیشگیری و احتیاط از هر چیزی که احتمال دارد به وقوع بپیوندد. پیشگیری، یک واژه مختصر یا منحصر به جنبه های بهداشتی نیست بلکه راه و روشی در زندگی به معنای آمادگی می باشد و به معنای این است که باید در راستای حل همه مشکلات برای رسیدن به زندگی بهتر، عمل کنیم.

این عالم بحرینی ادامه داد: به طور مختصر عرض می کنم که ما مسلمانان در این همه گیری و چالش که امروز سراسر دنیا را فرا گرفته، باید پیشتاز و در خط مقدم کشورهایی باشیم که می توانند در برابر آن پیشگیری کنند و این مسئله از طریق آمادگی هر چه بیشتر و برنامه ریزی و اجرای طرح ها برای مقابله با این همه گیری قابل تحقق است. همچنین باید طرح های جایگزین نیز داشته باشیم تا بتوانیم این ویروس را محدود کرده و از انتشار آن جلوگیری کنیم. بار دیگر از خداوند متعال آرزوی موفقیت برای این کنفرانس و شرکت کنندگان در آن را دارم و امیدوارم که جهان اسلام با وجود شما و تلاش های شما، پیشتاز کشورهای جهان باشد، همان طور که در زمان پیامبر اکرم(ص) نیز این چنین بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha