جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حیدر علوی

حوزه/ روحانی برجسته اهل سنت با انتقاد از برخی جوامع اسلامی در برخورد با بیگانگان گفت: از کل امت اسلامی خواهان اتحاد، برادری و عشق متقابل و همکاری با یکدیگر هستم، درد یکدیگر را درک کنید و از حاکمان مسلمان ھم می‌خواهم به جای دست دراز کردن جلوی بیگانگان، بیایید دست همکاری را به سمت یکدیگر دراز کنیم تا منابع امت اسلامی صرف امت اسلامی شود و امت مسلمان بتواند به جلو حرکت کند و همه جهان را هدایت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حیدر علوی، روحانی برجسته اهل سنت در وبینار منطقه‌ای پاکستان با موضوع «فرصت‌های پیش‌رو در جهان اسلام برای وحدت اسلامی در شرایط بیماری‌های جهانگیر»، اظهار داشت: مطمئناً در این ۱۴۰۰ سال گذشته زمانی نبوده است که امت مسلمان به برادری، هماهنگی و اتحاد احتیاج نداشته باشند. زیرا خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «انما المومنون اخوه»، مسلمانان را برادر ساخته و سپس با «و تعاونوا علی البر و التقوی ولا تعاونوا علی الاثم و العدوان»، در کارھای نیک باھم ھمکاری کنید و در مقابل در کارهای بد و ناپسندیده با یکدیگر تعاون و ھمکاری نکنید».

وی ادامه داد: وقتی به محضر خدا می آیید، تقسیم و تفرقه پایان می‌یابد، بلندی و پستی به پایان می رسد. پیامبر اکرم (ص) بعد از مهاجرت دست یک مهاجر و یک انصار را گرفته و میفرمایند «از امروز شما دو برادرید»، پس از آن مهاجرین و انصار تجارت، خانه و زمین خود را به نصف تقسیم کردند و پیامبر در این زمان فرمودند: «خداوند شما را به خاطر دین برادر ما قرار داده است. اکنون شادی و غم شما شادی و غم ماست».

حیدر علوی خاطرنشان کرد: مهاجرینی که آواره به مدینه امده بودند، لحظه‌ای پیش آنها هیچ لباسی، غذا و سقفی نداشتند، اما به محض انجام ورود به مدینه، لحظه بعد صاحبخانه و صاحب ملک شدند. هیچ دینی در دنیا وجود ندارد که بتواند این الگو را بسازد.

این روحانی برجسته اهل سنت تاکید کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمود: «المسلم من سلم المسلمون من لسانه و یدیه» مسلمان کسی است که دیگر مسلمانان از دست و زبان او به سلامت باشند. گویی مسلمان کسی است که برای جامعه خود و دیگران کاملاً نماد ایمن باشد. اما تعالیم پیامبر (ص) که در آن گفته شد:  «ان المسلمون کالبنیاد الواحد» مسلمانان مانند یک دیوار هستند.

 حیدر علوی خاطرنشان کرد: همانطور که یک آجر باعث تقویت آجر دیگری می‌شود، بنابراین یک مسلمان از مسلمان دیگری حمایت می‌کند، پیامبر (ص) تا آنجا پیش رفت که فرمود: «المسلمون کالجسد الواحد» مسلمانان مانند یک بدن هستند، وقتی یک قسمت از بدن درد دارد، تمام بدن آن درد را احساس می‌کند، در هر نقطه از جهان یک مسلمان درد می کشد، اگر ما آن درد را احساس کنیم بیانگر آن است که ایمان داریم.

 وی افزود: در حال حاضر، دنیای کفر متحد است و کنفرانس امروز که تحت عنوان اتحاد و همکاری در امت اسلامی است، باور کنید اگر جهان اسلام به همکاری فکر کند و تصمیم بگیرد که جهان امت اسلامی از بهترین و بیشترین منابع  برخوردار است، امت اسلامی دارای کشورهایی است که زمین آنها سرشار از گنجینه‌ها است.

این روحانی برجسته اهل سنت در مورد دلیل این اتفاق گفت: توصیه من به امت اسلامی این است که اتحاد در خود ایجاد کنند. در درون خود برادری ایجاد کنند، در غیر این صورت اگر این کار را نکنید ممکن است حتی نام شما از جهان پاک شود.

وی ابراز داشت: من از طریق این کنفرانس ، از کل امت اسلامی خواهان اتحاد، برادری و عشق متقابل و همکاری با یکدیگر ھستم، درد یکدیگر را درک کنید و از حاکمان مسلمان ھم می‌خواهم به جای دست دراز کردن جلوی بیگانگان، بیایید دست همکاری را به سمت یکدیگر دراز کنیم تا منابع امت اسلامی صرف امت اسلامی شود و امت مسلمان بتواند به جلو حرکت کند و همه جهان را هدایت کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha