جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فواد موسی

حوزه/ مدیر مرکز اسلامی سانتیاگو شیلی در مورد بحران‌های اخیر دنیا گفت: برای برون رفت از شرایط فعلی نیازمند تشکیل یک اتاق فکر به سبک اسلامی، به سبک اندیشه اخلاقی پیامبر اسلام و ائمه(علیهم السلام) هستیم. این راهی جهت گسترش طرز تفکرمان و ارائه آن به عنوان راه حلی برای مشکلات ملت‌ها است. زیرا ما از منظر اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، اعتقادی و مذهبی صاحب‌نظر هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، فواد موسی، مدیر مرکز اسلامی سانتیاگو شیلی در وبینار منطقه‌ای آمریکای جنوبی - کلمبیا با موضوع «همکاری‌های اسلامی در مواجهه با بلایا و مصائب» در پاسخ به این پرسش که دین اسلام چه ظرفیتی برای مواجهه با بحرانی که امروز جهان با آن روبرو است دارد؟ گفت: مقامات محترم می بایست نقشی را که این اقلیت ها می توانند ایفا کنند مد نظر قرار دهند، ما دارای ایمان ، دکترین و دانش دینی هستیم. اما شکل جامعه پذیری ما متفاوت است. برای ارائه راه حل یک مشکل خاص، سبک متفاوتی در غرب داریم.

وی ادامه داد: این کشورها و مشخصا آمریکای جنوبی با پذیرش مهاجران جان تازه ای گرفته و عامل رشد آنها شده است. از مکزیک گرفته تا شیلی، برزیل، آرژانتین، ونزوئلا و ... این مهاجرت است که به توسعه اقتصادی و نهادی هر یک از کشورها و بازیابی قدرت و احیای دوباره کشورهای ما منجر شده است. بدون تردید بحران‌ها باید توسط ما به عنوان یک فرصت تلقی شوند، فرصتی برای ایجاد تغییرات و توسعه و این همان نقطه ای است که ما می خواهیم و می بایست بر آن تمرکز کنیم.

مدیر مرکز اسلامی سانتیاگو شیلی تاکید کرد: امروزه، در سال ۲۰۲۰ دانشگاه های آمریکایی به این کشورها می آیند و به سراغ دانشجویانی می روند که در حال آغاز تحصیلات حرفه‌ای خود هستند تا آنها را به کشور خود منتقل کنند. آنها بهترین ها و باهوش‌ترین‌ها را می برند، حتی با ارائه بورسیه‌های تحصیلی رایگان. اما چرا؟ زیرا آنها به این درک رسیده اند که آمدن دانشجویان جدید از دیگر نقاط جهان، به غنای بیشتر یک جامعه و  توسعه اجتماعی آن منجر می شود .

فواد موسی یادآور شد: غنای موجود در اندیشه دیگران فرصتی برای توسعه در برابر انواع بحران‌ها است. امروزه، اندیشه مسلمانان لاتین، مسلمانان کشورهای اسپانیایی زبان، می تواند ارایه دهنده یک رویکرد متفاوت و مدرن در قبال بحرانی باشد که جهان و به خصوص خاورمیانه، جهان عرب و جهان اسلام با آن مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در غرب و آمریکای لاتین و در این کشور بحران چشمگیری در کلیسا وجود دارد. در جاهایی که مشکلات اقتصادی و سیاسی وجود دارد، کلیسا نظری ندارد. کلیسای کاتولیک با خطاهای شخصیتی و اخلاقی و جنسی بسیاری از مقامات آن، با ارتکاب اعمال منحرف جنسی نسبت به کودکان، کاملا جایگاه صاحب‌نظر بودن و تأثیرگذاری اجتماعی بر مردم این  کشورها را از دست داده است.

فواد موسی افزود: بحران کلیسا یک فرصت است. حتی بحران اخلاقی موجود در عرصه سیاست از جمله فساد نیز فرصت مهمی را فراهم کرده است. به عنوان مثال در خصوص بحران اقتصادی، اسلام حرف های زیادی برای گفتن دارد، با وجود این همه اندیشه های عدم منفعت طلبی، عدم انتفاع، عدم فساد اقتصادی در اسلام، فرصت بسیار خوبی برای ارائه اندیشه هایمان به چنین جوامعی وجود دارد. بی شک راهی وجود دارد برای اینکه بتوانیم از این فرصتی که این جامعه به ما می دهد استفاده کنیم تا بتوانیم افکار خود را مطرح کنیم.

مدیر مرکز اسلامی سانتیاگو شیلی خاطرنشان کرد: اندیشه اسلامی در مورد صلح ، گفتگو ، توحید و توسعه اجتماعی می تواند به عنوان یک راه ثالثی مطرح شود با نفی بیماری کمونیسم و رفتارهای غیراخلاقی آن و همچنین نفی رفتار جناح راست با این همه فساد و احتکار. اسلام واقعاً یک جایگاه ثالث کاملاً واضحی دارد و ما و شما به عنوان مقامات، به عنوان دانشگاهیان، به عنوان رهبران مسلمان وظیفه داریم در توسعه آن بکوشیم زیرا ما افراد مناسبی برای رساندن این اندیشه ها به سایر کشورها به عنوان راه حل بحران‌های مختلفی که آنها دارند هستیم.

فواد موسی گفت: من فکر می کنم شاید بتوان از یک مدل آمریکایی استفاده کرد که اتاق های فکر نامیده می شود، اما اتاق های فکری که به سبک اسلامی، به سبک اندیشه اخلاقی پیامبر اسلام و ائمه(علیهم السلام) باشد. این راهی جهت گسترش طرز تفکرمان و ارائه آن به عنوان راه حلی برای مشکلات این ملت‌ها است. زیرا ما از منظر اقتصادی، اخلاقی، سیاسی، اعتقادی و مذهبی صاحب نظر هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اسلام چنین امکانی را دارد؟ نیز پاسخ داد: البته که دارد. اما بدون شک، یک نکته اساسی وجود دارد. یکی از بزرگترین موفقیت‌هایی در این قسمت از جهان وجود داشته است ایجاد رسانه هایی با افکار متفاوت بوده، مانند برخی رسانه های موجود از جمله هیسپان تی وی. اما این نوع رسانه های ارتباط جمعی می بایست برای افزایش اعتبارخود با بهترین رهبران این کشورها مشورت کنند .

مدیر مرکز اسلامی سانتیاگو شیلی در پایان گفت: با ایجاد و توسعه این اتاق‌های فکر با سایر دانشگاهیان می توانیم یک راه حل، یک مسیر، یک چراغ راه به این جوامعی ارائه دهیم که تا این حد نیازمند راه چاره در مسائل اقتصادی، اخلاقی و سیاسی و به ویژه نیازمند مسیری زیبا چون راه اهل بیت(علیهم السلام) هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha