جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اوروبیو

حوزه/ مدیر بنیاد اسلامی کلمبیا در مورد چگونگی برپایی مناسک دینی در دوران کرونا گفت: با وجود آشنایی نسبت به اهمیت رسانه‌های مجازی، در دوران کرونا بیش از پیش به کاربردی بودن این ابزار ارتباطی پی برده‌ایم تا از طریق آنها اعمال اسلامی‌مان از جمله روزه در ماه مقدس رمضان و یا مراسم روزهای محرم و همچنین مناسبت‌های مختلف و وفات یا عزای امامان معصوم و اهل‌بیت علیهم السلام را برگزار کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، شیخ عبدالکریم اوروبیو، مدیر بنیاد اسلامی کلمبیا در وبینار منطقه‌ای آمریکای جنوبی_کلمبیا با موضوع «همکاری‌های اسلامی در مواجه با بلایا و مصائب» با اشاره به اینکه کنفرانس وحدت اسلامی جریان‌های مختلف فکری در کل جهان اسلام است، اظهار داشت: این پروژه‌ای است که بین مسلمانان و به نحوی بین کل افراد بشر مدارا، هارمونی و برادری ایجاد می‌کند.

وی در خصوص شرایط جدید به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: در آغاز شیوع کرونا یک چشم انداز ناامیدکننده و حتی می‌توان گفت همراه با ترس وجود داشت، با گذر زمان جامعه مسلمانان یعنی هم اهل سنت و هم شیعیان میل و نیاز بیشتری به توسل به مسائل معنوی خود احساس کردند، در واقع در این دوران توسل به ایدئولوژی اسلامی خود و از خداوند کمک و پناه خواستن در این شرایط ناامید کننده بسیار مهم و ضروری است.

مدیر بنیاد اسلامی کلمبیا تاکید کرد: از طرف دولت های ما تمام تلاش لازم برای کنترل همه گیری صورت پذیرفت. ولی ما به عنوان یک جامعه کوچک یا حتی شاید بتوان گفت ضعیف در دل یک محیط کاملا غیراسلامی، احساس می کردیم کمی ایزوله و تنها هستیم. ولی با گذر روزها متوجه شدیم که این ایزوله بودن در شرایط همه گیری، این قرنطینه اجباری مانعی برای اتصال قلب های ما به یکدیگر و برای اتحاد و اتصال افکار و ایده هایمان به شکل مجازی نبود.

اوروبیو یادآور شد: با وجود آشنایی نسبت به اهمیت رسانه‌های مجازی، بیش از پیش به کاربردی بودن این ابزار ارتباطی پی بردیم تا از طریق آنها اعمال اسلامی مان از جمله روزه در ماه مقدس رمضان و یا مراسم روزهای محرم و همچنین مناسبت های مختلف و وفات یا عزای امامان معصوم و اهل بیت علیهم السلام را برگزار کنیم.

وی افزود: به جرات می‌توانم به شما بگویم که با استفاده از این رسانه ها و به لطف خدا و حمایت بی قید و شرط برادرانمان در جمهوری اسلامی ایران جامعه اسلامی ما در اینجا تقویت گردید به خصوص از طریق کانال هایی چون Islam al Día از طریق فیسبوک، یوتیوب و بسترهای دیگر توانستند این پیام را در این روزهای بسیار خاص، به خانه های ما مسلمانان کلمبیا برسانند.

مدیر بنیاد اسلامی کلمبیا تصریح کرد: ما به عنوان جامعه مسلمان در ماه رمضان برنامه های روزانه قرائت قرآن کریم داشتیم، ساعت ۴ عصر یک جلسه داشتیم به همراه گروهی از برادران، یک کانال اختصاص داده شده بود تا هر کس بخواهد در قرائت قرآن کریم شرکت کند. شب ها نیز پس از اینکه هر کس جداگانه در خانه خود افطار می کرد، جلسه شبانه داشتیم که در آن خطابه ای ایراد می شد در خصوص یک موضوع معنوی مربوط به ماه رمضان یا یک موضوع معنوی کلی.

اوروبیو بیان کرد: با ادامه این برنامه دیدیم که برادران بیشتری از شهرهای دیگر نیز ملحق شدند و متوجه شدیم که این برنامه مانعی برای اتصال قلب های ما با یکدیگر نیست و حتی برخی برادران که بنا به دلایلی فاصله گرفته بودند از طریق فضای مجازی اعمال دینی خود را از سر گرفتند.

وی ابراز داشت: طی این همه‌گیری و مخصوصا در طول مدت قرنطینه، برای توسعه دینی و معنویت اسلامی در این چهار، پنج ماه که مصادف شد با ماه مبارک رمضان و همچنین ماه محرم توانستیم کلیه اعمال مان را انجام دهیم و همچنین از برنامه های تهیه شده در جمهوری اسلامی ایران برای جامعه مسلمان اسپانیایی زبان نیز استفاده کردیم.

مدیر بنیاد اسلامی کلمبیا ادامه داد: همیشه به موقع آماده دیدن و شنیدن این برنامه ها بودیم تا هر روز در خانه هایمان از طریق این برنامه های به غنای معنوی بیشتر برسیم. برادران، در واقع مشاهده کردیم که آنچه ما به عنوان گرفتاری و مشکل و به عنوان شر برای بشر می شناسیم، هیچ گاه کاملا جدا از خیر و فایده نیست. همانطور که قرآن کریم خداوند می‌فرمایند: «قطعا در مشکل و سختی آسانی هست، قطعا در سختی آسانی هست».

اوروبیو خاطرنشان کرد: در میانه همه‌گیری و قرنطینه و مرگ و بیماری درک کردیم که تنها ملجا و پناه انسان خدای قادر متعال و کتاب مقدسش، پیامبر اسلام و خاندان پاکش هستند و این یک تجربه بزرگ بود که توانستیم به عنوان جامعه مسلمان شیعه اینجا در کالی در میانه این همه‌گیری آن را درک کنیم و مطمئنم که سایر برادران در مراکز مختلف نیز همینطور بوده‌اند. زیرا در این فعالیت ها همیشه با مراکز مختلف اسلامی شیعی در کل کلمبیا در ارتباط بودیم.

وی در پایان گفت: این تجربه ای که در این ایام همه گیری کسب کردیم، تجربه ای باشد که کمک کند با انرژی مضاعف به مساجد بازگردیم و به ویژه شاکر خداوند قادر متعال باشیم به خاطر فرصتی که تا به امروز در اختیار ما قرار داده است تا ذکر نام او را بگوییم و ارزش هایی را که مورد رضای خداست ترویج دهیم از جمله برادری، احترام و مدارا بین انسانها، و نه فقط بین مسلمانان، بلکه بین مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی و برادران سایر مذاهب و ادیان.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha