پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شیخ فیصل مرهل

حوزه/ مدیر مرکز اسلامی الغدیر آرژانتین در مورد راه‌حل برون رفت امروز دنیا از شیوع ویروس کرونا گفت: همدلی، رمز پشت سر گذاشتن همه‌گیری کنونی به بهترین شکل است، با در نظر گرفتن کلیه محدودیت‌هایی که تمام دنیا بدون تمایز نژادی، مذهبی و اجتماعی گرفتار خود کرده تنها راه برون رفت از این بحران این است که همبستگی و احساس مسئولیت را در مردم برجسته و منافع گروهی و فرقه‌ای کنار گذاشته شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، شیخ فیصل مرهل، مدیر مرکز اسلامی الغدیر آرژانتین در وبینار منطقه‌ای آمریکای جنوبی_کلمبیا با موضوع «همکاری‌های اسلامی در مواجه با بلایا و مصائب» با اشاره به اینکه شرایط جدید کرونا برای مسلمانان دنیا چالش جدیدی  ایجاد کرده است، اظهار داشت: چالشی که ما مسلمانان امروز با آن روبرو هستیم وحدت مسلمانان است که در این راستا باید به وظیفه خود عمل کنیم. در این شرایط، انتخاب درست اولویت‌ها ضروری است و همبستگی بین مسلمانان باید حاکم شود. باید با همه ابنای بشر، با همه همنوعان‌مان و به ویژه با مسلمانان همدلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همدلی رمز پشت سر گذاشتن همه‌گیری کنونی به بهترین شکل است، با در نظر گرفتن کلیه محدودیت‌هایی که تمام دنیا بدون تمایز نژادی، مذهبی و اجتماعی گرفتار خود کرده تنها راه برون رفت از این بحران این است که همبستگی و احساس مسئولیت را در مردم برجسته و منافع گروهی و فرقه‌ای کنار گذاشته شوند. این همدلی باید در همه سطوح جامعه جریان پیدا کند.

شیخ فیصل در ادامه با اشاره به یکی از راه‌های ترویج این امر گفت: اسلام، بدون تمایز جریان اعتقادی، دارای عناصر نظری و عملی لازم برای پایه ریزی همکاری جهانی و البته همکاری در میان مسلمانان برای رویارویی با این بیماری همه گیر Covid-19 می‌باشد.

وی تاکید کرد: این عناصر و عوامل به ترتیب روابط فرهنگی، تمدنی، مذهبی، تاریخی، جغرافیایی، پیروی از یک قانون الهی واحد و پیروی از کتاب وحی و سنت پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت پاکش(ع) است. همه اینها در راستای همگرایی یک جامعه واحد واقعی و فراتر از مرزهای جغرافیایی است.

مدیر مرکز اسلامی الغدیر آرژانتین تصریح کرد: علمای مذهبی مسئولیت بزرگی در جهت همسو کردن عملکرد همه مسلمانان دارند تا تلاش‌های هر بخش از جامعه مسلمانان به تلاش‌های برادران آنها در سایر نقاط جهان بپیوندد. برای این منظور، می‌بایست تبادل تجربیات و حقایق به طور متقابل انجام پذیرد.

شیخ فیصل تاکید کرد: چنین همبستگی فقط در حوزه بهداشت و سلامت نیست بلکه در همه مواردی که بتواند دشواری‌های ناشی از همه‌گیری را تسکین دهد. این موضوع شامل کمک‌های مالی به نیازمندان و توسعه فعالیت‌های آموزشی و تفریحی با ویژگی اسلامی در فضای مجازی  و البته پشتیبانی از تلاش‌های دانشگاهی برای تبدیل بحران به فرصت می‌باشد.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که در این ماه‌ها، تلاش‌ها و فعالیت‌های سازمان یافته مذهبی زیادی جهت ترویج مطالعات قرآن کریم مشاهده شده است، گفت: به عنوان مثال: برنامه‌هایی جهت آشنایی با اسلام به زبان‌های مختلف باید برگزار شود، البته در همه سطوح، مصداق‌های اجرای این موارد دیده می‌شود، همه این فعالیت ها و اقداماتی که انجام شده مورد استقبال بی نظیری قرار گرفته است و چه زمانی بهتر از حالا برای استفاده از همین کانال ها به منظور تشویق جهان اسلام به چنگ زدن به به ریسمان الهی که ناگسستنی است.(و همه به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید).

شیخ فیصل گفت: همبستگی برآمده از خردمندان جامعه و افرادی که مسئول تبلیغ هستند، می‌تواند مبارزه با ویروس کرونا را به یک تلاش مشترک تبدیل کند که علاوه بر کاهش چشمگیر اثرات منفی همه‌گیری، با تعیین اهداف مشترک می‌تواند روحیه برادری را تقویت کنید و با آگاهی از آسیب پذیر بودن وجود انسان و نیاز به کنار گذاشتن تضادهای بی فایده، آنچه متعالی و در راستای رضایت خداوند است در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد : همانطور که قرآن کریم می فرماید: «خداوند از آنها راضی شده است و آنها از وی و به راستی که این پیروزی عظیم است». خلاف این نیز صادق است، عدم همگرایی یا واگرایی منجر به تقسیم و تجزیه می شود. همانطور که قرآن کریم می فرماید: «و در بین خود اختلاف نکنید زیرا اگر چنین شود، شما دلسرد شده و شجاعت خود را از دست خواهید داد. بلکه استقامت داشته باشید، زیرا خداوند همراه استقامت کنندگان است» و همچنین قرآن کریم می فرماید «قطعا این جامعه شما یک جامعه واحد است و من پروردگار شما هستم ، پس مرا بپرستید».

مدیر مرکز اسلامی الغدیر آرژانتین تاکید کرد: از جمله موانع همگرایی می توان به گفتمان های نامناسب ، پیش داوری ها، سیاست های نفوذ خارجی ، سوء تفاهم ، تعصب ، فرقه گرایی و باورهای غلط ، درگیری های پیشین، مشکلات قومی ، نژادی و محلی، تأثیر رذایل اخلاقی در میان مردم،  منفعت طلبی و حتی دولتهایی که به دلایل سیاسی باعث ترویج فتنه یا دسیسه یا درگیری بین مسلمانان می شوند اشاره کرد. طبعا همه این ها از موانع اتحاد مسلمانان هستند.

وی با اشاره به نمونه ای از آنچه نباید انجام شود، گفت: می توانیم ملاحظه کنیم که چگونه در برخی از کشورهای غربی در برابر بیماری همه گیر Covid-19 عدم همدلی وجود دارد. محدودیت در عرضه خدمات بهداشتی به فقرا و افراد مسن صورت می گیرد، اجساد فوت شدگان در خانه هایشان باقی مانده و مواردی از این دست. در حالی که آنها از منابع موجود به نفع افراد نزدیک به قدرت استفاده می کنند، در راستای منافع صنعت داروسازی و پزشکی گرانفروشی و تجارت صورت می گیرد، این ها دقیقاً نمونه کارهایی است که نباید انجام شود.

شیخ فیصل خاطرنشان کرد: براساس تعالیم اسلام، همه مقامات و همه نهادها باید در حد توان در برابر این بیماری همه گیر Covid-19 همبستگی و همدلی نشان دهند.خردمندان جهان اسلام باید از شعارهای وحدت پیروی کنند و با آن همدلی داشته باشند زیرا نه تنها سلامت جسمی مردم بلکه سلامت دینی  و معنوی مردم نیز در آن قرار دارد. پیامبر اسلام(ص) فرموده: "مومن برادر مومن است." گویی که بخشی از یک بدن واحد هستند، اگر چیزی بخشی از آن را بیازارد، درد آن در بقیه بدن نیز حس می شود.

وی گفت: همانطور که دیدیم این همه گیری به تعطیلی اماکن مذهبی و غیر مذهبی منجر شد و مخالفتی در بین مردم وجود نداشت زیرا پذیرفتند که مقامات دولتی این کار را  به خاطر ایمنی و سلامت جسمی مردم انجام دادند. عالمان دینی می توانند این سطح از مقبولیت را داشته باشند. آنها در این شرایط آسیب پذیری عاطفی، به ویژه در توصیه های خود این سطح از پذیرش را دارند. باید توجه داشت که این آسیب پذیری ممکن است در جهت منافع شیطانی برای تضعیف دین داری مردم یا کاشت بذر گفتمان فرقه گرایانه مورد سوء استفاده قرار گیرد.

مدیر مرکز اسلامی الغدیر آرژانتین یادآور شد: تقویت حکمروایی جامعه و دعوت مردم به سوی وحدت وظیفه علمای اسلام است. وحدت جامعه اسلامی در مقابل دشمن مشترک همه مسلمانان مفهومی اخلاقی و استراتژیک است. در سایر شرایط بحرانی مانند سیل ، زلزله و سایر پدیده های زیست محیطی و بلایای طبیعی که در مناطق اسلامی رخ داده، همبستگی اسلامی به شکل شاخص و برجسته دیده شده است.

شیخ فیصل ابراز داشت: لازم است که مردم و مسئولان از این همبستگی و احساس وحدت به عنوان الگوی حل بحران ها و مشکلات استفاده کنند. این همان کاری است که باید برای مقابله با بیماری همه‌گیر Covid-19 در این مبارزه با همه گیری انجام شود. در این همه گیری، نمونه های باشکوهی از وحدت اسلامی نشان داده شده است. اقداماتی برای همبستگی با مردم صرف نظر از هر عقیده و مذهب.

وی بیان کرد: گروه های مسلمان، به ویژه جوانان بدون داشتن توقعات مادی، درس زیبای بشریت را در این زمینه به ما می دهند. این تجربیاتی که از این همه گیری برای ما به جای می ماند، می تواند برای سایر شرایط بحرانی در مناطق و محیط های دیگر مورد استفاده قرار گیرد، یک نمونه از آن می تواند در مبارزه با فرقه گرایی و افراط گرایی و در واقع ترویج وحدت اسلامی باشد.

مدیر مرکز اسلامی الغدیر آرژانتین با بیان اینکه می توان به وضعیت ناشی از توهین و بی احترامی به پیامبر گرامی اسلام و سایر پیامبران الهی اشاره کرد، افزود: مطلقاً طبق اصول هیچ کدام از مکاتب اخلاقی قابل قبول نیست. از آنجایی که چنین اقداماتی احساسات موحدین در سراسر جهان از جمله مسلمانان، مسیحیان و معتقدین به خدا را جریحه‌دار می‌کند، وجود وحدت برای دادن یک پاسخ قاطعانه به این اعمال ضروری است تا ذات واقعی عاملان این اقدامات نشان داده شود و جلوی هر اقدام مشابهی علیه مقدسات و اعتقادات مذهبی گرفته شود.

شیخ فیصل در پایان گفت: می بایست از طریق وحدت جلوی این اقدامات تحریک کننده و توهین آمیز علیه ارزشها و اعتقادات نزدیک به دو میلیارد مسلمان در جهان گرفته شود. جهان اسلام آن قدر بزرگ است که اتحاد و همبستگی در آن، حوزه های بین المللی را نیز در بر می گیرد که شامل کشورهایی که ما مسلمانان در آن اقلیت هستیم نیز می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha