جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این موضوع که در جوامع امروز اسلامی وحدت امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: اگر به آیات قرآنی، سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) مراجعه کنیم می‌بینیم در همه آنها به مسأله وحدت تأکید ویژه‌ای شده است و حتی علما و اندیشمندان شیعه و سنی نیز به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با تاکید بر این موضوع که یکی از آثار و برکات نظام جمهوری اسلامی ایران نام‌گذاری هفته‌ای به نام «هفته وحدت» است، اظهار داشت: هر ساله بشر به باب وحدت در بین مسلمانان بیشتر از گذشته پی می‌برد، قرآن، سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) همواره بر موضوع وحدت تأکید داشتند، اگر به کتب فقهی علمای شیعه و سنی نیز مراجعه کنیم شاهد خواهیم بود که همگی در امر وحدت اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: حقیقت اسلام شهادتین است و این امر ظاهرا و باطنا فرد را مسلمان می‌کند، اگر کسی به شهادتین اقرار کند و قلبا هم این امر را قبول داشته باشد مسلما مسلمان است و باید احکام مدنظر اسلام در رابطه با او اجرا شود، یعنی جان، مال و ... باید محترم شمرده شود زیرا طبق آیات قرآن تمام مسلمانان برادر یکدیگر هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ملاک اسلام با روایات متعدد بین علما در دو کلمه است، یکی اقرار به توحید و دیگری پذیرفتن رسالت و نبوت پیامبر اکرم(ص). اگر بخواهیم اجتهاد را در اسلام ملاک قرار دهیم هر زمانی یک عالمی یک اجتهادی می‌کند ممکن است اینها با یکدیگر متفاوت باشد، مثلا یکی بگوید کسی که برود زیارت قبر پیامبر(ص) کافر است این مسأله درست نیست خداوند ضابطه اسلام را برای ما تعیین کرده و ما نمی‌توانیم براساس اجتهاد ضابطه را داشته باشیم.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: نمی‌توانیم از دیدگاه خودمان بگوییم فردی که به زیارت قبور می‌رود از دیدگاه اسلام خارج است و این صحیح نمی‌باشد، در شرایط فعلی مسئولیت تمام علما باید بحث وحدت باشد و این امر را مورد توجه قرار بدهند زیرا اگر وحدت نباشد به زودی شاهد خواهیم بود که از اسلام چیزی باقی نمی‌ماند و آنها می‌خواهند از این طریق اسلام را نابود کنند.

وی افزود: تمام علما می‌گویند ملاک مسلمانی شهادتین است و وحدت براساس آیات و سنت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) امری ضروری است، امروز مسلمانان بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha