جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با تاکید بر این موضوع که در زمان شیوع ویروس کرونا افراد باتقوا و تربیت شده در دین بیشتر از سایر افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، گفت: این مسئله نشأت گرفته از آن است که انسان تربیت شده در فضای دینی تعامل‌اش با مصائب و گرفتاری‌ها متفاوت است و هر میزان انسان عاقل‌تر شود بیشتر به دین گره می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در وبینار «نقش دانشمندان و نخبگان مسلمان در مواجهه با بلایا و مصائب» با طرح این موضوع که زمان شیوع ویروس کرونا برخی به نقش علم و دین پرداختند و شبهاتی در این عرصه مطرح کردند، اظهار کرد: طبیعتا مسئله علم و دین هر دو نقش مهمی در زندگی بشریت ایفا می‌کنند، خداوند مردم را امت واحده به روش تکوینی آفرید. عالم؛ عالم اسباب و مصوبات است و در این بین فرقی بین دین‌دار و غیردین‎دار نیست، به عبارتی دیگر برخی مسائل برای برخی انسان‌ها به صورت تکوینی یکسان است.

وی ادامه داد: اکنون باید ببینیم دین در این رابطه چه نقشی دارد، دین در مسائل تکوینی چهارچوب‌هایی را برای انسان تعریف می‌کند، داد و ستد در تمام عالم وجود دارد و نقش دین در این بین ایجاد چهارچوب در این عرصه است، نقش دیگر دین این است که تفسیر انسان را نسبت به عالم هستی تغییر می‌دهد، مجموعه عالم ماده مجموعه‌ای از عالم هستی است، وقتی نگاه انسان تغییر می‌کند که در فضای دینی قرار بگیرد، انسانی که در فضای دین تربیت شده باشد در تمام مراحل ایمان و تقوا دارد و از طریق برکات الهی به حیات طیبه می‌رسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان تاکید کرد: دین مستقیما در مسائل تکوینی است اما جامعه از مسائل آن بهره می‌برد و به همین دلیل است که می‌گویند زمانی که حضرت ولی عصر(عج) ظهور کند از علم فقط دو عدد آن کشف شده است. از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد چه افرادی بیشترین تعامل را برای رفع این ویروس داشتند؟، آیا غیر از این بود که نمازهای جمعه تعطیل و متدینین در هیئت‌ها تمام پروتکل‌ها را رعایت کردند، این رفتار به دلیل همان تقوای الهی  و تربیت شدن انسان در عرصه دین است که اجازه نمی‌دهد به خاطر لذت‌های او فرد دیگری به این ویروس مبتلا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی در پایان گفت: انسان تربیت شده در فضای دینی تعاملش با مصائب و گرفتاری‌ها متفاوت است، این همه کمک مومنانه از کجا آمد؟، هر میزان دین در جامعه توسعه پیدا کند عقلانیت بشر رشد بیشتری پیدا خواهد کرد، انسان هر چقدر عاقل‌تر شود به دین بیشتر گره می‌خورد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha