جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
علیرضا خاکی

حوزه/ استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شهری تصریح کرد: یکی از پیش نیازهای بسیار مهم به منظور رشد و توسعه مطلوب در هر جامعه ای ناظر به ایجاد و تقویت فضای گفتگو و تبادل نظر میان اعضای آن جامعه به خصوص در میان جامعه نخبگانی است.

دکتر علیرضا خاکی در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه،‌ با اشاره به این که اساساً شهر و جامعه شهری بدون وجود شهروند معنا و مفهومی ندارد، اظهار داشت: چنانچه ما بخواهیم برای شهر برنامه ریزی مطلوبی داشته باشیم، ناگزیر از این هستیم به شهروندان، خواسته ها و مطالبات آن ها توجه لازم را داشته باشیم که طبعاً بخشی از این مطالبات مربوط به امور فرهنگی و اجتماعی است.

وی با بیان این که یکی از الزامات مهم در راستای توسعه مطلوب شهر و جامعه، فراهم سازی زمینه گفتگو و تبادل نظر میان مسئولان، مردم و کارشناسان و نخبگان است، افزود: ما باید به سمت مباحث عمیق در راستای بسط گفتگو در فضای شهر برویم، چه آن که متأسفانه گاهی در بدیهی ترین مسایل، فضای مساعد گفتگو و تبادل نظر را نداریم و حال آن که ظرفیت های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که معمولاً از آن ها غافل هستیم.

مدیر عامل سازمان زیباسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) همچنین گفت: واقعیت آن است که ما در فضای خانواده و دوستان نیز به شکل مطلوب، فضای گفتگو و دیالوگ نداریم و حال آن که خانواده اولین و مهم ترین هسته جامعه شهری است  که باید در آن گفتگو و تبادل نظر میان اعضای خانواده شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده بنده چنانچه بخواهیم از ظرفیت هایی که وجود دارد به درستی بهره برداری کنیم، پیش از هر چیز نیاز است که به ایجاد و بسط این فضای گفتگو و تعامل در شهر کمک کنیم و اتفاقاً همین جاست که اهمیت و ضرورت کارکرد وجودی نخبگان و نهادها و تشکل های مردم نهاد خودش را نشان می دهد.

خاکی همچنین گفت: در این میان رسالت اصلی یک مدیر و مسئول نیز این است که زمینه ها و بسترها را چنان فراهم کنند که دیگر اجزای جامعه به خوبی بتوانند به وظایف خود عمل کنند و در واقع در این جا مسئولان، وظیفه مهم تسهیل گری را عهده دار هستند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha