پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

حوزه/ آنچه که در نقطه مقابل حرکت امام(ره) وجود دارد، تشیع انگلیسی است که به اختلاف میان شیعه و اهل سنت دامن می زند؛ این جریان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز سامرا معرفی می کند نه روز قدس تا خاطره تلخ انفجار سامرا یادآوری و بر اختلاف بین مسلمانان دامن بزند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام جلال زاده، پیش از ظهر دیروز در نشست پژوهشی با موضوع «نقش امام خمینی(ره) در ایجاد وحدت اسلامی در جهان با ظهور و صدور انقلاب اسلامی» که به صورت مجازی  با حضور اساتید و معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان یزد برگزار شد،  بیان داشت: مسئله وحدت امت اسلامی یک ریشه قرآنی دارد و دستورات اسلام در این زمینه بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به این که آیات متعددی از قرآن کریم بر لزوم اتحاد مسلمانان دلالت دارد، افزود:  الفت بین جامعه اسلامی نماد نعمت و اختلاف مایه پوچی و بی آبرویی امت اسلامی است، وجود زبان مشترک یعنی زبان عربی یکی از بهترین دلایل اهتمام اسلام بر وحدت است.

کارشناس تاریخ اسلام اضافه کرد: اختلاف بین امت اسلامی که پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) آغاز شده بود، در قرن هفدهم و هجدهم میلادی با شکست مسلمانان در جنگ ها با اروپاییان، سرعت بیشتری گرفت؛ رابطه با غرب آغازی بر نفوذ و سلطه استعمارگران بر کشورهای اسلامی و دور شدن امت‌های اسلامی از یکدیگر بود چراکه کشورهای غربی با ایجاد جنبش های ناسیونالیستی و نژاد گرایانه در کشورهای اسلامی، به ایجاد تفرقه و اختلاف  همت گماشتند.

کارشناس دینی اظهار کرد: به عنوان نمونه امپراطوری عثمانی که دایره وسیعی را در بر گرفته بود و حتی قسمتی از اروپا را نیز در سیطره خود داشت با ایجاد جنبش های  پان عربیسم و پان ترکیسم به تجزیه این امپراتوری منجر شد و کشورهای جدا شده از این امپراتوری که داعیه عربی بودن داشتند،  تحت سلطه استعمارگران قرار گرفتند و به عنوان نمونه لبنان به فرانسه و عراق و فلسطین به انگلیس رسید؛ آتاتورک بر ارزش‌های ملی در برابر ارزش های اسلامی پافشاری کرد و حتی الفبای ترکیه را تغییر داد.

 حجت الاسلام جلال زاده در ادامه درباره ترویج باستان گرایی در ایران، اظهار داشت: در ایران ابتدا فتحعلی آخوندزاده و سپس مشروطه‌خواهان، رضاخان و در پایان پسرش بر ارزش‌های های ایرانی در برابر ارزش های اسلامی پای فشردند و  باستان گرایی افراطی را ترویج کردند تا آنجا که رضاخان سال قمری را به شمسی و پسرش سال شمسی را به پادشاهی تبدیل کردند و حمله اسلام به ایران را حمله اعراب وانمود کردندکه انبوهی از هجمه ها بر علیه اسلام و روحانیت شکل گرفت.

وی افزود: افزایش گرایش های ناسیونالیستی، اسلام و مذهب را به حاشیه راند و ارزش سرزمین و نژاد را بیش از ارزش دین و مذهب معرفی کرد، نتیجه این سیاست تغییر فرهنگ و هویت کشورهای اسلامی بود، به طوری که روز تعطیل در بسیاری از کشورها از جمعه به یکشنبه و تاریخ و تقویم این کشورها نیز از هجری به میلادی تبدیل شد.

کارشناس دینی تصریح کرد:  ناسیونالیسم عربی در برابر ناسیونالیسیم ترکی و ایرانی قرار گرفت و ارزش نخست را پیدا کرد؛ جنگ جمال عبدالناصر با یهودیان جنگ اعراب و اسرائیل معرفی شد و ایران به عنوان اشغالگر جزایر سه گانه عربی جمهوری متحده عربی با همه امکانات خود در برابر اسرائیل در سه جنگ شکست خورد،  مسجد الاقصی در برابر چشم همه مسلمانان آتش گرفت و مردم فلسطین به خاک وخون کشیده شدند.

وی دربیان دیدگاه امام خمینی(ره) درباره اختلاف بین شیعه و سنی با اشاره به اینکه امام از آغاز قیام خود در سال ۴۲ بر وحدت امت اسلامی تاکید داشت و سخنرانی شهریور ۱۳۴۳ امام خمینی بهترین گواه بر این مطلب است، افزود:  از دید امام خمینی اختلاف بین شیعه و سنی برای ویران کردن ذخایر مسلمانان است و هر کسی که در این راه گام بردارد پیروی هوای نفس کرده و در خدمت ابر قدرت های ظالم خواهد بود.

وی اضافه کرد:  امام خمینی اختلاف بین مسلمانان را سم کشنده دانسته و ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ یعنی یک روز پس از پیروزی انقلاب از مسلمانان ایران خواست تا از اختلاف با هم پرهیز کنند؛ امام خمینی تلاش کرد تا اصل ۱۱ و ۱۲ قانون اساسی به تصویب برسد که افزون بر تاکید بر اینکه مذهب رسمی کشور  الی الابد  مذهب حقه شیعه اثنا عشری خواهد بود، حقوق اقلیت های مذهبی را در مناطقی که اکثریت اهل سنت حضور دارند به رسمیت می شناخت و امام با اعلام روز جهانی قدس فلسطین را به جایگاه اصلی خود رساند .

حجت الاسلام جلال زاده گفت: امام با برگزاری نشست های متعدد اتحادیه کشورهای اسلامی، دغدغه آنان را به یکدیگر نزدیک ساخت و کار به جایی رسید که «اسعد گیلانی» اندیشمند برجسته اهل سنت پاکستان و «سعید شعبان» عالم بزرگ اهل سنت لبنان دفاع از انقلاب اسلامی را وظیفه عموم مسلمانان دانستند  .

وی تاکید کرد: نشریه تایمز لندن در سال ۱۳۶۶ یعنی آغاز انتفاضه الاقصی نوشته بود در فلسطین ارزش‌های انقلاب اسلامی جایگزین ارزش‌های ناسیونالیستی عربی شده است. جنبش حماس به رهبری «شیخ احمد یاسین» که مخالف ناسیونالیسم عربی و حامی دیدگاه امام خمینی بود توانست پس از جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان، در جنگ ۲۲ روزه اسرائیل را به زانو درآورد و قدرت و هیمنه اسرائیل را شکسته و رویای شکست ناپذیری او را ویران سازد .

حجت الاسلام جلال زاه تصریح کرد:  آنچه که در نقطه مقابل حرکت امام(ره) وجود دارد، تشیع انگلیسی است که به اختلاف میان شیعه و اهل سنت دامن می زند؛ این جریان آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز سامرا معرفی می کند نه روز قدس تا خاطره تلخ انفجار سامرا یادآوری و بر اختلاف بین مسلمانان دامن بزند و نمونه آن در اهل سنت طالبان و سپس داعش است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha