جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آسیب های اجتماعی

حوزه/ کارشناس و جامعه شناس حوزوی تصریح کرد: بی شک یکی از الزامات مهم مقابله با آسیب های اجتماعی، تلاش هدفمند در جهت توسعه فضای گفتمانی میان نخبگان حوزه و دانشگاه است.

حجت الاسلام محمدرضا ایمانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ‌حوزه،  با اشاره به این که شناخت دقیق و درست آسیب های اجتماعی، اولین قدم در مسیر مقابله با آن هاست، اظهار داشت: آسیب های اجتماعی را نباید تک بُعدی مورد تحلیل و بررسی قرار داد، چرا که از زوایای مختلف این مساله باید مورد توجه واقع شده و تحت واکاوی علمی کارشناسان و صاحب نظران امر قرار گیرد.

وی افزود: از سویی با توجه به اهمیت فوق العاده نهاد خانواده در زندگی انسان، به شخصه معتقد هستم که آسیب ها و انحرافات اجتماعی قبل از هر چیز باید در خود خانواده مورد کنکاش و تحلیل قرار گیرد، چه آن که اگر در درون خانواده آسیب و انحراف وجود داشته باشد، به تبع آن جامعه نیز دچار انحراف و آسیب می شود و برعکس نیز البته صادق است.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر لزوم برخورداری از نگاه علمی و کارشناسی در مواجهه با آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این که ما باید برای برون رفت از معضلات فرهنگی و اجتماعی طرح و برنامه مشخص و زمان بندی شده داشته باشیم، چه آن که به صرف حرف و تحلیل نمی توان مشکلی حل نمی شود و حال آن که متاسفانه برخی از مسئولان و مدیران، در مقام حرف و شعار، خوب صحبت می کنند اما وقتی پای عمل به میان می آید، ضعف های مشهودی دارند و لذا راه به جایی هم نمی برند.

وی با بیان این که ایجاد و توسعه فضای گفتمانی به خصوص در میان نخبگان حوزه و دانشگاه، یکی از بایسته های کلیدی در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی است، گفت: در کنار تلاش های علمی و بهره گیری از نظرات نخبگان، مسئولان نیز باید عزم و اراده لازم برای مقابله با آسیب های اجتماعی داشته باشند.

وی افزود: از سویی باید توجه داشت که اگر نسبت به معضلات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی، کوتاهی و غفلتی صورت گیرد، کل جامعه متضرر می شود، چرا که خیلی از این مسایل به هم پیوسته است و تبعات آن دامنگیر همه ما می شود.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha