جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست برخط همدان

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران همدان در نشست برخط گفت: در نگاه علامه طباطبایی، جامعه زمانی سعادت خودش را تأمین خواهد کرد که حاکم آن جامعه حکیم به حکمت عملی و نظری باشد و ایشان مصداق چنین حاکمی را در زمان غیبتِ امام معصوم(ع) کسی می‌داند که حقیقتاً به قوانین اسلامی به لحاظ علمی و عملی آگاه باشد و چنین مقامی همان ولی فقیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، زهرا احمدی عامل در نشست برخط بررسی ولایت فقیه از منظر علامه طباطبایی که از طریق سامانه سیما در سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، گفت:علامه طباطبایی در سال ۴۱، یعنی قبل از شروع نهضت امام خمینی(ره)، در مقاله ای با عنوان «ولایت و زعامت»، که در کتاب «مرجعیت و روحانیت» منتشر شده، مسئله ولایت فقیه را امری بدیهی و فطری قلمداد کرده و آن را با استناد به آیات قرآن و دلایل عقلی اثبات کرده است.

وی در ادامه افزود: علامه با استناد به دعوت قرآن به فطرت، می‌فرماید یکی از امور فطری که حتی کودکان نیز آن را می‌فهمند این است که مجموعه‌ای از انسان‌ها برای زندگی مشترک نیازمند مدیریت هستند و تجربه‌های تاریخی نشان داده است که هر جامعه‌ای که مدیریت صحیحی بر آن حاکم بوده، رو به عزت، پیشرفت و پیروزی حرکت کرده، و عدم مدیریت صحیح موجب انحطاط، سقوط و ذلت جامعه بوده است.

استاد حوزه علمیه خواهران همدان تصریح کرد:  در نگاه علامه طباطبایی، جامعه زمانی سعادت خودش را تأمین خواهد کرد که حاکم آن جامعه حکیم به حکمت عملی و نظری باشد و ایشان مصداق چنین حاکمی را در زمان غیبتِ امام معصوم(ع) کسی می‌داند که حقیقتاً به قوانین اسلامی به لحاظ علمی و عملی آگاه باشد و چنین مقامی همان ولی فقیه است.

وی همچنین گفت: عبارت ولایت فقیه در ادبیات علامه طباطبایی به کار نرفته اما گرایش سخنان ایشان به همین سمت است و نکته مهم اینکه مرحوم علامه برخلاف فلاسفه و عرفایی که در بحث ولایت سخن گفته‌اند، ولایت را به سرپرستی و زعامت مردم بیان کرده اند.

احمدی عامل در پایان بیان کرد: باید به روح این مرد بزرگ درود فرستاد که ایشان ضمن درکی که از مقتضیات زمان داشته، توانسته با فهم عمیق از سنت اسلامی ــ ایرانی‌ دست به کاربست مبانی و ظرفیت‌های آن سنت، در زندگی کنونی ما بزند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha