پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرضیه حدیدچی(دباغ)

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: انقلاب اسلامی نه تنها نوع نگاه به زنان در جامعه را تغییر داد، بلکه زمینه حضور، فعالیت و اثرگذاری بانوان به عنوان قشر عظیمی از جامعه را فراهم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحومه خانم دباغ، اظهار داشت: اگر مقایسه‌ای بین انسان‌های تربیت شده قبل از انقلاب و بعد از انقلاب با یکدیگر انجام دهیم، می‌توان از انسان‌های بسیاری با  افتخار و صدای بلند نام برد که پس از انقلاب تربیت شده‌اند.

وی افزود: قبل از انقلاب نگاه و سیاست جامعه نسبت به بانوان، یک نوع نگاه ابزاری مبتنی بر بعضی از روابط خاص بود، اما انقلاب اسلامی تحولی را در عرصه نگاه اجتماعی به بانوان ایجاد کرد که حضور زنان در عرصه جامعه مبتنی بر روابط انسانی بود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه این همان نوع نگاه انقلاب اسلامی به بانوان است، مطرح کرد: انقلاب اسلامی نه تنها نوع نگاه به زنان در جامعه را تغییر داد، بلکه زمینه حضور، فعالیت و اثرگذاری بانوان به عنوان قشر عظیمی از جامعه را فراهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم زنانی را به عنوان الگو از قبل از انقلاب به جامعه معرفی کنیم، بسیار اندک است، عنوان کرد: با پیروزی انقلاب انسان‌هایی در این کشور تربیت شدند که امروز می‌توان با افتخار از آنها به عنوان یک الگو یاد کرد و نام برد.

امام جمعه همدان مرحومه خانم دباغ را یکی از این الگوها دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های شاخص انسان‌های تربیت شده پس از انقلاب همانند شهید همدانی، شهید سلیمانی و شهید سلگی، که توانستند خودشان را به عنوان الگو در جامعه مطرح کنند، ویژگی ولایت پذیری آنها است.

وی با بیان اینکه ولایت پذیری ویژگی مشترک این افراد است، مطرح کرد: مرحومه دباغ با شهامت، مجاهدت و قوت خود نشان داد که محدودیتی برای یک زن وجود ندارد و می شود که یک زن متاثر از تمدن غربی نباشد، اما در عین حال فرمانده سپاه آقایان باشد و به عنوانی الگویی از او در جامعه یاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر اینکه خانم دباغ نشان داد که ویژگی‌های بانوان منافاتی با رشد، حضور اجتماعی و مجاهدت ندارد، اظهار داشت: خانم دباغ نمونه عملی جمع بین این ویژگی‌ها است که با صلابت می‌توان از ایشان یاد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر توجه به هویت زن مسلمان و ایرانی، عنوان کرد: دشمن، هویت زنان را هدف قرار داده است و در این جبهه در حال جنگ است، و لذا معرفی امثال خانم دباغ به جامعه می‌تواند در عرصه حفظ این هویت بسیار کمک کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه علیرغم موفقیت‌های خانم دباغ در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اما ایشان از تربیت فرزندان و رسیدگی به خانواده غافل نبود، اظهار داشت: خانم دباغ الگویی است که امروز باید به نسل جوان معرفی شود، زنی که همانند حضرت زینب(س) با اقدامات خود، تمامی جریان جبهه نفاق را بر هم زد.

وی با اشاره به اینکه دشمن در صدد است تا با فریب، الگوهایی خاص را به جوانان معرفی کند، مطرح کرد: متولیان فرهنگی و رسانه‌ها باید با معرفی چنین الگوهایی به جامعه و جوانان، مراقب باشند تا در الگوسازی‌ها دچار اشتباه نشویم.

گفتنی است، خانم مرضیه حدیدچی(دباغ) از زنان مبارز انقلاب اسلامی و از چهره های شناخته شده عرصه های مختلف نظام اسلامی به ویژه دفاع مقدس است. وی فعالیت ها و حرکت های سیاسی خود را از سال ۴۶ آغاز کرد و این مبارزات را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد و در این مدت، بارها طعم زندان و شکنجه‌های سخت رژیم پهلوی را چشیده بود.

مرحومه مرضیه دباغ پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت و در مصدر بسیاری از امور از جمله: فرماندهی سپاه همدان و مسئولیت بسیج خواهران قرار گرفت، و سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود. علاوه بر آن در دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرسه عالی شهید مطهری به تدریس پرداخته است و قائم مقام جمعیت زنان جمهوری اسلامی بود و همچنین در هیئت حامل پیام امام به گورباچف به نماینده ایشان حضور داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha