پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شعبانی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان، بسیج را مظهر "أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُم" دانست و گفت:همان طور که در تمامی این سال‌ها بسیج هیچ‌گاه در مقابل دشمن سست نبوده و فریب سیاه نمایی‌های دشمن را نخورده، امروز نیز باید مراقب باشد و از فضای رسانه‌ای دشمن و سیاه نمایی‌های آنها نترسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تبریک هفته بسیج، اظهار داشت: ممکن است نام بسیج یک عنوان تازه باشد که پس از انقلاب ایجاد شده، اما واقعیت این است که خداوند در قرآن از افرادی که از ابتدای خلقت در کنار اولیای الهی قرار گرفته‌اند به عنوان ربیون یا مقاتلین یاد کرد که با بسیج همخوانی دارد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت بسیج از یک میدان وسیع تشکیل شده است، گفت: بیان این عبارت که بسیج در میدان مبارزه حضور دارد، به معنای رزمندگی در میدان جنگ نیست و دامنه فعالیت بسیج بسیار فراگیرتر است.

امام جمعه همدان افزود: اگر به دقت نگاه کنیم، عالم هستی هم خود یک میدان برای مبارزه است، میدان مبارزه با نفس، شیاطین، مستکبرین و دیگر دشمنان؛ بنابراین میدان مبارزه و رزمندگی در هر شرایطی وجود دارد البته با تفاوت‌هایی همراه است.

وی با بیان اینکه حرکت انبیا الهی نیز بر این اساس بوده و برای رفع موانع از رشد بشر مبارزه کرده‌اند، مطرح کرد: از آنجایی که هیچ حرکتی بدون آگاهی و معرفت به سرانجام نخواهد رسید، بنابراین بسیج با حرکتی مبتنی بر معرفت فعالیت خود را آغاز کرده و در تمامی این سال‌ها در حال فعالیت است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه اگر معرفت نباشد، هویت درستی نیز برای یک حرکت اجتماعی شکل نخواهد گرفت، عنوان کرد: هویت و حرکت، نیازمند معرفت می باشد و این معرفت است که بستر ساز ایجاد هویت درست است، همان اتفاقی که در کشور ما با پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد.

بسیج حرکتی منطبق بر قواعد و معرفت است

وی تصریح کرد: بسیج همان حرکت منطبق بر قواعد و معرفت است و لذا دارای هویت مشخص در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود و با حرکتی آگاهانه، هویت بخشی درستی را ایجاد کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه برخی از رفتارهای افراد، ناشی از حرکت‌های بی منطق آنها است، گفت: گاهی اوقات انسان تحت تاثیر عواطف و احساسات خود قرار می‌گیرد و به همین دلیل می‌بینیم که عده‌ای در فضای انقلابی، خود را انقلابی می‌دانند و روز بعد با تغییر شرایط، همان فرد تبدیل به یک انسان ضد انقلاب می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد در اوایل انقلاب به معنای واقعی، انقلابی بودند و در مسیر بسیج و انقلاب و آن هویت واقعی قرار داشتند، اما امروز به دلیل آنکه رفتارشان منطقی نداشت و متاثر از عواطف تصمیم گرفته بودند، شاهد تناقض عمیقی در صحبت‌ها و رفتارشان هستیم.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه رفتار این عده قاعده‌مند نیست و متاثر از عالم سیاست و مشکلات اقتصادی و دیگر مشکلات است، گفت: اگر حرکتی مبتنی بر معرفت باشد، شاهد رفتارهای منطقی و قاعده‌مندی خواهیم بود، که هم ثبات دارد و هم مستمر است، بنابراین تفاوت رفتاری در بین اول انقلاب یا چهل سال بعد وجود نخواهد داشت.

وی نتیجه شکل گیری رفتاری مبتنی بر هویت را، حرکتی با ثبات دانست و اظهار داشت: بسیج نمونه یک حرکت اجتماعی است که مبتنی بر معرفت شکل گرفته و بر همان اساس هم در حال فعالیت است.

رییس شورای عالی حوزه استان ادامه داد: زمانی که معرفت آگاهانه ایجاد می‌شود، هویت درستی نیز شکل می‌گیرد و لذا بعد از آن به جای آنکه شاهد رفتاری مبتنی بر عواطف و متاثر از سیاست باشیم، رفتارهایی قاعده مند را مشاهده خواهیم کرد.

 از هویت بسیج دفاع و حراست کنیم

وی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در کنار اولیای الهی بودند نیز با قرار گرفتن در فضای مشکلات، سخن و رفتارشان تغییر پیدا می‌کرد، گفت: وظیفه امروز ما این است که از هویت بسیج به عنوان یک حرکت اجتماعی بزرگ و تاثیر گذار دفاع و حفاظت کنیم و این هویت بازخوانی شود تا از تحریف آن جلوگیری کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه دشمن بنای تحریف دارد، مطرح کرد: مساله تحریف، موضوعی است که حضرت آقا نیز به آن اشاره کرده‌اند و لذا باید مراقب باشیم چرا که اگر این قواعد تشریح نشود، ممکن است هویت خودمان را از دست دهیم و دچار آسیب‌هایی شویم، حتی با وجود آنکه اسم بسیج را همراه خود داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی برای هویت اجتماعی یک منطق تعریف کرده، عنوان کرد: بسیجیان ما در دوران دفاع مقدس و در سال‌های بعد از آن، مبتنی بر این هویت حرکت کرده‌اند و دارای رفتارهایی ثابت و با انگیزه الهی بودند.

امام جمعه همدان با طرح این سئوال که با چه معیاری می‌توان گفت چه کسی بسیجی است، خاطر نشان کرد: برای پاسخ به این سوال باید قاعده‌هایی که در متون دینی و منابع ما موجود است را بررسی کنیم تا به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: اولین معیاری که خداوند در سوره آل عمران به آن اشاره کرده‌اند، معیت با ولی خدا است که امروز از آن به عنوان ولایت پذیری یاد می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه اطاعت پذیری از ولی خدا، مسئله یک شخص نیست، گفت: ما باید بر اساس حرکت‌های منطبق بر قواعد الهی عمل کنیم و لذا در اینجا شخص مطرح نیست بلکه ولی فقیه، به لحاظ عالم بودن به قواعد الهی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی دومین معیار یک بسیجی را مقاومت و عدم سستی در برابر دشمن برشمرد و عنوان کرد: سست بودن موضوع مهمی است که خداوند در قران کریم بارها خطاب به مجاهدان و افرادی که انگیزه‌های الهی دارند، در مورد آن تذکر می‌دهد.

بسیج مظهر "أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُم" است

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر اینکه بسیجی یعنی کسی که رفتارش مبتنی بر قواعد الهی است، خاطر نشان کرد: همان طور که در تمامی این سال‌ها بسیج هیچ‌گاه در مقابل دشمن سست نبوده و فریب سیاه نمایی‌های دشمن را نخورده، امروز نیز باید مراقب باشد و از فضای رسانه‌ای دشمن و سیاه نمایی‌های آنها نترسد.

وی با بیان اینکه بسیجی باید خلاقیت داشته باشد و قواعد رفتارش در میدان مبارزه متفاوت باشد، گفت: یک بسیجی باید مراقب باشد تا فضای رسانه‌ای دشمن، رفتار او را تغییر ندهد و به بیان دیگر بسیجی باید کنشگر باشد تا مرجعیت پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، بسیج را مظهر "أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُم" دانست و اظهار داشت: بسیج حرکتی بر محور اولیای الهی است و لذا آن ویژگی‌هایی که ولی خدا دارد باید بسیج هم داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha