جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اکرم خزاعی

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) برازجان داشتن علاقه، تلاش و کوشش، اراده و اعتماد به نفس را از ضرورت های یک پژوهشگر موفق برشمرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بوشهر، اکرم خزاعی به مناسبت هفته پژوهش طی ارتباط مجازی با طلاب، با اشاره به سخنان پیامبر گرامی اسلام (ص)که می فرمایند: «فراگیری دانش ،وظیفه هر مرد و زن مسلمان است»، گفت: این حدیث برخلاف باور عده ایی که تصور می کنند تحقیق و پژوهش  فقط وظیفه عده ایی خاص است را باطل می داند و آن را وظیفه ای همگانی می داند که هر کس در هر مرتبه باید در حد توان و امکان خویش به آن بپردازد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت رقیه (س) در رابطه با نخستین مسأله در امر پژوهش و تحقیق، بیان کرد: محققان باید به این نکته توجه داشته باشند که نیت و انگیزه خود را برای خدا خالص کرده و به خاطر رضای الهی تحقیق و پژوهش خود را انجام دهند.

خزاعی افزود: امانت داری در پژوهش یکی از ارکان مهم است و هر پژوهشگری موظف است که منبع و مدرک هر مطلبی را که در پژوهش خود از دیگران نقل کرده، ذکر کند.

وی، مسئله مهم دیگر درباره موضوعات تحقیق را این گونه ذکر کرد: موضوع تحقیق باید چیزی باشد که گره ای را از کار جامعه بگشاید و نیازی از نیازهای جامعه را پاسخگو باشد و به عبارت دیگر کاربردی باشد لذا تحقیق در موضوعاتی که چنین ویژگی هایی نداشته باشند نوعی اتلاف وقت است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران برازجان، افزود: امروزه با وجود اینکه بیش از هر زمانی ابزارهای تحقیق و پژوهش فراهم است و انسان به وسیله اینترنت می تواند به دنیایی از اطلاعات دسترسی داشته باشد اما متاسفانه گاهی اوقات شاهدیم  که همین آسان شدن ابزارها و وسایل تحقیق سبب کم شدن همت ها و ضعف پژوهش ها گردیده است.

وی در تکمیل سخنانش  گفت: داشتن علاقه، تلاش و کوشش، اراده و اعتماد به نفس و پرهیز از شتابزدگی از ضرورت های یک پژوهشگر موفق است.

خزاعی در پایان به طلاب توصیه کرد: بر هر پژوهشگر و محققی به ویژه طلاب پژوهشگر لازم است در قرآن و نهج البلاغه این اقیانوس های بی کران، که سرشار از دانش های گوناگون است،بیش از پیش جستجو و تفحص نمایند تا افقی جدید از علم و دانش را بر روی همگان گشوده شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha