شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کرسی آزاداندیشی

حوزه/ خانم فرامرزی با بیان اینکه مسئولین حوزه علمیه خواهران باید اهداف حوزه علمیه را شفاف و دقیق تبیین کنند، گفت: متاسفانه عدم تطابق دروس حوزه با نیازهای روزجامعه یکی از مباحث چالشی مطرح در حوزه علمیه است به نحوی که مقام معظم رهبری در چندین نوبت نسبت به تحول در نظام آموزشی حوزه های علمیه تذکر داده و بر این مطلب تاکید نموده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، خانم فاطمه فرامرزی از طلاب سطح چهار حوزه، در نشست کرسی آزاد اندیشی «فرصت ها، چالش ها و آسیب ها در حوزه علمیه خواهران» که به همت انجمن علمی فقه التربیه واحد خواهران موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) برگزار شد، به عنوان منتقد سیاست‌های آموزشی حوزه های علمیه خواهران به ارائه نظرات خود پرداخت و با بیان اینکه انتقاد و عیب یابی موجب شناخت دقیق تر مشکلات و تلاش برای رفع ایرادات خواهد بود، اظهار داشت: با این مقدمه بر آن شدیم تا دلایل ناکار آمدی نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران را مورد بررسی و کنکاش قرار بدهیم تا حوزه ای که در حصار تقدس گرایی قرار گرفته است از آفاتی هم چون تحجر، جهل، تعصب، و سو استفاده برهد و در مدار اندیشه و آزاداندیشی قرار گیرد.

وی افزود: متاسفانه عدم تطابق دروس حوزه با نیازهای روز جامعه یکی از مباحث چالشی مطرح در حوزه علمیه بوده است به نحوی که مقام معظم رهبری در چندین نوبت نسبت به تحول در نظام آموزشی حوزه های علمیه تذکر داده و بر این مطلب تاکید نموده اند. ایشان در سفر خود در سال ۸۹ به قم متذکر ضرورت تحول در حوزه علمیه شده و فرمودند «از جمله چیزهایی که حوزه احتیاج دارد، یک نظام تعلیم و تعلم است تا در آن، وقت ها هدر نرود. امروز، دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین، هدر رود».

وی افزود: مسئولین حوزه علمیه خواهران باید اهداف حوزه علمیه را شفاف و دقیق مشخص و تبیین کنند و ریل گذاری صحیح به سمت این اهداف را معین نمایند؛ چرا که مشخص نبودن هدف یا سطحی بودن آن برای مرکزی که قطب جهان اسلام است چالشی جدی محسوب می شود و نهایتا موجب بی انگیزگی متدینین برای ورود به حوزه می باشد.

فرامرزی تصریح کرد: از آفات دیگر حوزه علمیه کنونی، این که طلبه نمی داند جامعه چه انتظاری از وی دارد! نا امیدی طلاب از آینده، بحثی مهم و جدی است. همچنین مسایل معیشتی و اقتصادی هم مشکل بزرگی برای آنان محسوب می شود. البته با مشکل بی ارزشی مدرک در جامعه نیز روبرو هستند.

فرامرزی در پایان با بیان اینکه اغلب آثار چاپ شده در حوزه های علمیه عینیت کمتری با مسائل و مشکلات مردم دارد، گفت: کیفیت تحول در حوزه های علمیه، تکلیفی است که در ابتدا متوجه مسئولین حوزه علمیه است و از سوی دیگر متوجه نخبگان حوزوی است تا تغییر و تحول مطلوب مقام معظم رهبری را در حوزه های علمیه به شکل مطالبه عمومی پیگیری کنند.

انتهای پیام./ ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha