پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت زهرا(س)

حوزه/ معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران گفت: قاعده نگرش و جهان بینی حضرت فاطمه(س) به گونه ای است که از متنش ولایت الهی به عنوان اولین معروف به دست می آید و ولی خدا و حضرت زهرا(س) به عنوان اولین آمر به این معروف قرار می گیرند و می توانیم بگوییم قهرمان و پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر در تمام تاریخ حضرت زهرا(س) هستند که برای استقرار و تبلیغ ولایت الهی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه  خانم عقیله سادات مقدس نیان در گفت و گویی با  تشریح ارکان زندگی فاطمی، اظهار داشت: اولین رکن زندگی و سیره ارجمند فاطمی، بحث عبودیت و بندگی حضرت حق است که جلوه ناب، ویژه و ممتاز آن را می توانیم در نماز حضرت فاطمه(س) مشاهده کنیم.

معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، رکن دوم زندگی حضرت زهرا(س) را خدمت رسانی به خلق خدا عنوان کرد و افزود: وقتی به سیره نورانی حضرت زهرا(س) مراجعه می کنیم، می بینیم حضرت توجه و محبت به مردم را بعد از بندگی حضرت حق به عنوان اولین و مهم ترین کار خودشان مدنظر دارند.

وی ادامه داد: خانه حضرت زهرا(س) خانه ای است که اهل آن حاضرند خود را به مشقت بیندازند تا زندگی دیگران در آسایش باشد و حاضرند جان خود را در دست بگیرند تا خلق خدا را به مقصد برسانند.

خانم مقدس نیان با تأکید بر این که ما باید از همین فاطمیه عهد خود را تجدید کرده و محاسبه کنیم که چقدر از سیره آن بزرگوار بهره برده ایم، گفت: همه باید از خود بپرسیم که اخلاق، معنویت، محبت به مردم، نورانیت، فرزندداری، همسرداری و وقار و متانت حضرت صدیقه طاهره(س) تا چه اندازه در ما اثرگذار بوده است.

وی مسئله ولایتمداری را سومین و مهم ترین رکن زندگی حضرت زهرا(س) برشمرد و خاطرنشان کرد: بحث ولایت الهی و حکومت اسلامی از نقاط مهم و مرکزی توجه و برنامه ریزی حضرت فاطمه(س) بوده است که حضرت برای تحقق و تقویت ولایت الهی و مبارزه با طاغوت بسیار تلاش می کنند و در این مسیر به شهادت می رسند.

معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، یکی از ارکان اندیشه و عمل دینی را امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان داشت: یکی از مهم ترین معروف ها نیز بحث استقرار ولایت الهی است که اگر در جامعه ای محقق شود و ریشه بدواند، موجب خواهد شد تا ارزش ها و دیگر معروف ها نیز در آن جامعه جریان پیدا کند.

وی با اشاره به این که در ایام شهادت سردار دل ها، شهید حاج قاسم سلیمانی قرار داریم که در راه ولایتمداری و امر به معروف به شهادت رسید، افزود: وقتی به کلام و وصیت نامه این شهید بزرگوار نگاه می کنیم می بینیم که به کرّات توصیه به ولایتمداری دارند و می فرمایند برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید که این خیمه رسول الله(ص) است و اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی ایران آتش زدن و ویران کردن همین خیمه ولایت است.

خانم مقدس نیان تصریح کرد: قاعده نگرش و جهان بینی حضرت فاطمه(س) به گونه ای است که از متنش ولایت الهی به عنوان اولین معروف به دست می آید و ولی خدا و حضرت زهرا(س) به عنوان اولین آمر به این معروف قرار می گیرند و می توانیم بگوییم قهرمان و پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر در تمام تاریخ حضرت زهرا(س) هستند که برای استقرار و تبلیغ ولایت الهی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

وی با اشاره به نقش مهم حضرت زهرا(س) در مقابله با نفاق، گفت: حضرت وقتی می بینند فتنه بزرگ در حال شکل گرفتن است و این فتنه تمامی استعدادهای بشری را با خطر مواجه خواهد کرد، با توجه به جنایت هایی که دشمنان به ایشان روا داشتند، خود عاشقانه، عارفانه، مجاهدانه، شجاعانه و با تمام وجود به میدان می آیند و حجت را برای همه نسل ها تا قیام قیامت تمام می کنند.

معاون فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران ادامه داد: از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س) طبق نقل هایی که بیان شده طولانی ترین زمان ۹۵ روز است که حضرت زهرا(س) در این مدت تمام تلاش خود را برای حفظ جایگاه ولایت و امامت کردند که قرائت خطبه فدکیه با فصاحت و بلاغت تمام در مسجد النبی(ص) و دعوت خانه به خانه از سران مهاجر و انصار برای دفاع از ولایت برخی از این تلاش ها است.

وی بیان داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) بعد از جنایات دشمنان و در بستر بیماری افتادن، وقتی چشمان خود را باز می کنند بلافاصله می پرسند علی(ع) کجاست و زمانی که ایشان را می بینند می فرمایند «روحی فداک یا ابالحسن»؛ اگر دقت کنیم می بینیم که این نگرانی حضرت، شخصی و یا زن و شوهری نیست بلکه نگرانی بانو در اینجا مسئله ولایت و امامت است، چون امیرمؤمنان علی(ع) حجت خداست.

خانم مقدس نیان با بیان این که در سخنرانی فدک حضرت زهرا(س) به صورت مفصل در مورد امیرمؤمنان علی(ع) صحبت می کنند، گفت: حضرت در این خطبه خطاب به مردم می فرمایند «مگر شما مجاهدت های علی(ع) را از یاد برده اید... علی(ع) مُجْتَهِداً فی اَمْرِ اللَّـهِ، قَریباً مِنْ رَسُولِ اللَّـهِ و سَیداً فی اَوْلِیاءِ اللَّـهِ است، او دست راست پیامبر و بلکه نفس نفیس پیامبر بود، شما را چه شده ای مردم...».

وی در پایان تصریح کرد: برخی از یادآوری های حضرت زهرا(س) در این چند روز قبل از شهادت، یادآوری مخاطرات آینده است و این که چه ظلم ها در اثر دوری از اهل بیت(ع) در انتظار بشریت است و امیدواریم بتوانیم پیرو حضرت در بحث ولایتمداری و استقرار ولایت الهی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha