جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب اربعین موسویه

حوزه/ طاهره سادات موسوی، حضرت زهرا(س) را سیده نساء، پیشوا و اسوه همگان معرفی کرد و بر اقتدا کردن به حضرت به عنوان اسوه و الگوی جامع، در مسیر تکاملی انسان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم طاهره سادات موسوی در نشست علمی که به صورت مجازی در سامانه سیما از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، به معرفی کتاب خود با عنوان "اربعین موسویه، شرح و تفسیر چهل حدیث قدسی" که در سال  1398 به رشته تحریر در آمد، پرداخت.

روایات اهل بیت(علیهم السلام) مبنای تالیف کتاب بوده است

فعال فرهنگی با استناد به حدیث معروف پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: در بیان اهداف تالیف این کتاب همین بس که پیامبر(ص) می فرمایند: «اگر کسی از امت من، چهل حدیث حفظ کند، با انبیاء، اولیا و صلحاء محشور می شود»، در روایت دیگری فرمودند: «شفاعت من در روز قیامت، نصیب کسانی است که چهل حدیث را حفظ کرده باشند»، چنانچه همین روایت، مبنای اربعین نویسی بزرگان دین قرار گرفته است.

وی، مراد از حفظ احادیث را، عمل براساس آن دانست و با بیان این نکته که اربعین‌گیری با اربعین‌نویسی متفاوت است، افزود: در این کتاب سعی شده از احادیثی استفاده شود که مبنای عملی انسان قرار گیرد تا با عمل به کلام پیامبر(ص)، حکمت نصیب انسان شود.

موسوی، شیوه اربعین نویسی را کاملا متفاوت دانست و ادامه داد: در بیان احادیث این کتاب، از احادیت قدسی شروع شد و کمبود احادیث به لحاظ کیفیت سندی و محتوایی، انجام کار را سنگین می کرد ولی عاملی از درون، نویدی به سوی اعلا می داد که ادامه کار را سهل می‌کرد.

فعال فرهنگی، احادیث این کتاب را معرفتی اعتقادی و بخشی از آن را اخلاقی برشمرد و براساس روایت پیامبر(ص) «علم را شامل حکمت بالغه، فریضه عادله و سنت قائمه» خواند و گفت: اینها مربوط به نشئات وجودی انسان است و تا زمانی که از مرتبه اعتقادات به معارف تقویت نشود، نمی توان در بخش اخلاقیات موفق شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان خودسازی نداشته باشد، در بخش عمل موفق نمی‌شود و گفتار او نیز موثر نخواهد بود.

استاد حوزه خواهران، احادیث قدسی را کنز عظیمی دانست که مورد استفاده و بهره‌مندی معنوی قرار نگرفته است، البته مشکل اساسی تر در عدم معنای درست از احادیث است، چنانچه اگر این احادیت درست معنا نشود، مبنای برداشت های نادرست قرار می گیرد که در مسیر حرکتی انسان، انحراف ایجاد خواهد کرد.

موسوی در پاسخ به این سوال که مبنای " گزینش احادیث چالشی در این کتاب" چیست؟ توضیح داد: انتخاب این احادیث با هدف اینکه این احادیث چه منبع معرفتی و چه معارفی را به ما می آموزد، انتخاب شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام شهادت حضرت زهرا(س) اضافه کرد: انسان کامل، عدل قرآن است و درجات بهشت با درجات انسان تعیین می شود، بطوری که مرتبه بهشت را بهشتی تعیین می کند.

فعال فرهنگی، با اشاره به این مطلب که نمی توان تعریف جامعی از شخصیت حضرت زهرا(س) ارائه داد، افزود: حکما و فلاسفه اعتقاد دارند که چون قطورات وجودی انسان بی نهایت است، لذا انسان قابل تعریف نیست، بنابراین هرکسی تنها می تواند بخشی از انسان را تعریف کند.

موسوی اذعان کرد: حضرت زهرا(س) به لحاظ مقامی، از همه انبیای الهی برتر است، پیامبر اکرم(ص) وارث همه انبیای الهی است و اوصیای پیغمبر(ص)، وارث پیغمبر(ص) هستند و تمام مقاماتی که برای آنان متصور است، برای حضرت زهرا(س) نیز مفروض است.

وی در پایان حضرت زهرا(س) را سیده نساء، پیشوا و اسوه همگان معرفی کرد و بر اقتدا کردن به حضرت به عنوان اسوه و الگوی جامع، در مسیر تکاملی انسان تاکید کرد و با استناد به زیارت نامه حضرت(س)، یکی از درخواست های این زیارت را تطهیر نفس دانست و وسیله تطهیر نفس را ولایت ائمه اطهار(علیهم السلام) برشمرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha