شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فضای مجازی

حوزه/ بانوی طلبه فعال فضای مجازی، از بین بردن یکپارچگی خانواده، اعتیاد اینترنتی، ناامید کردن جوانان و خدشه دار کردن هویت مستقل زنان مسلمان را از آسیب های فضای مجازی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، در نشستی با عنوان «تاثیر فضای مجازی بر اعتقادات دینی» که با حضور طلاب، اساتید و کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، آسیبه، تهدیدها و فرصت های فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت.

فرصت های فضای مجازی

در این نشست، خانم یاسمن نقی زاده گفت در اهمیت فضای مجازی همین بس که مقام معظم رهبری می فرمایند: «اگر من رهبر نبودم، حتما رئیس فضای مجازی بودم»؛ معظم له، فضای مجازی را فرصت مناسبی برای ترویج معارف اسلامی برشمرد و بر تاثیر گذاری آن در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی امنیتی و دفاعی در عرصه ملی و بین المللی تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: منبع اطلاعاتی و گنجینه اطلاعات بودن، عمومی بودن فضای مجازی، کاهش هزینه های اقتصادی، دسترسی به آخرین اطلاعات، گسترش تعاملات و تبادل نظرها، فضای مجازی بستری مناسب برای پویش های مردم نهاد، جذابیت، تنوع و مخاطب محور بودن امکانات نظرسنجی و ارزیابی، افزایش خودباوری، کیفیت تسهیلات و نامحدود بودن ارتباطات و ... از مزایای فضای مجازی است.

 اعتیاد اینترنتی جوانان

خانم ملیحه فرامرزی نیز در این نشست با اشاره به برخی آسیب های فضای مجازی، اضهار کرد: فضای مجازی اگرچه فرصت های فراوانی دارد، اما استفاده بی رویه از آن موجب انزوای جوانان و نوجوانان می شود.

وی گفت: علت مبتلا شدن جوانان به اعتیاد اینترنتی، عدم آگاهی از استفاده صحیح از این فضا و عدم سواد رسانه ای است؛ مقایسه زندگی شخصی خود با ظاهر زندگی دیگران، عدم خودباوری، خستگی، بی حوصلگی، عادت کردن به گذراندن اوقات فراغت در این فضا و ... از دیگر آسیب های فضای مجازی است.

فرامرزی، زمان بندی به هدف سازی برای حضور جوانان در این فضا، بالابردن مهارت های مدیریت فضای مجازی و نیز آموزش دادن سواد رسانه ای به خانواده ها را از مهمترین راهکارها جهت کنترل و از بین بردن آفت های این فضا برشمرد.

شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود

خانم سمانه ملامحمدزمانی هم در بحث از آسیب های فضای مجازی بر باورهای دینی و اعتقادی، بیان کرد: تاثیر فضای مجازی در نارضایتی خانوادگی، اعتیاد به اینترنت، اختلال در شکل گیری شخصیت، تعارض ارزش ها، شکاف بین نسل ها و سوء استفاده جنسی از آسیب های ناشی از تاثیر فضای مجازی بر باور دینی و اعتقادی است.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای مقابله با آسیب های فضای مجازی؛ ایجاد فضای امن و پاک اینترنتی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است، این مسئله به خصوص برای کودکان تا حد بسیار زیادی می تواند از آثار مخرب اینترنت جلوگیری کند.

هویت زن مسلمان در خطر است

در پایان، خانم لیلا نوری از فعالان مجازی، آمریکا را  عامل ضربه خوردن به اعتقادات جوانان در فضای مجازی برشمرد و از مهمترین آسیب های فضای مجازی، از بین بردن یکپارچگی خانواده، ناامید کردن جوانان و خدشه دار کردن هویت مستقل زنان مسلمان دانست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha