شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آسیب های فضای مجازی

حوزه/ در نشست هم اندیشی "تاثیر فضای مجازی بر باور های دینی و اعتقادی" با بررسی آسیب ها و محاسن فضای مجازی، تاکید شد: فضای مجازی فرصتی مناسب برای ترویج معارف اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان نشست هم اندیشی با عنوان "تاثیر فضای مجازی بر باور های دینی و اعتقادی" را از طریق سامانه سیما برگزار کرد.

* فضای مجازی فرصتی مناسب برای ترویج معارف اسلامی است

در ابتدای این نشست، خانم یاسمن نقی زاده با اشاره به تاثیر ات فضای مجازی بیان کرد: فضای  مجازی، فضای گسترده جهانی است که شبکه های گوناگون رایانه ای را در اندازه‌های متعدد و حتی رایانه‌های شخصی با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای گوناگون و با قراردادهای ارتباطی به یکدیگر وصل می کند .

وی افزود: فضای مجازی به فضای تعاملی اینترنت اطلاق می‌شود که افراد در درون آن با هویت‌های پنهان به مثابه پیام هایی در صفحات رایانه حضور می‌یابند.

مبلغ مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با استناد به کلامی از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در اهمیت فضای مجازی گفت: "فضای مجازی فرصت مناسب برای ترویج معارف اسلامی است. فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی، عرصه جهاد است اگر از فضای مجازی غافل شویم، اگر نیروهای مومن میدان را خالی کنند، مطمئناً ضرر خواهیم کرد؛ هرکس به اندازه وسعت و توان خود در این میدان حضور یابد».

نقی زاده، عمومی بودن فضای مجازی، گسترش عدالت رسانه‌ای،کاهش هزینه‌های اقتصادی، دسترسی به آخرین اطلاعات، جذابیت، تنوع و مخاطب محور بودن امکان نظرسنجی و ارزیابی، افزایش خودباوری و هویت فردی با بیان احساسات و تعاملات را ازجمله مزایای فضای مجازی برشمرد.

* آسیب های فضای مجازی را با روشنگری مدیریت کنید

خانم نوری نیز، فضای مجازی را در عصر حاضر بخشی از زندگی انسانها و واقعیتی انکارناپذیر دانست و با استناد به فرمایشی از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آمریکا را عامل ضربه زدن به جوانان از طریق فضای مجازی دانست.

وی با سنگین خواندن وظیفه همگان در مقابله با آسیب های واردهاز فضای مجازی، اضافه کرد: آمریکا در بعضی سایت‌های فضای مجازی، سایت‌های قماربازی و شرط‌بندی با استفاده از جوانان کشور راه اندازی کرده است که آنان با شستشوی مغزی یا حتی وعده های واهی افراد را به سوی خود جذب می‌کنند.

مبلغ مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان افزود: دشمن از طریق آسیب های فضای مجازی قصد دارد یکپارچگی جوانان مومن و مذهبی را بوسیله یاس و ناامیدی نسبت به کشور و آینده از بین ببرد و وضعیت جوانان را نسبت به نظام و انقلاب خدشه دار کنند.

نوری ادامه داد: دشمن در صدد تاریک معرفی کردن آینده به جوانان است که البته ما به عنوان طلبه باید از این موقعیت ها استفاده کرده و با روشنگری در فضای مجازی، از این آسیب ها جلوگیری کنیم.

* عدم استفاده صحیح از فضای مجازی موجب ضرر و زیان می شود

در ادامه نشست، خانم فرامرزی به بیان معایب وتهدیدهای فضای مجازی پرداخت و بیان کرد: فضای مجازی یک تصویر غیرواقعی برای افراد ایجاد می‌کند و اکثر افراد در این فضا و شبکه‌های مجازی با حضور فعال بدنبال برقراری ارتباط با یکدیگر و یا استفاده از محتویات آن هستند، اما در نهایت چیزی جز ضرر برای آنها ندارد زیرا روش استفاده صحیح به آنها آموزش داده نشده است .

وی با اشاره به راه‌های جلوگیری از فضای مجازی به ویژه برای جوانان و دانش آموزان، عنوان کرد: باید برای حضور جوانان یک زمان‌بندی در فضای مجازی ایجاد کرد زیرا این فضا به عنوان یک ابزار ارتباطی نیاز به راهنمایی دارد و می‌توان کارکردهای مفید و مضر آن را مورد بررسی قرار داد و نحوه بهره‌مندی مناسب از فضای آن، به نسل امروز آموزش داده شود.

* جهانی شدن و مجازی شدن، موجب تغییر الگوهای فکری و اخلاقی انسان ها می شود

 در پایان نشست، خانم ملا محمد زمانی خاطرنشان کرد: با رشد شتابان فناوری ارتباطات دو روند بزرگ و اثرگذار، یعنی جهانی شدن و مجازی شدن، موجب تغییر الگوهای فکری و اخلاقی بخش عظیمی از انسان ها به ویژه جوانان می شود.

وی اظهار کرد: از آنجایی که مشکلات خانواده ها به صورت ناهنجاری‌های اجتماعی بروز می‌کند، خانواده و سلامت آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و خانواده باید فرزندان را برای وظایف مهم و اساسی به خصوص در زندگی مشترک آماده کند اما اگر خانواده دچار ضعف شده باشد به این مهم دست پیدا نمی کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha