جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتاب «در محضر شهیدان»

حوزه/ کتاب «در محضر شهیدان» به قلم حجت الاسلام صمد نظری، معاون تبلیغ و مهارت‌های تبلیغی مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور و توسط انتشارات قائمیه به تازگی نشر و روانه بازار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، کتاب «در محضر شهیدان» به قلم حجت الاسلام صمد نظری و توسط انتشارات قائمیه به تازگی نشر و روانه بازار شد.

کتاب ارزشمند «در محضر شهیدان» به قلم حجت الاسلام صمد نظری، معاون تبلیغ و مهارت‌های تبلیغی مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور، متشکل از «۴۰ خاطره ناب از شهدای شهر مهدی‌شهر»، « سرداران پر افتخار شهرستان مهدی‌شهر»، «وصایای موضوع بندی شهدای شهر مهدی‌شهر» و «راهکارهای پیوند معنوی با شهدا» است.

حجت الاسلام صمد نظری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به چاپ و نشر این کتاب اظهار داشت: کتابی که خدا توفیق داد و توسط حقیر به رشته تحریر در آمد، به نام «در محضر شهیدان» شامل یک مقدمه و ۵ فصل است.

نویسنده کتاب «در محضر شهیدان» تصریح کرد: مقدمه این کتاب شامل معرفی اجمالی مهدی‌شهر و گزارش آماری اجمالی از شهدای شهرستان که شهرستان ۲۱۱ شهید دارد و ۱۹۶ شهید شهید محلی و  ۱۵ شهید گمنام هستند و یک گزارش آماری تفصیلی از شهدای شهر مهدی‌شهر که فعالیت های ما در این شهر بود و بیشتر به این اختصاص داده شده است و شهر مهدی‌شهر ۱۲۱ شهید دارد که ۱۱۲ شهید برای دفاع مقدس و انقلاب هستند و ۹ شهید آن مدافع حرم هستند.

وی افزود: از این ۱۱۲ شهید شهر مهدی‌شهر، ۱۰۵ شهید مدفون در شهر مهدی‌شهر بودند و ۷ شهید در شهرهای دیگر مدفون هستند و یک بخش دیگر از مقدمه معرفی شهدای مدافع حرم شهرستان است که اسامی آنان آمده است که یازده شهید مدافع حرم دارد و یکی از آنان مهدی‌شهری اما مدفون در شاهرود است و ۱۰ شهید دیگر از فاطمیون هستند.

معاون تبلیغ و مهارت‌های تبلیغی مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: فصل اول این کتاب معرفی ۴ سرداران شهید این شهرستان است و فصل دوم که می شود گفت مهم ترین فصل است گلچین ۴۰ خاطره ناب و بنا فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) «ماجرای فراموش نشدنی»؛ ۴۰ خاطره فراموش نشدنی و یا ۴۰ کرامت از شهداست که این قابلیت استفاده در منابر منبری ها و روایتگری های روایان دفاع مقدس در سراسر کشور را دارد.

وی گفت: فصل سوم این کتاب نکات ناگفته ها و یا خاطرات و پیام هایی در مورد شهدایی که وصیت نامه نداشتند و یا در فصل دوم خاطره ای از آنان نیامده است می باشد، فصل سوم شامل ۲۳ شهید هستند که وصیت نامه نداشتند و ما یک سری خاطرات و پیام ها از آنان آورده ایم به اضافه اینکه یکی از مربیان دارالقرآن مهدی‌شهر که زحمات زیادی داشتند در این فصل گنجانده شده‌ است.

این راوی اردوهای راهیان نور تصریح کرد: فصل چهارم این کتاب گلچین وصایا و توصیه های شهدا و وصیت نامه‌های آنان بوده است که حدود ۸۳ شهید وصیت نامه داشتند و از این ۸۳ شهید که وصیت نامه داشتند ۲۱ موضوع مهم و به روز را ما در این فصل گنجاندیم و وصایای شهدا را در این ۲۱ موضوع دسته بندی کرده ایم، به صورت موضوعی ارائه شده است و بسیار خوب و قابل ارائه است.

وی افزود: فصل پنجم کتاب «در محضر شهیدان» که فصل ویژه ای است؛ ویژه برنامه ها و نمونه کارها که شامل ۱۰ راهکار و برنامه برای پیوند معنوی با شهدا مانند همین برنامه های در محضر شهیدان بود که از سوی دارالقرآن مهدی‌شهر برگزار میشد که علت نامگذاری کتاب همین برنامه بوده است و یا برنامه همسفر آسمانی و خانه شهید و امثال آن که در کتاب وجود دارد.

حجت الاسلام نظری گفت: همه این نمونه ها که عرض کردیم در طول حدود ۱۰ سال در شهر مهدی‌شهر همگی آن اجرا شدند و در این کتاب هم به صورت گزارش کار و هم به صورت نمونه و راهکار عملی به تمامی مبلغین و مسئولین فرهنگی و دوستانی که می خواهند در زمینه شهدا کار فرهنگی انجام دهند، آموزش می دهد.

وی افزود: نکته اول انگیزه اصلی نگارش کتاب این بود که در یکی از برنامه های محضر شهیدان بود که خدمت خانواده شهید علی اصغر صلواتیان بودیم که با حضور خواهران و برادران به صورت جداگانه برگزار می شد و مادر بزرگوار شهید درخواست کرد با توجه به اینکه ۱۰ سالی بود که شهیدشان مفقودالاثر بود و خبری از آن نداشتند، ۲ شب قبل اینکه وصال صورت بگیرد به خواب مادر می آید و می گوید که اگر می خواهی به من برسی بیا تهران و تشییع جنازه ۷۵۰ لاله زهرایی، که ایشان می رود و این خاطره به طور مفصل در کتاب آمده است و انگیزه اصلی این بود که مادر بزرگوار اصرار و تقاضا کرد که خاطره ما در جایی ثبت و ضبط کنید و لذا خودم دست به قلم شدم و با عنایت خدا و شهدا این کتاب به رشته تحریر در آمد.

نویسنده کتاب «در محضر شهیدان» گفت: نکته دوم این است که عنوان کتاب بر گرفته از برنامه معنوی و تاثیر گذار در محضر شهیدان بود. که در طول ۱۰ سال به صورت منسجم برگزار شد و حدود ۹۰ برنامه برای ۷۲ خانواده شهید برگزار شد، در برنامه ها برای خواهران و برادران به صورت جداگانه هفته ای یکبار به منازل خانواده شهدا می رفتیم و گاهی میشد که در ورودی درب خانه دم می گرفتیم و به منازل خانواده شهدا که می رفتیم ابتدا خاطرات شهدا و توصیه پدر و مادر و یا خواهر و برادر شهدا مطرح می شد و سپس با اجازه خانواده ها قسمتی از وصیت نامه خوانده شده و عهدی با شهید بسته میشد و در آخر به نیت شهدا و آن شهید مرتبط، روضه و ذکر مصیبتی خوانده میشد و بازخورد این برنامه ها را هم از زبان خواهران و برادران در این کتاب نقل کرده ایم.

وی تصریح کرد: نکته سومی که باید مطرح کنیم اینکه در این کتاب سعی شده است که تمام شهدای مهدی‌شهر اسامی آنان آمده و از هرکدام یک خاطره یا پیام و یا وصیت نامه آمده است یعنی ۱۱۲ شهید بزرگوار همگی آنان در این کتاب از آنان مطلبی مطرح شده است، این کتاب هم برای خود مهدی‌شهر و هم به واسطه مباحثی که دارد در سراسر کشور به درد مبلغین و مسئولین فرهنگی و راویان دفاع مقدس و حوزه های علمیه و سپاه و هرجا که برنامه ای برای شهدا قابل استفاده است.

بر پایه این گزارش، از این نویسنده کتاب های «جذاب سازی برنامه های فرهنگی مساجد» ، «روش‌های اردوداری فرهنگی تبلیغی» ، «درس نامه فن رثاء به صورت گروهی» و  «آموزه ۵ ویژه کلاس داری نوجوانان و جوانان » به چاپ و نشر رسیده و ۴ کتاب «جشن بهار بندگی» ، «درسنامه آموزش کودکان و نوجوانان» ، «درسنامه مهارت های کلاس داری» و کتاب «گروه های مهارتی - تمرین روش تدریس و کلاس داری» در حال چاپ  است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha