جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 942206
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
امام خمینی

حوزه/ امام خمینی(ره) در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی همزمان با هجرت استاد عالیقدرش به قم و تاسیس حوزه علمیه به این شهر هجرت کرد. او در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد نائل آمد و در ۲۸ تا ۳۰ سالگی آثار بزرگ و عرفانی خویش (مصباح الهدایه، سرالصلوه، شرح دعای سحر و ...) را تالیف نمود.

خبرگزاری حوزه | امام خمینی(ره) در بیستم جمادی الثانی  سال ۱۳۲۰ ه. ق در شهر خمین از بلاد ایران و در خاندانی علمی، انقلابی و مبارز به دنیا آمد و در چنین خانواده ای نشو و نما یافت.

پدرش شهید مصطفی موسوی در نجف اشرف و سپس در سامرا تحصیل علم نمود و در آن دو شهر مقدس که مرکز حوزه علوم دینی بوده مدارج عالیه را طی کرد؛ پس از گذشت چهار ماه و ۲۲روز از ولادت آخرین فرزندش سید روح الله، به روز ۱۲ ذیقعده سال ۱۳۲۰ ه. ق در راه خمین به اراک ترور و به شهادت رسید. [۱]

  

سید روح الله دوران کودکی و نوجوانی را در دامن مادری نمونه بنام  «هاجر» و نزد عمه مکرمه اش سپری کرد و در مکتب برادر بزرگوارش و دیگر اساتید به تعلم پرداخت. از کودکی با نبوغی سرشار به فراگیری علم دین همت ورزید و درسن ۱۸ سالگی برای کسب معارف الهی از مکتب آیة الله العظمی حائری یزدی به حوزه علمیه اراک هجرت کرد و با فراگیری علم دین و تهذیب و تهجد در پی یافتن حقیقت  ناب سر از پا نمی شناخت و از همان آغاز جوانی دل در گرو حق تعالی نهاد و از هرچه رنگ تعلق داشت فاصله گرفت  به گونه ای که مورد تحسین و شگفتی استادان خویش واقع شد.

امام خمینی(ره) در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی همزمان با هجرت استاد عالیقدرش به قم و تاسیس حوزه علمیه به این شهر هجرت کرد. او در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد نائل  آمد و در ۲۸ تا ۳۰ سالگی آثار بزرگ و عرفانی خویش (مصباح الهدایه، سرالصلوه، شرح دعای سحر و ...) را تالیف نمود.

   

در سن ۲۸ سالگی ازدواج نمود و حاصل آن ازدواج مبارک هشت فرزند (۳ پسر و ۵ دختر) بود که از آن میان سید مصطفی و سید احمد خمینی از ویژگی خاصی برخوردار بودند.

رفتار مهربانانه ی امام با اعضای خانواده، تجسم عینی رفتار و برخورد پیامبر عظیم الشان اسلام و ائمه ی معصومین با اعضای خانواده بود.

حضور متواضعانه اما حکیمانه و مدبرانه اش در دوران زعامت آیت الله بروجردی و مسائل سیاسی جاری آن زمان، نوید آینده ای روشن در دل عالمان دوراندیش و فهیم حوزه ایجاد کرده بود ...

بعدها آن جناب موفق گردید انقلابی بی نظیر و اسلامی را در ایران پایه ریزی کند و حکومتی بر مبنای مکتب اهل بیت در ایران تاسیس نماید.

ایشان در ۱۴ خرداد ماه سال ۱۳۶۸ ه. ش در شهر تهران رحلت کرد و در میان گریه و اندوه میلیون ها عاشق در مزارش در همین شهر به خاک سپرده شد.

    

پی نوشت:

[۱] معارف و معاریف  ج۵، صص۲۱۹-۲۱۸.

   

منبع: حوزه نت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha