پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
در چشم باد

"در چشم باد" سریالی است خوش ساخت و جذاب به نویسندگی و کارگردانی "مسعود جعفری جوزانی"که یکی از برگ برنده های صدا و سیما در طول دهه هشتاد و حتی تا به امروز بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی شک یکی از نشانه هایی که هر ساله به خصوص در ایام الله دهه مبارک فجر و البته گاه در طول سال، یادآور روزهای خاطره انگیز انقلاب اسلامی و ماجراهای پیش و پس از پیروزی الهی ملت ایران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ است، سریال هایی است که با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده و یا در آن ها به نحوی مشخص به مساله انقلاب پرداخته می شود.

در این روزهای خاطره انگیز، مناسب دیدیم نگاهی گذرا و اجمالی داشته باشیم به مهم ترین و به یادماندنی ترین این سریال ها که البته برخی از آن ها بارها بازپخش شده اند و انصافاً همچنان تماشایی و جذاب هستند.

"در چشم باد" سریالی است که از مهرماه سال ۸۲ تولید آن به همت مرکز سیمافیلم و به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی شروع شد و پس از گذشت ۵ سال، به آنتن رسید و انصافاً سریالی است بسیار خوش ساخت، جذاب و تماشایی که هنوز هم تماشای آن از شبکه های تلویزیونی، برای مخاطب لحظات خوبی را می سازد.

این مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی مسعود جعفری‌جوزانی و عباس اکبری در ۴۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه اول سیما تهیه و تولید شد و فیلمنامه این اثر که در شمار سریال‌های «الف» سیما محسوب می شد، از سوی مسعود جعفری جوزانی طی مدت دو سال نگاشته شد.

"در چشم باد" در واقع روایتی است از تحولات سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ معاصر ایران در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰ و ۱۳۶۰ که دوره نخست مربوط به پایان دوره قاجار و آغاز دوره پهلوی است. دوره دوم مربوط به جنگ جهانی دوم می شود و بالاخره، دوره سوم یک دوره زمانی خاص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را روایت می کند که به خصوص به فتح خرمشهر می انجامد.

در این سریال که موسیقی آن را «حسین علیزاده» ساخته است، بازیگرانی چون پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، سحر جعفری جوزانی، فریبا متخصص، لاله اسکندری، ستاره صفرآوه، رضا شفیعی جم، فخرالدین صدیق‌شریف، جهانگیر الماسی، محمود پاک نیت، مصطفی زمانی، محمدرضا هدایتی، هومن سیدی و ... به ایفای نقش پرداخته اند.

یکی از نکات بسیار جالب و ممتاز این محصول تلویزیونی آن است که در تولید آن از ۴۸۰ لوکیشن استفاده شده و عوامل و بازیگران برای تولید آن به بیش از ۱۰ شهرستان و استان مسافرت کرده اند که نشان می دهد کار پرمشقت و طولانی بوده که البته خروجی آن، سریالی جذاب، زیبا و ماندگار در تاریخ تلویزیون کشورمان به شمار می رود.

در فاز سوم سریال که به تحولات سال های آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد، بازسازی خیابان‌های طالقانی، لاله‌زار و پامنار برای گرفتن سکانس های مربوط به سال‌های ۶۰ و ۶۱ در محل خود خیابان‌ها بازسازی شد، ضمن آن که بازسازی مسجد خرمشهر به تنهایی حدود ۸ ماه به طول انجامید که این بازسازی نیز البته در خود مسجد اصلی انجام شد.

سکانس های مربوط به این فاز عمدتاً در شهرک سینمایی دفاع مقدس و نیز شهر خرمشهر در طول سال ۸۶ تا ۸۷ فیلمبرداری شد که انصافاً بسیار نزدیک به واقع بوده اند.

به هر صورت آن چه درباره این سریال می توان گفت این است که "در چشم باد" آن قدر خوب و جذاب و قوی از آب درآمد که می توان عیب‌ها و نقص‌هایش را در کنار نقاط قوت فوق العاده اش نادیده گرفت؛ سریالی که حقیقتاً یکی از برگ برنده های صدا و سیما در طول دهه هشتاد و حتی تا به امروز بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha