جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غلامرضا منتظری نماینده گرگان در مجلس

حوزه/ نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با اشاره به دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، مولد بودن را لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی در عرصه علمی دانست و گفت: در حوزه آموختن علم، نباید صرفاً مقلد باشیم، به طور طبیعی از حاصل پیشینیان سود می بریم، اما نباید مصرف کننده بوده و در آن عصر متوقف باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، دکتر غلامرضا منتظری، در برنامه مجازی که از سوی مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان در تلویزیون اینترنتی کوثر برگزار شد، گام دوم انقلاب را سرآغاز تحول نوین ایران اسلامی دانست و گفت: وقتی سخن از گام به میان می آید، خروجی آن تحول، رویش و بالندگی است، زیرا وقتی گام بر می‌دارید، راهبرد و مقصد پیش رو کاملا روشن است.

وی با بیان این که چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان گام اول سپری شده و چله دوم، به گام دوم مزین شده است، تشریح کرد: گام دوم انقلاب اسلامی، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی و دولت مبتنی بر عدالت و سعادت حضرت حجت‌بن‌الحسن عسکری، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

نماینده مردم شهرستان های گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، به مولفه های تحول آفرین در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و علم، اخلاق، معنویت و اقتصاد را از آن جمله برشمرد و افزود: هر یک از این مولفه‌ها در تحقق تمدن نوین اسلامی نقش موثری را ایفا می کنند.

منتظری با اشاره به روایت رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) «اگر روزی بر من بگذرد و در آن روز دانشی نیاموزم که مرا به خدا نزدیک کند، طلوع آفتاب آن روز بر من مبارک مباد»، توضیح داد: سرلوحه روزانه هر انسان مسلمان، ارتقای سطح دانش و بینش است، لذا غایت جهد علمی در فرهنگ نبوی قرب به خداوند و رشد و اعتلای معنوی انسان است.

وی اضافه کرد: به عنوان یک مسلمان و پیرو تعالیم نبوی و اهل بیت(علیهم السلام)، هر روز باید به سنجش کارنامه علمی و معنوی خویش مباردت کرده تا اگر نسبت به روز گذشته به سوی پیشرفت گام برداشته باشیم، با افتخار سر خود را بالا برده تا اشعه خورشید بر ما بتابد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر از قافله علم و تمدن عقب مانده و اسباب ارتقاء سطح دانش و بینش خود را فراهم نکنیم، باید سر در گریبان خجالت فرو ببریم.

منتظری، علم سودمند و نافع را از ارکان مهم شکل‌گیری تمدن معرفی کرد و افزود: پیروی‌کننده تعالیم نبوی، در حوزه علم و دانش و خردورزی، گوی سبقت بر دیگران را بدست می‌گیرد، لذا روایت پیامبر(ص) نشان‌دهنده یک نهضت علمی است.

وی با اشاره به دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، مولد بودن را لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی در عرصه علمی دانست و گفت: در حوزه آموختن علم، نباید مقلد باشیم، به طور طبیعی از حاصل پیشینیان سود می بریم، اما نباید مصرف کننده بوده و در آن عصر متوقف باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در ادامه مباحث خود افزود: در گام اول انقلاب، جوانان و نخبگان این مرز و بوم در شاخه‌های علم از جمله در حوزه نانو، هوا و فضا، پزشکی و صنایع دفاعی ابواب جدیدی را باز کردند، به گونه ای که امروز تمدن اسلامی به دلیل مولد بودن به شکوفایی و مرز خودکفایی رسید.

منتظری، با بیان این که رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بر پرهیز از توقف در ترجمه به ویژه در حوزه علوم انسانی تاکید دارند، تشریح کرد: اثر، نماد و نشانه ای از معارف دینی در کتبی مانند جامعه شناسی و روان شناسی دیده نمی شود، لذا باید همانند غواص تیزچنگ در اقیانوس عمیق معارف دینی غور کرده و گنجینه ها را استخراج کنیم.

وی، ضمن ارج نهادن به حاصل نبوغ فکری بشر و تجربیات علمی دیگران، بیان کرد: با توجه به صفت مولد بودن باید به ترجمه متکی نبوده و آثار جدیدی را تالیف کنیم که رنگ و بوی مکتب اسلامی داشته باشد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: جامعه شناسی و روان شناسی‌ که بر اساس مکاتب فکری غرب نوشته شده باشد، گره‌گشای مشکلات روحی و روانی این نسل و عصر نخواهد بود.

منتظری، علم را اسباب اقتدار کشور دانست و گفت: اگر بناست در حوزه اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، سیاسی و نظامی در جای جای جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم، لازمه آن سلطه و اقتدار علمی است.

وی، با اشاره به روایت حضرت علی(ع) «در دو حوزه سیری ناپذیر باشید، علم و معنویت»، خاطرنشان کرد: در مسائل مادی و اقتصادی باید قانع بود اما نسبت به دستاوردهای علمی و حوزه معنویت، عطش بیشتری برای دانستن و کسب معرف داشته باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، قلمرو و محور اصلی گام دوم انقلاب را نسل جوان معرفی کرد و افزود: بر اساس نگاه رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) در گام دوم انقلاب، محوریت با جوانان است، اما به این معنا نیست که چهره‌های با تجربه کنار گذاشته شوند، بلکه منظور پیوند جوانی و تجربه است، زیرا تجربه چراغ راه جوانان باانگیزه است.

وی گفت: گام دوم انقلاب نیازمند شور، احساس، عزم و جزم جوانان و چراغ روشن دانش‌آموختگان و چهره های با تجربه گام اول است که در کوله بار سفر خویش، مرواریدهای ارزشمندی را برای جوانان عزیز این مرز و بوم به همراه دارند. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha