جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ولادت امام علی

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: در کتاب های مختلف آمده است که حضرت علی(ع) در اجرای حدود و احکام الهی بسیار دقیق بودند هر گاه در بازار حرکت می کردند به کسبه هشدار می دادند که مراعات حقوق مشتریان را داشته باشید و از غش در معامله پرهیز کنید.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) با مفسدان بسیار برخورد کرد گفت: ایشان نسبت به بیت المال نیز بسیار حساس بودند.

وی بیان داشت: وقتی حضرت متوجه می شدند که برخی از کارگزارانش که به عنوان استاندار و فرماندار در جلسه هایی که شایسته نیست شرکت می کنند آنها را توبیخ و یا عزل می کردند.
این استاد، به فضایل امام اول شیعیان اشاره کرد و گفت: نقل شده است که «حرّه» دختر «حلیمه سعدیّه» بر «حجاج بن یوسف الثقفی، در جنایت و خونریزی ظلم به شیعیان و سادات شهره خاص و عام بود وارد شد و حجاج گفت: «من مدّت‌هاست در انتظار دیدار توام به من گفته‌اند که عقیده تو این است که علی افضل اصحاب پیغمبر است و تو علی را بر ابوبکر و عمر و عثمان ترجیح داده‌ای». حرّه گفت: «به شما دروغ گفته‌اند چرا که عقیده من درباره امیرالمؤمنین علی (ع) بیش از آنست که تنها او را بر اصحاب ترجیح ‌دهم، بلکه علی (علیه‌السّلام) را بر کسانی که افضل از ابوبکر و عمر و عثمان نیز هستند ترجیح می‌دهم.»
وی اضافه کرد: حجّاج گفت: «مقصود خود را واضح‌تر بگو.»گفت: «افضل از اصحاب پیغمبر چه کسانی هستند و چه کسانی از ابوبکر و عمرو عثمان برترند؟»گفت: «کسان بسیاری مانند: آدم و نوح و ابراهیم و داوود و سلیمان و موسی و عیسی.»حجاج گفت: «وای بر تو که اکتفا نکردی که علی را افضل اصحاب بدانی بلکه او را در ردیف انبیاء نام بردی زود باش و دلیل خود را بر این مدّعی بگو و اگر دلیل واضحی و برهان قاطعی بر این دعوی نیاوری ترا خواهم کشت.»
درویشی خاطر نشان کرد: حرّه گفت: «این فضیلت را خداوند در قرآن به امیرالمؤمنین علی داده است و ایشان از حضرت آدم نیز بالاتر است قرآن مجید درباره آدم گوید: « آدم از همه نعمت‌های بهشتی مستفید بود و در بهره‌برداری از تمام نعمات آزاد بود و تنها از درخت گندم ممنوع بود که فرمود ولی آدم (ع) یکسره به سراغ گندم رفت و از گندم خورد و علی (ع) منعی از گندم نداشت و همه نعمت‌ها بر او حلال و مباح بود ولی با این وجود نان گندم نخورد.
وی گفت: همچنین حجّاج بی‌اختیار گفت: «احسنت یا حرّه» اما دلیل تو بر افضل بودن علی از نوح و لوط چیست؟» حرّه گفت: خداوند در مورد همسر نوح و لوط می‌گوید: ولی علی‌ بن ابیطالب را همسری است که خوشنودی او خشنودی خدا و خشم او خشم خداست اگر فاطمه از کسی راضی نباشد خداوند از او راضی نشود.حجّاج گفت: «احسنت یا حرّه! اما بگو بدانم دلیل برتر بودن علی از ابراهیم چه خواهد بود؟»حرّه گفت: «خداوند در قرآن مجید از قول ابراهیم (ع) حکایت کرد: حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در این باره جمله‌ای فرموده است که دوست و دشمن و خویش و بیگانه این سخن را از او نقل کرده‌اند و همگی شهادت به صحت آن داده‌اند چه عمل او مصدق گفتارش بود که می‌فرمود:  اگر پرده‌ها از جلوی چشمانم کنار رود ذره‌ای بر یقینم افزوده نشود.
استاد جامعه الزهرا(س) ابراز داشت: حجاج گفت: «احسنت یا حرّه! اما دلیل تو بر افضل بودن علی از موسی چیست؟» حرّه گفت: «خداوند در مورد موسی می‌فرماید: پس موسی از شهر خارج شد هراسان. اما علی در «لیلة المبیت» در بستر پیغمبر خوابید و جان خود را بی‌تشویش فدای رسول اکرم (ص) کرد بطوریکه خداوند بر علی نزد فرشتگان مباهات کرد حجاج گفت: «احسنت یا حرّه! اما دلیل تفضیل علی بر حضرت سلیمان چیست؟» گفت: «سخن سلیمان در قرآن این است که: خدایا مرا بیامرز و حکومتی ده مرا که مانند آن کسی را بعد از من نباشد. ولی علی مرتضی گوید:  یعنی‌ ای دنیا از من دور شو و سراغ من میا چرا که من ترا سه طلاقه کرده‌ام و لذا رجوعی از من بر تو نیست.
درویشی خاطر نشان کرد: حجاج گفت: «احسنت یا حرّه! اما به کدام دلیل علی را بر عیسی مسیح ترجیح دهی؟» حرّه گفت: «خداوند متعال در قرآن شریف گوید: «چون خدا، عیسی را گفت که‌ ای عیسی آیا تو مردم را گفتی که من و مادرم را خدا برگیرید عیسی در جواب گفت: خدایا تو منزّهی و من کلام ناحق هرگز نگفته‌ام و اگر گفته‌ بودم تو می‌دانستی چرا که تو از درون من آگاهی ولی من از درون و افکار تو بی‌خبرم و فقط تو آگاهی بر غیب داری و من جز آنچه که تو به دستور دادی نگفته‌ام.» و عیسی قضاوت و حکومت در این مورد را به روز قیامت‌ انداخت ولی چون به علی بن ابیطالب (ع) نیز قومی در حدّ پرستش گرویدند و قائل به خدائی او شدند در دنیا آنها را مجازات و کیفر فرمود لحظه‌ای تاخیر و ضعف نشان نداد.»
وی با اشاره به تربیت فرزندان در سیره امام علی(ع) اظهار داشت: در وجود انسان انگیزه هایی است که بعضی از آنها جنبه روحی و جسمی دارد والدین موفق کسانی هستند که به هر دو نیاز فرزندان توجه می کنند و هم از نظر روحی و فکری به پرورش آنها اهتمام دارند از این رو افرادی که تنها به رفع یکی از این دو بعد می پردازند یقینا در تربیت اساسی فرزندان کوتاهی کردند.
استاد جامعه الزهرا(س) افزود: باید بدانیم که از یک سو برای داشتن فرزند سازگار و متعادل ناگزیر باید هم به بعد جسمی و بعد فکری را مورد توجه قرار دهیم که استعدادها و غرایض در گرو رشد جسمی و روحی سالم است در حالی که شاهد هستیم با ناآگاهی والدین نسبت به نیازهای فرزندان آنها را در معرض ناهنجاری ها قرار می دهند و ممکن است نابسامانی های روانی بسیاری از این قصور والدین دامن گیر فرزندان شود.
وی با بیان اینکه امام علی(ع) توجه بسیاری به بعد روحی و جسمی فرزندان داشت گفت: این امام در تربیت فرزندان تاکید فراوانی کرده و در این باره نقل شده است که به امام حسن مجتبی(ع) فرمودند که آیا تو را با چهار نکته آشنا نکنم که اگر اینها را انجام دهی از طب بی نیاز خواهی شد؛ عزیزم تا گرسنه نشدی سر سفره نشین، تا کاملا سیر نشدی از سفره دست بکش، غذا را خوب بجو و قبل از خواب دستشویی را ترک نکن.
درویشی افزود: این حضرت در جای دیگری فرموده اند که فرزندان خود را به رعایت آداب [و رسوم روزگارِ] خودتان مجبور نسازید؛ چون آنان برای روزگاری غیر از روزگار شما آفریده شده‌اند زیرا تربیت فرزند برای آینده باشد نه برای حال، چراکه فرزندان برای آینده هستند و یقینا آینده با زمان حال متفاوت خواهد بود از این رو باید آنها را با شرایط آینده تربیت کرد.
وی ادامه داد: همچنین امام خمینی نیز فرمودند در روایات است که فرزندان را به غیر از آنطور که خودتان هستید تربیت کنید چرا که این افراد آینده سازان کشور هستند. فرزندان را از سیاست دور نگه ندارید زیرا موجب این می شود که وقتی وارد اجتماع شد مانند فرد کور باشند.
استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه دشمنان تلاش زیادی کردند تا نور امام علی(ع) را کم کنند اما فضایل ایشان بیشتر ساطع شد گفت: قصور ما نیز در درک بعد وجودی این حضرت وجود دارد چرا که افکار ما به قدری کوچک است که در شان شناخت این حضرت نیست.
وی ابراز داشت: پیامبر خطاب به امام علی فرمودند: خدا را سزاوار معرفتش که کسی جز من و تو او را نشناخت و تو را چنان باید و شاید کسی جز من و خدا نشناخت همچنین علامه امینی صاحب کتاب الغدیر شباهت های امام علی(ع) را به پیامبر اسلام بیان کرده اند که نشانگر جامعیت ایشان است.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha