جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام حسین(ع)

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) با اشاره به اینکه بیت الله اکبر و اعظم وجود مبارک حضرت امام حسین(ع) است گفت: در این مقام محبت همه لذت ها از قلب انسان خالی میشود و قلبش را از محبت هر عنصری که بتواند بین او و خداوند جدایی بندازد خالی میکند.

رقیه درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به شباهت امام حسین(ع) با کعبه اظهار داشت: شباهت اول امام حسین(ع) و خانه کعبه این است که کعبه بیت الله است، امام حسین(ع) هم نورالله و حجت الله است.
استاد جامعه الزهرا(س) افزود: کعبه را به خاطر شرافتی که خداوند برای آن قائل شده است بیت می‌گویند در صورتی که برای خداوند بیت معنا ندارد و در واقع از این جهت که محل عبادت و بندگی خداوند است بیت الله گفته میشود و حتی نسبت بیت به قلب مومن هم داده شده است.
وی افزود: خداوند متعال به حضرت داود می فرماید که خالی کن قلبت را از اغیار و برای من خانه ای که در آن ساکن باشم مهیا کن، عرض می کند که خداوند شما اجل و ارفع از مسکن هستی و نیازی به مسکن نداری اما وحی می‌شود که فارغ کن برای من قلب خودت را از محبت دیگران و قلب امام حسین(ع) برای محبت خداوند خالص است.
درویشی با اشاره به اینکه بیت الله اکبر و اعظم وجود مبارک حضرت امام حسین(ع) است، خاطرنشان کرد: در این مقام محبت همه لذت ها از قلب انسان خالی میشود و حتی حضرت محبت قطره ای از آب را هم در دل خودش نمی گذارد و قلبش را از محبت هر عنصری که بتواند بین او و خداوند جدایی بندازد خالی میکند.
به گفته وی زمانی که لشکر دشمن سنگی به طرف حضرت پرتاب کرد حضرت خون پیشانی خود را پاک کردند ناگاه یک تیر زهرآلود سه شعبه به قلب حضرت رسید و آنجا بودند که فرمودند: خدایا این گروه مردی را میکشند که در روی زمین پسر پیغمبری غیر از او نیست، مظلوم کربلا تیر را از پشت بیرون کشیدند و خون مثل ناودان جاری شد.
درویشی افزود: حضرت در این زمان فرمودند هر چیزی که قرار بود بین من و تو فاصله بیاندازد را ترک کردم، در محبت تو دل از غیر تو  دل کندم، خون خودم را نثار تو کردم و یتیم کردم فرزندان خودم را فقط و فقط به جهت ملاقات با تو.
وی ادامه داد: هر زمانی که انسان در محبت خداوند خودش را اینطور هدیه کند و هر چیزی که باعث این شود که دوستی و محبتش بین او و خدا فاصله بیاندازد دور کند، قلبش به سوی خداوند تبارک وتعالی جهت داده میشود.
وی با اشاره به دلیل دیگر شباهت امام حسین(ع) با کعبه اظهار داشت: کعبه اولین بیتی روی زمین است که به جهت عبادت مردم وضع شده است، نور حضرت هم اول ما خلق الله است، با نور جد، پدر، مادر و برادر خودشان قبل از اینکه آسمان و زمین خلق شود نور این عزیزان بود، رسول اکرم می فرمایند زمانی که خداوند میخواست عالم را خلق کند نور من را شکافت پس از نور من عرش را خلق کرد و نور من از نور خداست و نور من افضل از عرش است.
درویشی ادامه داد: سپس شکافت نور برادرم علی را پس فتح کرد از نور علی ملائکه را و علی افضل از ملائکه است، پس فتح نمود نور فرزندم حسن را پس خلق نمود از آن نور آفتاب و ماه را و حسن افضل است از آفتاب و ماه و بعد از آن فتح نمود نور فرزندم حسین را پس خلق نمود از نور حسین(ع) بهشت و حورالعین را و حسین از جنب و حورالعین برتر است و این است که حورالعین تا قیامت اقامه عزا برای امام حسین می کنند.
استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه شباهت دیگر مکه ام القراست و امام حسین(ع) نیز ام الائمه النجبا هستند، تصریح کرد: مکه را کعبه یا بکه میگویند از این جهت که در آنجا مردم گریه میکنند برای طلب مغفرت و حوائجشان، به همین صورت کنار قبر امام حسین(ع) برای عزای این ایشان گریه میکنند و حتی گروهی از ملائکه تا روز قیامت برای ایشان گریه میکنند.
وی با بیان اینکه نگاه کردن به کعبه عبادت است و باعث مغفرت و رحمت الهی میشود،تاکید کرد: نگاه به کعبه باعث میشود که خدا از سر گناهانمان بگذرد نظر کردن به امام هم از افضل عبادت هاست و از عادات پیامبر(ص) بود که از منزل خودشان می رفتند و امام حسین را می دیدند و برمیگشتند.
درویشی افزود: روایتی از عاشیه وجود دارد که پیامبر گرسنه بودند و چیزی برای رفع گرسنگی ایشان در منزل نداشتیم پیامبر به منزل فرزند خودشان می روند و در هنگام برگشت می فرمایند که نگاه کردن به حسن و حسین و این نگاه گرسنگی را از من برطرف کرد.
وی افزود: هر درهمی که در راه حج و مکه انفاق شود نزد خداوند هزار برابر جبران میشود، افزود: ثواب کسی که برای زیارت و تعزیه داری و عزاداری برای امام حسین(ع) هزینه میکند هزار برابر توسط خداوند جبران میشود.
درویشی با بیان اینکه نقل شده است که حضرت موسی از خداوند می پرسد که آیا امتی بهتر از امت من روی زمین می آید؟ افزود: خداوند میفرمایند یا موسی هر امتی آمد یکی از آرزوهایش این بوده است که من را از امت پیامبر آخر زمان قرار بدهد سوال کردند که مگر امت پیامبر آخر چه خصلتی دارند، فرمودند ده خصلت دارند که عاشورا جز آنهاست سوال کردند که عاشورا چیست و ندا آمد که آن گریه کردن و گریاندن بر نوه پیامبر آخرزمان و عزا داشتن به جهت مصیبت آن  فرزند است.
وی افزود: خداوند میفرمایند بنده ای از بندگان من نیست که بگرید یا بگرداند مگر اینکه مبارک گردانم از برای او دنیا و آخرت را و هر درهمی که در این زمینه خرج بکند برایش جبران میکنم و گناهانش را می بخشم و او را وارد بهشت میکنم.
درویشی با اشاره به اینکه کعبه را خداوند برای هدایت بنده گذاشته است، افزود: امام حسین(ع) هم باعث هدایت عالمین است و با فدا شدنش دین را قوت داد و دین را زنده کرد و در زیارت اربعین میخوانیم که حضرت جان خود و خون خود را بذر کرد برای اینکه مردم را از ذلالت و گمراهی نجات بدهد و به همین خاطر پیامبر اکرم فرموده اند که حسین کشی نجات خوانده شده اند.
وی با اشاره به اینکه راه امام حسین خیلی سریع تر مارا به خدا می رساند، خاطرنشان کرد: هرکسی که در کشتی  علم و هدایت امام حسین بنشیند یقیناً نجات پیدا خواهد کرد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha