جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/دیدار مدیران کلان پروژه نجف(هوش مصنوعی)با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، کمبود امکانات و لوازم دانشی برای فعالیت علمی و فناوری‌های برجسته را عمده‌ترین دلیل عدم ماندگاری نخبگان و گسترش مهاجرت دانست و ابراز داشت: امیدواریم پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی و ورود به قلمروهای جدید، آفاق روشنی را پیش روی تمام نخبگان کشور باز نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار اعضای شورای راهبری کلان پروژه هوش مصنوعی(نجف)، ضمن تقدیر از تلاش مجاهدانه دست اندرکاران این پروژه مهم، گفت: استعدادهای شما عزیزان جزء ذخایر بزرگ کشور است؛ ورود قوی به هوش مصنوعی می‌تواند ما را در رهنمون سازی تدوین اسناد درست و عمیق ملی و بین المللی کمک کند.

وی در ادامه، ماه شریف شعبان را از فرصت‌های کم نظیر مراحل سیر و سلوک الی الله و تهذیب نفس توصیف نمود و اذعان داشت: بزرگان دین ضمن توجه به حقیقت ظاهری، تدوینی و ملکی ماه‌های شعبان، رمضان و رجب، به حقیقت فراتر از حقایق مادی توجه ویژه‌ای داشته، برنامه‌های عبادی را برای گشودن دریچه‌های ملکوت و رسیدن به حقایق ناب مورد تاکید قرار می‌دادند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این که علما و بزرگان دین، برای تقویت اتصال انسان با ذات اقدس الهی، در کنار روضه، صدقه و ذکرهای بسیار مهمی که در مفاتیح آمده، به مناجات شعبانیه توجه خاصی  کرده اند و  ائمه اطهار(علیهم السلام) در آن مداومت داشتند.

آیت الله اعرافی مداومت همه ائمه و دینداران نسبت به مناجات شعبانیه را نشان دهنده جایگاه رفیع این دعای شریف دانست و اظهار داشت: انسان در این مناجات بیش از ۴۰ بار خداوند را با خطاب الهی صدا می‌کند؛ این نداها مرحله‌ای از خودشناسی و سلوک الهی را تجلی می‌بخشند.

وی در ادامه ضمن تأکید بر توجه روز افزون به مضامین بلند مناجات شعبانیه، اظهار داشت: انس با این دعا می‌تواند صفای نفس و پیشرفت مادی و معنوی را به دنبال داشته، خلوت با ذات اقدس الهی و زمزمه این مناجات ابواب مهمی از معنویت و معرفت را به روی آدمی باز نموده، پشتوانه محکمی برای زندگی با نشاط و سرشار از صفا و معنویت باشد.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که حوزه در گستره تاریخ، به عنوان نهاد علمی و دینی از هویت و ذات برجسته و راسخی برخوردار بوده، نهادی صرفاً فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی مذهبی به آن مفهوم غربی نیست، اظهارداشت: حوزه، با تمام فراز و فرودها و قبض و بسط های تاریخی، همواره دانش بنیان به معنای دقیق و عمیق بوده است.

وی با بیان این که در حوزه شیعی تفکر عقلی به دور از نگاه‌های سطحی و اشعری مسلک و بر پایه استدلال‌های فرامتنی و در راستای هدایت به سمت متون شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: حوزه جزء معدود مجموعه‌های دانشی است که با بیش از هزار سال فعالیت، هیچ‌گاه رشته دانشی و سنت‌های اصلی و اصیل آموزشی آن ترد نشده است؛ تاریخ حوزه‌های علمیه همواره بر پایه زنجیره استادی و شاگردی استوار است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که این نهاد دانش بنیان، باید مطابق با زمان پیش رفته، حرکت کند، اظهار داشت: تطور و تحول در حوزه ناظر به پرسش‌هایی است که زمانه رویاروی علوم اسلامی قرار می‌دهد.

وی در ادامه به پیچیدگی های عمیق دستگاه استدلالی و استنباطی فقه اشاره نمود و اذعان داشت: در فقه لایه‌ها و وجوه استدلالی در هم تنیده و پیچیده‌ای شکل یافته، تحلیل و فهم گزاره‌های فقهی در گرو فهم دقیق عناوین و قرائن متصل و منفصل است؛ به گونه‌ای که یک جمله با تمام جملات مضبوط در دین، پیوند برقرار می‌کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که ورود هوش مصنوعی در دانش‌هایی که از لایه‌های پیچیده و در هم تنیده‌ای برخوردار است، باروری حوزه دانشی هوش مصنوعی را نیز به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: همیاری هوش مصنوعی و فقه و ورود این مقوله در حوزه فقه را می توان به خدمات متقابل قلمروها تعبیر نمود.

وی افزود: ناظر به اهمیت به کارگیری حداکثر توان در ارائه استدلال دقیق از متون دینی نزد فقیه، به جرأت می توان گفت؛ بر فقیه لازم است تا با توجه به تأثیر بکارگیری هوش مصنوعی در اجتهاد و استنباط، تقویت این مهم را مورد توجه قرار دهد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که هوش مصنوعی یکی از محورهای رویکردی حوزه به شمار رفته، ابعاد مختلفی از این مهم مورد توجه است، خاطرنشان کرد: کاربست هوش مصنوعی در عرصه اجتهاد تنها یکی از ابعاد بهره‌گیری از هوش مصنوعی است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این که هوش مصنوعی به عنوان یک سوژه و موضوع، می‌تواند با رشته‌های علوم اسلامی رابطه برقرار نموده، گزاره‌های دانشی مختلفی را ناظر بدان ترسیم نمود، یادآور شد: ورود قوی به هوش مصنوعی می تواند ما را در رهنمون‌سازی تدوین اسناد درست و عمیق ملی و بین المللی کمک کند.

وی با بیان این که در دو سال آینده باید خروجی‌های جدی و قوی از این کلان پروژه را به جامعه علمی و حوزوی کشور ارائه نماییم، تصریح کرد: استعدادهای شما عزیزان جزء ذخایر بزرگ کشور است؛ باید زیرساخت‌ها را برای پایداری فکرهای برجسته و گشودن قلمروها و آفاق جدید دانشی جدی بگیریم.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود کمبود امکانات و لوازم دانشی برای فعالیت علمی و فناوری‌های برجسته را عمده‌ترین دلیل عدم ماندگاری نخبگان و گسترش مهاجرت دانست و ابراز داشت: امیدواریم پیشگامی حوزه در هوش مصنوعی و ورود به قلمروهای جدید، آفاق روشنی را پیش روی تمام نخبگان کشور باز نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha