پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نرجس شکرزاده

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران بر اهمیت و حساسیت نقش تربیتی خانواده، مدرسه و رسانه در مسئولیت پذیربار آوردن نسل جدید تأکید کرد.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که هدف تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در خانه، مدرسه و سپس دانشگاه، آماده کردن آن ها برای زندگی در اجتماع و قبول مسئولیت در عرصه های مختلف است، ابراز داشت: بی شک همچنان مهم ترین نهاد تربیتی کانون خانواده است و لذا نقش والدین با وجود پررنگ شدن بحث رسانه و فضای مجازی در روزگار ما، همچنان پررنگ و کلیدی است.

وی افزود: البته خود پدر و مادرها باید در وهله نخست اهمیت این موضوع را درک کرده و در کنار تلاش برای تأمین هزینه های زندگی در شرایط سخت اقتصادی کنونی، به مقوله تربیت و مباحث فرهنگی و اجتماعی مبتلابه آن اهمیت زیادی بدهند.

وی گفت: این مساله به ویژه از این حیث حائز اهمیت است که نوع عملکرد و رفتار پدر و مادر به عنوان الگوی فرزندان، نقش کلیدی در شکل‌دهی به شخصیت و مراحل رشد چندگانه جسمانی، معنوی، شناختی، عاطفی، روانی، اجتماعی و ... فرزندان دارد.

کارشناس مسایل فرهنگی همچنین بیان داشت: در کنار خانواده، مدرسه و رسانه نیز نقش مهمی در تربیت نسل جدید دارد، چه آن که به خصوص امروزه بچه ها وقت قابل توجهی از ساعات روزمره خود را در فضای مجازی می گذرانند، به ویژه در دوران شیوع کرونا که عملاً مدارس تعطیل است و مباحث آموزشی مرتبط نیز در همین بستر فضای مجازی دنبال می شود.

وی در خاتمه گفت: در واقع مثلث خانواده، مدرسه به معنای نظام آموزشی و نیز رسانه، نقش اصلی را در فرآیند تربیتی نسل جدید برعهده دارند و ماحصل برنامه ریزی ها در قالب این مثلث باید به گونه ای باشد که کودکان و نوجوانان به افرادی مسئولیت پذیر در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود تبدیل شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha