پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
image-20210415144555-1.jpeg

حوزه/ کتاب «معنای زندگی در خوانش انتقادی نیچه، کامو و سارتر» به زودی به همت پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «معنای زندگی در خوانش انتقادی نیچه، کامو و سارتر» به‌زودی  از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می‌شود.

این کتاب که به قلم حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل علیخانی تهیه و تنظیم شده است، به بررسی انتقادی یکی از مسائل مطرح در فلسفه و الهیات معاصر غربی یعنی مسئله معنای زندگی می‌پردازند و آن را از منظر سه تن از فیلسوفان بنام مغرب‌زمین بررسی می‌کند.

نویسنده در معرفی کتاب آورده است: از بزرگ‌ترین پرسش‌های بشر ـ و به گفتۀ بعضی از فیلسوفان، بزرگ‌ترین پرسش بشر ـ پرسش از معنای هستی به نحو عام و معنای زندگی بشر به نحو خاصّ و معنای زندگی خود فرد به نحو اخصّ است. پرسش از معنای زندگی در محل تقاطع مابعدالطبیعه، دین، فلسفة‌ اخلاق، روان‌شناسی، معرفت‌شناسی و فلسفة دین قرار دارد.

از مهم‌ترین بحث‌های مرتبط با مسئله معنای زندگی و شاید بتوان گفت مهم‌ترین موضوعی که در غرب با معنای زندگی مرتبط است، وجود یا عدم خداوند و نقش او در معنابخشیدن به زندگی است. کنار نهادن خدا و دین از معنابخشیدن به زندگی بشر غربی و پیامدهای آن، یعنی دلهره و اضطراب و پوچی، برخی از اندیشمندان مکتب اگزیستانسیالیسم را به این اندیشه رهنمون شد که برای زندگی بی‌معنای بشر غربی، معنایی این‌جهانی در نظر گیرند. آنان این معنایابی را به عهدۀ افراد انسانی نهادند؛ اساس رویکرد آنان، انسان‌گرایی، یعنی آزادی مطلق انسان و منزلت مطلق او در هویت‌بخشی به خود و آفریدن ارزش‌ها توسط خود او بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha