جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله میرجهانی طباطبایی

حوزه/ کتاب «علامه آیت الله میرجهانی طباطبایی در آینه اسناد و مکاتبات» به قلم حجت الاسلام والمسلمین جازاری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «علامه آیت الله میرجهانی طباطبایی در آینه اسناد و مکاتبات» به قلم حجت الاسلام والمسلمین جازاری، رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت سلام الله علیهم منتشر شد.

این کتاب که گذر کوتاهی به زندگانی یکی از علما اهل معنی دوران معاصر است، از جهات مختلفی حائز اهمیت می باشد.

در این کتاب، نامه ها و مکاتبات ارزشمندی از فقهای برجسته نجف اشرف مانند آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی، شیخ محمد حسین غروی اصفهانی، شیخ کاظم شیرازی، سید محسن حکیم، آقا بزرگ تهرانی و ... برای نخستین بار نشر یافته است که مفاد برخی از این مکاتبات، سند تاریخی ارزشمندی به نوبه خود به شمار می رود.

از سوی دیگر، مکاتباتی نیز از علمای برجسته حوزه های علمیه قم، مشهد و تهران نیز در این اثر نفیس به نظر می رسد که از آن جمله آن: نامه های آیات عظام سید حسین بروجردی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، سید محمد هادی میلانی، شیخ هاشم قزوینی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، شیخ محمد تقی آملی، لواسانی و ... می باشد.

این اسناد که برای اولین بار نشر می یابند، حاوی گفتار های متنوعی می باشند که نشان از نوع ارتباط علمای اهل معنی، فقها و حکمای این دوران با یکدیگر بوده و برای محققین و مورخین ترسیمی از نوع و نحوه تعاملات  جریان های مختلف حوزوی سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۷۰ شمسی است.

از آن جمله باید به نامه آیه الله العظمی سید محمد هادی میلانی اشاره داشت که از فضای بسته حوزه علمیه مشهد  و طلاب و روحانیون آن در رابطه با مباحث عرفانی حکایت دارد.

نویسنده کتاب، حجت الاسلام والمسلمین سعید جازاری، عضو هیات علمی دانشگاه و استاد سابق دانشگاه پاریس که خود مدتی محضر علامه آیه الله میرجهانی را درک نموده و منتسب به ایشان می باشد، در این کتاب تلاش کرده تا صرفا به ذکر و درج این اسناد بسنده نماید و از تحلیل شخصی و ترسیم اندیشه نویسندگان و پدیدآورندگان این مکاتبات پرهیز نموده است.

قبلا نیز کتب دیگری در تاریخ کوتاه حوزه خراسان و تصحیح برخی آثار خطی آیت الله سید محمد حسن میرجهانی طباطبایی نشر یافته بود.

این کتاب در تاریخ ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۰ در ۳۰۰ صفحه توسط انتشارات  ثالث در تهران به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha