جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانم طباطبایی

حوزه/ کارشناس خانواده گفت: خداوند در قرآن کریم رسیدن به آرامش و مودت و رحمت را فصل‌الخطاب و هدف اصلی از تشکیل خانواده مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم سیده معصومه طباطبایی در هشتمین قسمت از برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد، به تشریح موضوع «مدارا کردن در خانواده» پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم می فرمایند «وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَر َحْمَةً»، نکته بسیار مهمی که در این آیه وجود دارد، این است که خداوند از تشکیل خانواده به‌ عنوان آیه و نشانه خود یاد کرده است.

وی افزود: خداوند در این آیه هدف از تشکیل خانواده را برای خانواده ها متذکر شده و آرامش و مودت و رحمت را به عنوان فصل‌الخطاب و هدف اصلی عنوان کرده است.

کارشناس خانواده با بیان اینکه در مسیر زندگی گاهی انسان دچار چالش هایی می شود که نیاز است، زن و شوهر که  به عنوان دو بال پرنده هستند برای تعالی خانواده در این چالش ها مسائل را مدیریت کنند، ادامه داد: ضرورت این مسئله تا حدی است که در روایات بسیاری بر این مسئله تذکر داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث مدارا، همدلی، همراهی و گذشت در رساله حقوق امام سجاد(ع) چنین آمده که حضرت می فرمایند «از حقوق کسی که به انسان بدی کرده، این است که عفو و بخشش نصیبش شود»؛ کانون خانواده که مقدس ترین نهاد در اجتماع است و زن و شوهری که جزو ارکان اصلی این کانون مهم هستند، یقیناً از این اصل مستثنا نیستند و راهکارهای متفاوتی برای زن و شوهر مطرح شده تا از این آموزه های دینی استفاده کرده و زندگی فاطمی و الهی داشته باشند.

خانم طباطبایی با بیان این که انسان ها از خلق و خوی مختلفی برخوردارند و حتی دو فرزندی که به عنوان خواهر و برادر در یک خانواده و تحت لوای یک پدر و مادر بزرگ شده‌اند نیز خلقیات، طبع و علایق یکسانی ندارند، گفت: یقیناً بین زن و شوهر به عنوان دو رکن خانواده که قرار است در کنار هم زندگی کنند نیز تعارضاتی نمود پیدا می کند؛ ولی مهم ترین مسئله این است که این تعارضات توسط این دو مدیریت شده و منجر به چالش نشود.

وی بیان داشت: هر یک از زن و مرد به عنوان ارکان خانواده باید خود را مدیر رسیدگی به بحران در زندگی بدانند و کمک کنند تعارضات ایجاد شده به طور صحیح رفع شود و این امر با بخشش و همکاری در خانواده میسر خواهد شد.

این کارشناس خانواده یکی از مهم ترین مهارت های زندگی را مهارت سازگاری و مدارا عنوان کرد و با بیان این که رسیدن به این مهارت نیاز به تکرار و تمرین دارد، افزود: افراد باید بدانند که اولین اثر مدارا در زندگی به خودشان برمی‌گردد و باعث آرامش خودشان می شود؛ چون یکی از مؤلفه‌های ارتباطات اجتماعی در گستره بزرگ تر از خانواده نیز همین مدارا است.

وی ادامه داد: ما در تعامل با اطرافیان، خانواده، دوستان و محل کار به یک وفاق و همدلی اجتماعی نیاز داریم؛ زیرا بیشتر اوقات اتفاقاتی که اطراف ما می افتد ممکن است مطلوب ما نباشد و اگر بخواهیم در تضارب با افراد باشیم و دائم به آن واکنش نشان دهیم، یقیناً دچار مشکل خواهیم شد و بهداشت روانمان دچار آسیب می‌شود.

خانم طباطبایی، بهترین راهکار برای رسیدن به وفاق و همدلی در خانواده را توصیه دین، یعنی بحث تغافل برشمرد و اظهار داشت: اما علاوه بر بحث تغافل در زندگی خانوادگی، باید این را نیز بدانیم که خانواده کارگاه انسان سازی نیست و قرار نیست کسی که می خواهد با ما زندگی کند را تغییر دهیم بلکه می خواهیم با شرایط همدیگر بسازیم و با هم زندگی کنیم.

وی تصریح کرد: توصیه ای که امام خمینی (ره) هنگام خواندن خطبه عقد برای جوانان داشتند، این بود که می فرمودند «بروید و با هم بسازید»؛ این نکته مهمی است، چون این عدم سازگاری است که سبب می شود جوانان ما مشکل پیدا کرده و دچار آسیب در زندگی شوند.

این کارشناس خانواده با اشاره به توصیه اساتید اخلاق برای عموم مردم که می ‌فرمایند «مرنج و مرنجان»، گفت: بسیاری اوقات نرنجاندن کار راحتی است، اما نرنجیدن یعنی حب نفس و درخواست های درونی را به خاطر اطرافیان زیر پا گذاشتن و گذشت کردن کار سختی است و نیاز به تمرین دارد؛ این مسئله در خانواده پررنگ‌تر است، چون هر یک از زن و شوهر از یک خانواده و تربیت و از یک مدل رفتاری جدا شده و قرار است کنار یکدیگر، تشکل و نظام واحدی را درست کرده و سبب تعالی هم شوند.

وی مهم ترین فاکتور برای نرنجیدن را کاهش توقع از اطرافیان عنوان کرد و افزود: در این اصل باید به این مسئله توجه داشته باشیم که همانطور که ما کامل نیستیم، ممکن است طرف مقابل ما نیز نقص داشته باشد؛ لذا باید شریک زندگی مان را جزئی از وجود خود بدانیم و تلاش کنیم مسائل زندگی را با کمک هم حل کنیم تا رنجشی حاصل نشود.

خانم طباطبایی تصریح کرد: در بحث مدارا نکته مهمی که باید مدنظر زوج های جوان باشد این است که مدارا به این معنا نیست که ما اشتباه و اشکال طرف مقابلمان را قبول کنیم و یا موافق این قضیه باشیم، بلکه باید راه حل جدیدی برای برون رفت از مشکل پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اگر دیدیم همسرمان رفتاری دارد که مطلوب ما نیست، برای رفع این مسئله هم تلاش کرده‌ایم اما حل نشده، باید با این مسئله کنار بیاییم و کمی تحمل خود را بالا ببریم نه این که اصل زندگی را بر هم بزنیم.

این کارشناس خانواده بیان داشت: با یک گذشت کوچک، با یک تکرار و تمرین خوب و با تغافل در زندگی می توان چالش های زندگی را رفع کرد؛ البته اوایل مسیر شاید سخت باشد، چون منیت ممکن است سد راه افراد شود اما به مرور زمان و با توکل به خدا، تکرار و تمرین و تغافل این مسئله حل خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha