چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سیده معصومه طباطبایی

حوزه/ کارشناس خانواده با بیان این که خانواده به عنوان یک بنیان مقدس، باید تمام منیت ها را تحت لوای ما، به یک وحدت و اشتراک تبدیل کند، گفت: خانواده مهم‌ترین تشکل و رکن اثرگذار در جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم سیده معصومه طباطبایی در نهمین قسمت از برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد، به تشریح موضوع «تربیت معنوی کودک در خانواده» پرداخت و اظهار داشت: خانواده از مهم ترین تشکل ها و بنیان هایی است که در اجتماع وجود دارد و رکنی اصیل و اثرگذار در کل جامعه است.

وی با بیان این که انسان به روابط اجتماعی زندگی با دیگر انسان ها برای رفع نیازهایش نیاز دارد، افزود: در کنار کمک به رفع نیازهای دیگران، آنها نیز برای رفع مشکلات و رسیدن به مطلوب های خودشان از داشته‌های او استفاده می‌کنند که این اصل در خانواده هم به همین شکل است.

این کارشناس خانواده ادامه داد: خانواده به عنوان یک بنیان مقدس، باید تمام منیت ها را تحت لوای ما، به یک وحدت و اشتراک تبدیل کند، یعنی منیتی در خانواده نباید وجود داشته باشد؛ راهکار این مسئله این است که ارکان اصلی خانواده همچون پدر و مادر به عنوان مهم ترین ارکان خانواده پررنگ شود.

وی با بیان این که اگر جایگاه پدر و مادر در خانواده پررنگ شده و شناخته شود، یقیناً فرزندان هم می توانند در این هدف اصلی همراه و سهیم شوند و به تبع در زندگی آینده‌شان هم می توانند موفقیت هایی را کسب کنند، خاطرنشان کرد: این مسئله به تربیت خانواده و مدیریت پدر و مادر بستگی دارد و در سیره اهل بیت علیهم السلام نیز داریم، رفتارهایی که سبب خلل در وحدت خانواده شده است را مذموم دانسته اند.

خانم طباطبایی گفت: بحران به معنای هر مسئله ای است که مسیر و قطار زندگی را از ریل اصلی خارج کرده و زندگی را دچار تلاطم می کند که یقیناً استرس‌زا و تنش‌زا برای خانواده است و اگر این بحران را فقط یک نفر در خانواده تحمل کند، آسیبش دوچندان خواهد شد.

وی با بیان این که در آیات قرآن کریم مانند آیه دوم سوره مائده داریم که «وَتَعاوَنوا عَلَی البِرِّ وَالتَّقوی» یعنی در نیکی‌ و پرهیزگاری؛ تعاون و همدلی داشته باشید، خاطرنشان کرد: چه نیکی ای بهتر از خانواده؛ یقیناً زندگی همه ما در مسیری که دارد، در تلاطمی که ممکن است برایش پیش بیاید، دچار آسیب هایی خواهد شد که اگر این مدیریت نشود، بحران به همه اجزای خانواده آسیب زننده خواهد بود.

این کارشناس خانواده بیان داشت: اگر طبق توصیه قرآن که در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران می فرماید «وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ»، در امورمان مشورت کنیم و برای رسیدگی به مشکلات تعاون و همدلی داشته باشیم، یقیناً حل مسئله برایمان راحت تر می شود.

وی افزود: بحران هایی مثل مشکلات اقتصادی، بیماری، مشکلات در روند تحصیل و کار اعضای خانواده، جزء بحران‌هایی است که نیاز به همدلی و همراهی و تعاون همه اعضای خانواده دارد تا بتوان به بهترین نحوِ آن را مدیریت کرد.

خانم طباطبایی با بیان این که خانواده در مواجهه با بحران دو مسئولیت پذیرش بحران و مهارت حل مسئله را دارد، ادامه داد: گاهی می‌بینیم که بعضی از افراد در مواجهه با بحران جزع و فزع کرده و ناامید می‌شوند و انگار زندگی برایشان تمام شده است، اما اینکه اعضای دیگرِ خانواده، کمک کنند تا بحران برای آن کسی که در ارتباط مستقیم با آن است، پذیرفته شود، نکته بسیار مهمی است.

وی اظهار داشت: در مرحله بعدی که مهارت حل مسئله است، گام به گام همه اعضای خانواده باید کمک کنند تا این مسئله پذیرفته شود و همه برای حل آن کمک کنند، چون متاسفانه برخی از زوج های جوان یا حتی بعضی از افراد در مسائل فردیشان هم منتظرند تا دیگران مشکلاتشان را حل کنند.

این کارشناس خانواده گفت: ما در توصیه های قرآنی در آیه ۱۱ سوره رعد داریم «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند» و در روانشناسی هم داریم، قهرمان زندگی تو، خودت هستی؛ یعنی اگر می خواهی زندگیت تغییر و تعالی پیدا کند، تنها خودت هستی که باید به خودت کمک کنی و این خود در خانواده یک فرد نیست، همه اعضای خانواده هستند.

وی ادامه داد: در کانون خانواده همه اعضای خانواده منیت ها را کنار می‌گذارند و تحت لوای ما و خانواده، به عنوان یک دست در کنار یکدیگر هستند تا از شادی ها در کنار یکدیگر لذت برده و در مواجهه با مشکلات در کنار هم آن را زمینه‌ و پلی برای رسیدن به پیروزی ها بدانند و یار و مددکار هم باشند.

خانم طباطبایی با بیان این که در بحرانی که امروزه در کشور ما وجود دارد، همه به یک وحدت کلمه رسیده اند و با همدلی و همراهی در ارتباط با این بیماری و این بحران پویشی را به عنوان پویش همدلی درست کرده اند که بسیار پسندیده است، بیان داشت: ما باید به کودکانمان از کودکی یاد دهیم که اگر مشکلی در خانواده یا جامعه اتفاق افتاد، مشکل دیگران را نیز مشکل خود بدانند و برای حل آن تلاش کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha