شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خانم طباطبایی

حوزه/ کارشناس خانواده گفت: در آموزه های دینی و مسائل روانشناسی تأکید زیادی نسبت به بحث تربیتی فرزندان شده و بسیاری این موضوع را جزو مسائل اصلی در پرورش روحی و جسمی کودکان دانستند که حتی در زندگی و سعادت فرزندان اثرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  خانم سیده معصومه طباطبایی در دهمین و آخرین قسمت از برنامه فصل همدلی که از لایو معاونت فرهنگی حوزه های علمیه خواهران پخش شد، موضوع «تربیت معنوی کودک در خانواده» را تشریح کرد و اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائلی که در کانون خانواده و در مسیر رشد فرزندان اثرگذار است، بحث تربیتی فرزندان است.

وی با بیان این که در آموزه های دینی و مسائل روانشناسی تأکید بسیاری نسبت به بحث تربیتی فرزندان شده است، افزود: بسیاری این موضوع را جزء مسائل اصلی در پرورش روحی و جسمی کودکان دانستند که حتی در زندگی و سعادت فرزندان اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس خانواده به معنای تربیت اشاره کرد و ادامه داد: از تربیت به عنوان یک مسئله اصیل، پروراندن و پرورش دادن، یاد شده است و در آموزه های دینی، تربیت کودک را به عنوان پرورش دادن کودک نابالغ تا رسیدن به یک شرایط مطلوب که مورد پسند دین است، تعریف کرده اند.

وی با بیان این که در مسیر تربیت کودکان مؤلفه های بسیار زیادی وجود دارد که مستقیماً در روح و جسم کودک اثرگذار است اعم از تربیت عقلانی و تربیت جسمی کودک، خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام به مسئله جسم توجه خاص داشته و به ورزش کردن و بازی با کودکان توصیه کرده است.

خانم طباطبایی گفت: ما در روایات داریم که حضرت علی(ع) می فرمایند که به کودکان خود اسب‌سواری و تیراندازی یاد دهید، یا در روایتی دیگر از نبی مکرم اسلام(ص) داریم که می فرمایند جوان مؤمن قوی و توانمند بهتر از مؤمن ضعیف است و این ضرورت برای ما پررنگ می شود که به کودکانمان در مسیر زندگی و در مسیر تربیت‌شان بازی و ورزش را نیز یاد دهیم.

وی با اشاره به این که نباید هر مدل بازی را به کودکان آموزش داد، چون لوح وجودی کودکان تأثیرپذیر است، بیان داشت: اگر خدای نکرده این تأثیر منفی باشد، در مسیر زندگی کودک اثرگذار و حتی ممکن است او را دچار چالش کند و در سنین بالاتر هم اثرات مخرب خود را داشته باشد.

این کارشناس خانواده با تأکید بر این که ما باید در کنار بازی های بسیار خوب که می شود در مسیر زندگی کودکان گذاشت، در کنار آن آموزه ها و تربیت را هم به کودکان یاد دهیم، افزود: یعنی صرف بازی فقط هدف نباشد و این مسئله در سیره حضرت زهرا(س) نیز وجود داشت که مدت زمانی را برای بازی با فرزندان و تربیت آنها می گذاشتند و در کنار بازی آموزه های تربیتی ـ توحیدی، مبارزه با کفر را در اشعاری که برای آنها می خواندند، آموزش می دادند.

وی تصریح کرد: دین مبین اسلام ما را در مسیر تربیت تنها نگذاشته است و در همین راستا برای ما اسوه حسنه فرستاده است «و لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة»؛ در نکات تربیتی هم داریم که بهترین راهکار برای تربیت، روش الگوسازی است و چه الگویی بهتر از سیره اهل بیت علیهم السلام.

خانم طباطبایی با بیان این که مادر می تواند اثرات بسیار خوبی را در بازی با فرزند داشته باشد چون تنها کسی است که از لحظات اول به وجود آمدن فرزند، در کنار اوست، گفت: از همین رو الگوپذیری و تربیت پذیری فرزند از مادر، بسیار بیشتر از اعضای دیگر خانواده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha