جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: قرآن چون کتابی برای تربیت انسان هاست، از این رو از نظر عاطفی بین اهل بهشت و اهل دوزخ مقایسه می کند و در همین راستا در آیه ۲۴ سوره فرقان می فرماید «أَصْحابُ الْجَنَّةِ یَوْمَئِذٍ خَیْرٌ مُسْتَقَرًّا وَ أَحْسَنُ مَقِیلًا؛ در آن روز، اهل بهشت جایگاه خوش و آسایشگاه نیکویی دارند».

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور در ویژه برنامه شرح شمس که همزمان با ماه مبارک رمضان در نمازخانه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار می شود، به تفسیر آیات ۲۱ تا ۲۶ سوره فرقان پرداخت.

وی با بیان این که در آیه ۲۱ چون کافران به دیدار [قیامت و محاسبه اعمال به وسیله] خداوند امید نداشتند و بهانه می کردند که چرا بر ما فرشتگانی نازل نشد، یا [چرا] پروردگارمان را نمی بینیم؟؛ لذا رفتار مستکبرانه پیدا کرده و دچار سرکشی شدند، افزود: همین امر باعث شد که از آنها به مجرمین یاد شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران به آیه ۲۲ سوره فرقان که می فرماید «یَوْمَ یَرَوْنَ الْمَلائِکَةَ لا بُشْری‌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُجْرِمِینَ وَ یَقُولُونَ حِجْراً مَحْجُوراً؛ روزی که فرشتگان را می‌بینند، آن روز برای گناهکاران مژده‌ای نیست، (بلکه روز کیفر آنهاست) و (فرشتگان به مجرمان) می‌گویند: (بهشت برای شما) حرام و ممنوع است.» اشاره کرد و ادامه داد: در آیه قبل سخن از مستکبرانی بود که امیدی به قیامت نداشته و توقّع نزول فرشتگان را داشتند، در این آیه می‌فرماید: فرشته بر آنان نازل خواهد شد، امّا به جای آنکه حامل نور و وحی باشند، حامل سخت‌ترین تهدیدات خواهند بود.

وی کلمه‌ «حجر» در آیه ۲۲ را به معنای بازداشتن عنوان کرد و گفت: منظور از «حِجْراً مَحْجُوراً» در این آیه محروم و ممنوع بودن است، یعنی این افراد از ورود به بهشت ممنوع شده اند و بهشت همچون مکانی سنگ چینی شده است که اجازه ورود به آن را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به آیه ۲۳ این سوره اشاره کرد و بیان داشت: خداوند در این آیه می فرماید «وَ قَدِمْنا إِلی‌ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً؛ ما به سراغ هر عملی که (به عنوان خیرات) انجام داده‌اند می‌رویم و آن را غباری پراکنده می‌سازیم»، یعنی پوچ شدن بر همه کارهای مجرمین عارض می‌شود و تباه‌شدن عمل در برابر چشم انسان، از حسرت‌های او در قیامت است.

وی خاطرنشان کرد: قرآن چون کتابی برای تربیت انسان هاست، از این رو از نظر عاطفی بین اهل بهشت و اهل دوزخ مقایسه می کند و در همین راستا در آیه ۲۴ سوره فرقان می فرماید «أَصْحابُ الْجَنَّةِ یَوْمَئِذٍ خَیْرٌ مُسْتَقَرًّا وَ أَحْسَنُ مَقِیلًا؛ در آن روز، اهل بهشت جایگاه خوش و آسایشگاه نیکویی دارند».

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که کلمه‌ «خَیْرٌ» و «أَحْسَنُ» در این آیه به معنای بهتر نیست، افزود: این کلمات‌ به معنای خوب و نیک هستند، چون آنچه که در آیه‌ قبل از آن یاد شد، خوب نبود تا این بهتر باشد.

وی به ادامه سوره که می فرماید «وَ یَوْمَ تَشَقَّقُ السَّماءُ بِالْغَمامِ وَ نُزِّلَ الْمَلائِکَةُ تَنْزِیلًا؛ و روزی که آسمان با ابرها بشکافد و فرشتگان فروفرستاده شوند فروشدنی» اشاره کرد و ادامه داد: ممکن است کلمه‌ «بِالْغَمامِ» به معنای همراه با ابر باشد، یعنی آسمان همراه با ابرها شکافته می‌شود و از کلمه‌ «نُزِّلَ» استفاده می‌شود که نزول فرشتگان در روز قیامت، غیرمنتظره و نزول خاصّی است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تصریح کرد: در آیه ۲۶ این سوره نیز آمده است «الْمُلْکُ یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمنِ وَ کانَ یَوْماً عَلَی الْکافِرِینَ عَسِیراً؛ در آن روز، فرمانرواییِ بر حقّ، از آن خدای رحمان است و روزی است که بر کافران سخت و سنگین است»، یعنی مالکیّت و حکومت خداوند در روز قیامت واقعی و حقیقی است و قیامت روز جلوه‌ رحمت الهی برای بندگان و عذاب بر کافران خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha